به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در پانزدهمین نشست قرارگاه اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، درمورد اقدامات تحولی معاونت آموزش متوسطه در آموزش مهارتهای برنامهنویسی به معلمان و دانشآموزان و گزارش طرح و برنامههای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، اظهار کرد: پرداختن جدی به افزایش صلاحیتها و تواناییهای معلمان از برنامههای اصلی وزارت آموزش و پرورش است، لذا دانشگاه فرهنگیان موظف شده تا مهارت برنامهنویسی را به عنوان یکی از مهارتهای ششگانه لازم برای اعطای گواهینامه صلاحیت معلمی مورد سنجش قرار دهد.
برنامهنویسی وارد محتوای برنامه درسی میشود
وی بر ضرورت اجراییسازی مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در این خصوص تأکید کرد و افزود: مهارتهای برنامهنویسی پس از تأیید در سازمان پژوهش باید وارد محتوای برنامه درسی شود تا دانشآموزان را برای زندگی در زیستبوم جدید آماده سازد.
رئیس قرارگاه اجراییسازی سند تحول بنیادین مدارس سمپاد را مورد عنایت ویژه مقام معظم رهبری دانست و افزود: مکلف به ساماندهی و ارتقای این مدارس هستیم.
نوری تصریح کرد: انجمن فارغالتحصیلان سمپاد یکی از مهمترین ظرفیتهای موجود برای ارتقای هویت ملی و بهرهگیری توانمندی دانشآموزان سمپادی است که در موقعیتهای برتر شغلی و تحصیلی کشورهای مختلف دنیا قرار گرفتهاند.
اعطای تسهیلات و حمایت از دانشآموزان پنج دهک دوم
رئیس هیئت امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه نباید هیچ دانشآموز واجد شرایطی به دلیل عدم برخورداری در پرداخت شهریه از تحصیل در مدارس سمپاد بازبماند، تصریح کرد: با افزایش اعتبارات این سازمان، شهریه حداقلی مدارس سمپاد را از دانشآموزان پنج دهک اول دریافت نخواهیم کرد و دانشآموزان پنج دهک دوم نیز با اعطای تسهیلات مورد حمایت قرار میدهیم.
وزارت آموزش و پرورش موظف به ارتقای سواد رایانشی و دیجیتال دانشآموزان
محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه با بیان اهمیت جایگاه هوش مصنوعی، سواد رایانشی و دیجیتال در زیستبوم آینده علم و دانش و اشتغال کشور، یکی از برنامههای تحولی این معاونت را آموزش مهارتهای یاد شده از طریق آموزش برنامهنویسی عنوان کرد و افزود: مطابق مصوبه جلسه ۹۹۸ شورای عالی آموزش و پرورش که با امضای ریاست جمهور ابلاغ شده است، وزارت آموزش و پرورش موظف به ارتقای سواد رایانشی و دیجیتال دانشآموزان از مسیر برنامه درسی رسمی است.
عضو قرارگاه اجراییسازی سند تحول بنیادین تصریح کرد: ارائه این آموزشها از سال گذشته شروع شده و در سال آینده تحصیلی با محوریت دفتر آموزش متوسطه اول در این معاونت ادامه خواهد یافت.
۷۵ درصد رتبههای زیر ۳۰۰۰ کنکور متعلق به دانشآموزان سمپادی است
الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به سیاستها، رویکردها و اقدامات این سازمان پس از ابلاغ اساسنامه آن در امور مختلف از جمله تربیت چندساحتی دانشآموزان، ساماندهی باشگاه دانشپژوهان جوان و گسترش چتر خدمات سمپاد برای دانشآموزان مستعد خارج از این مدارس، اظهار کرد: با بررسی آمار تحلیلی از وضعیت پذیرفتهشدگان کنکور سراسری، مشاهده میکنیم، مدارس سمپاد یکی از مسیرهای تحقق عدالت در نظام آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: مطابق آمار ارائه شده، ۷۵ درصد رتبههای زیر ۳۰۰۰ کنکور متعلق به دانشآموزان سمپادی است که بخش قابل توجهی از آنها شهرستانی و غیرتهرانی هستند.
یاوری با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد دانشآموزان سمپادی با تخفیف شهریه و ۱۰ درصد به صورت رایگان در مدارس ثبتنام میکنند، افزود: قرارگیری دانشآموزان سمپادی مناطق کمتر توسعهیافته در میان پذیرفتهشدگان برتر کنکور نشان میدهد، این مدارس میتوانند دانشآموزان را به سطحی از توانمندی ارتقا دهند که بدون برخورداری از امکانات ویژه مستقر در مناطق توسعه یافته کشور در ردیف برترینهای کنکور سراسری قرار گیرند.
نظر شما