به گزارش ایمنا، روز گذشته پس از چهار ماه از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو، آئیننامه واردات خودرو (که در ۲۶ مردادماه به تصویب هیئت وزیران رسید) توسط معاون اول رئیس جمهوری نهایی و ابلاغ شد.
براساس ابلاغیه آئیننامه واردات خودرو، واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) و اولویت واردات با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو، ممنوعیت تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع، عرضه صرفاً در بورس کالا، مجاز بودن واردات خودروهای سواری به صورت سرمایهگذاری خارجی برای استفاده درشبکه حملونقل عمومی مجاز اعلام شده است.
شایان ذکر است که برخلاف آنچه که پیش از این اعلام شده بود و مبنای محاسبات ارزی دلار در نظر گرفته شده بود، طبق مصوبه ابلاغی، مبنای محاسبات ارزی، یورو در نظر گرفته شده است؛ در حال حاضر نرخ یورو و دلار بهم نزدیک شدهاند، اما میتوان بنا بر تعادل قبلی و طبق روال گذشته، سقف دلاری را کمی بیشتر در نظر گرفت. همانطور که اشاره شد، سقف واردات خودرو ۲۰ هزار یورو در نظر گرفته شده و اولویت با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو است.
باتوجه به جزئیات اعلام شده اینکه با این شرایط چه خودروهایی امکان واردات خواهند داشت، با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به گفتوگو پرداختهایم.
مهدی دادفر اظهار کرد: سقف قیمتی اعلام شده تقریباً مساعد است و احتمال اینکه بتوان خودروهایی که استاندارهای ۸۵ گانه را پاس کند، بسیار بیشتر است. میتوان تعداد خودروهایی که البته قیمت خودرو در جهان بهدلیل کمبود چیپستها و سیستمهای الکترونیکی (آن هم بخشی به دلیل کرونا بود و بخشی هم تنشهای سیاسی بین کشورهای چین و تایوان)، افزایش پیدا کرده است، وارد کنیم. واردات خودرو با سقف قیمتی تعیین شده موضوعی نشدنی نخواهد بود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: پس از ابلاغ آئیننامه، همولوگیشن (تأیید اجزا و مجموعههای خاص در خودرو) و مسئولیت خودروی تازه وارد براساس قانون، با شرکتهای نمایندگی است و صرفاً این شرکتهای نمایندگی خواهند توانست همولوگیت کنند. تصور نکنیم که واردات هر مدل خودرو توسط هر شخصی ممکن خواهد بود. شرکتهای واردکننده ابداً بایستی مستندات استاندار خودروهای موردنظر خود برای واردات را ارائه کنند و سپس چنانچه توانست استانداردها را کسب کند و مجوز را دریافت کنند (که این فرآیند یک ماه لغایت ۴۰ روز طول خواهد کشید) و همچنین مهمتر، کسب مجوز سازمان محیط زیست مبنی بر یورو ۶ بودن خودروها، اقدام به واردات کنند. در صورت کسب این دو مجوز و انجام امور توسط شرکتهای نماینده، شاید سایر افراد با خرید خدمات پس از فروش بتوانند، خودرو وارد کنند.
وی تصریح کرد: برداشت ما از این مصوبه و اقدام برای واردات مثبت است و امیدوار هستیم که دیگر گرهای ایجاد نشود. اما نکته مهم اینجاست که چنانچه قرار باشد واردات منوط به بحث سرمایهگذاری در تولید و افزایش تولید باشد، واردات ممکن نخواهد بود؛ چراکه در حال حاضر مدعیان تولید، چه تعداد تولید میکنند و چه تولید میکنند؟ محاسبه مجموع میزان ارزبری خودروهای تولید، نشان میدهد، خودروهای تولیدی اصالتاً ارزبری بسیار بیشتری از خودروهای CBU داشته و دارند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان واردات خودرو ضمن تاکید بر رعایت قانون در واردات خودرو، گفت: با توجه به اینکه کشور براساس قانون اداره میشود، بایستی دستورالعمل واردات خودرو نیز طبق قانون انجام شود. بیقانونی کشور را به فساد خواهند کشاند و منجر به ایجاد سو جریان خواهد شد. نمونههایی علیالخصوص در واردات خودرو داشتهایم، این بار نیز وزارت صمت، دستورالعمل مدنظر خود را بدون اخذ نظر تشکلها و برخلاف قانون تسهیل فضای کسبوکار انشا کرده است؛ اما امیدواریم که این دستورالعمل منجر به ایجاد سو جریان نشود.
دادفر تصریح کرد: کما اینکه مسئولیت سو جریان بابت انشای چنین دستورالعملی با انشاءکنندگان است. در گذشته نیز همین موضوع را با دوستان سازمان توسعه تجارت در جریان گذاشتیم اما بگونهای دیگر پاسخ گرفتیم؛ بگونهای که گویی هیچ ارتباطی به ما نداشته است؛ لذا در صورت منجر شدن به فساد، هرچند زمانبر خواهد بود؛ اما مورد پیگیری قرار خواهیم داد.
منبع: ایسنا
نظر شما