ماشین لاماری ایما نیز یکی از همین کراساوورهای چینی است که طی چند ماه اخیر وارد بازار ایران شده است. لاماری ایما پتانسیلهای فراوانی برای موفقیت در بازار ایران دارد و انتظار داریم تا فروش موفقی را در کشورمان تجربه کند.
لاماری از کجا آمد؟
همزمان با عرضه انبوهی از کراساوورهای چینی به بازار کشورمان، بسیاری از آنها دستخوش تغییر نام و برند شدند. ماشین لاماری ایما نیز درگیر این فرآیند شد. نام و نشان لاماری ایما به طور کامل توسط تولیدکننده ایرانی انتخاب شده است تا با نسخههای متعدد چینی متفاوت باشد.
لاماری ایما توسط آرین موتور به بازار عرضه میشود. این شرکت سابقه خوبی در عرضه خودروهای برند میتسوبیشی و دی اس داشت و طی دهه ۱۳۹۰ نسخههای مختلفی از خودروهای هر دو برند را به بازار عرضه کرد. لاماری برند جدید و انحصاری آرین موتور است که نماد یک سر گوزن را در میانه سپر سبز رنگ به تصویر میکشد. ایما نیز نخستین محصول آرین موتور با این برند خواهد بود.
معرفی اولیه ماشین لاماری ایما در اواخر سال ۱۴۰۰ انجام شد و از ابتدای سال ۱۴۰۱، قیمت و شرایط فروش این خودرو نیز مشخص شد. نخستین نمونههای پلاک شده از ماشین لاماری ایما اکنون وارد خیابانها شدهاند و انتظار میرود طی ماههای آتی، حضور این خودرو در سطح شهرهای کشورمان پررنگتر شود.
مشخصات لاماری ایما
نخستین مساله جالب توجه در لیست مشخصات لاماری ایما قسمت قوای فنی این خودرو است. ایما همچون دیگر کراساوورهای چینی، از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر بهره میبرد اما از نظر راندمان کاری شرایط بهتری را نسبت به رقبایش ارائه میدهد. پیشرانه لاماری ایما از نوع تزریق مستقیم سوخت یا TGDi است که قدرت و گشتاور بیشتری را نسبت به پیشرانههای تزریق غیرمستقیم یا MPi تولید میکند.
حداکثر قدرت و گشتاور اعلام شده در جدول مشخصات لاماری ایما، ۱۹۵ اسببخار و ۲۸۵ نیوتنمتر هستند. این اعداد و ارقام برای یک پیشرانه ۱.۵ لیتری رضایتبخش هستند اما در سوی مقابل نیاز پیشرانه به بنزین باکیفیت را آشکار میکنند.
سیستم انتقال قدرت در لاماری ایما از نوع شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه مرطوب است. با این حال در مشخصات لاماری ایما خبری از گزینه تیپ ترونیک برای گیربکس نیست. عدم وجود این قابلیت امکان تعویض دنده را از راننده سلب میکند و باعث میشود تا او کنترلی روی نحوه حرکت خودرو نداشته باشد. در حالی که وجود گیربکس دوکلاچه عملکرد اسپرت و سریع لاماری ایما را تضمین میکند، نبود گزینه تیپ ترونیک در سراشیبیها برای این خودرو دردسرساز خواهد بود چرا که گیربکس تمایل به سبک کردن دندهها دارد.
ابعاد اعلام شده در جدول مشخصات لاماری ایما به ترتیب برابر با ۴۵۶۵ میلیمتر طول، ۱۸۶۰ میلیمتر عرض و ۱۶۹۰ میلیمتر ارتفاع هستند. فاصله بین دو محور این کراساوور نیز ۲۷۱۵ میلیمتر اعلام شده است که نوید کابینی جادار و راحت برای سرنشینان را میدهد.
نگاهی به دیگر جنبههای لاماری ایما
به مانند بسیاری از خودروهای چینی دیگر، تنها دو حالت حرکتی در مشخصات لاماری ایما مشاهده میشود. این دو حالت اکو و اسپرت هستند. در حال اکو دندهها به سرعت سبک میشوند و خودرو برای ثبت رکورد مصرف سوخت اندک بهینه شده است. در حالت اسپرت دندهها تا انتها پر میشوند تا شتاب بهتری برای خودرو به دست آید.
قسمت دیگری از مشخصات لاماری ایما به فرمان این خودرو مربوط میشود. فرمان این خودرو سه حالته است که سه وضعیت استاندارد، کامفورت (راحت) و اسپرت برای آن قابل انتخاب هستند.
یکی از نکات منفی لاماری ایما در مقایسه با رقبای این خودرو، کمبود امکانات رفاهی است. آرین موتور برای کاهش قیمت تمام شده کراساوور خود، برخی امکانات را از لیست مشخصات لاماری ایما حذف کرده است. حذف برخی امکانات رفاهی نه چندان تاثیرگذار از لیست مشخصات لاماری ایما نتیجه موفقیت آمیزی را در پی داشته است، چرا که قیمت این خودرو نسبت به رقبای خود حدود ۲۰۰ میلیون تومان ارزانتر است!
امکانات ایمنی در لیست مشخصات لاماری ایما پررنگ هستند. ماشین لاماری ایما به شش کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیرو ترمز، کنترل کشش، کنترل پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری مجهز شده است. ماشین لاماری ایما را میتوان خودرویی کامل از نظر امکانات ایمنی دانست که دغدغههای مالک از این نظر را به خوبی برطرف میکند.
برتریهای و کاستیهای لاماری ایما در مقایسه با رقبا
ماشین لاماری ایما مزایای قابل توجهی را در مقایسه با رقبایش ارائه میدهد که موجب شده است تا این خودرو از بسیاری جهات، دست بالا را در برابر دیگر کراساوورهای چینی داشته باشد. نخستین مزیت ماشین لاماری ایما برای مشتریان ایرانی، طراحی جالب و اسپرت این خودرو است که ترکیبی از الگوهای شرقی و اروپایی را به تصویر میکشد.
طراحی داخلی لاماری ایما نیز جذاب و پسندیده است و الگوهای مدرن طراحی داخلی را در کابین این خودرو میتوان دید. ماشین لاماری ایما مطابق سبک طراحی نوین خلق شده است، از این رو کنترلرهای فیزیکی در آن کم تعداد هستند.
دیگر مزیت بزرگ ماشین لاماری ایما برای مشتریان ایرانی، اصالت ژاپنی پیشرانه این خودرو است. موتور ۱.۵ لیتری TGDi ایما در حقیقت محصولی از میتسوبیشی است و با کد 4A95 شناخته میشود. نصب این موتور روی لاماری ایما، نگرانیهای خریداران درباره دوام و استهلاک پیشرانه ایما را تا حد زیادی برطرف میکند.
با این حال ماشین لاماری ایما چند کاستی نیز دارد. به جز کمبود امکانات رفاهی در مقایسه با سایر خودروهای همرده، تیراژ تولید این خودرو نیز چندان بالا نیست. این اتفاق در حالی رخ میدهد که تیگو ۷ پرو و کی ام سی K7 دو رقیب شناخته شده لاماری ایما هستند و حضور پررنگی در بازار خودرو ایران دارند.
نظر شما