عصرانه خبری علم‌وفناوری ۲۸ تیر

در این بسته خبری درمورد اینکه تلویزیون ۱۶۵ اینچی تاشو از راه رسید، اپل باز هم به رفتار ضدرقابتی و انحصارگرایانه متهم شد و کالبدشکافی مک‌بوک ایر M2 نکات مهمی را نشان می‌دهد، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم‌وفناوری را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

فیس‌بوک؛ پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در آمریکا

نسل‌های جوان‌تر همچون نسل Z که با استفاده از فیس‌بوک رشد نکرده‌اند ترجیح می‌دهند وقتشان را در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند تیک‌تاک، که برایشان امکان خودابرازی خلاقانه را فراهم می‌آورد، بگذرانند. یک تحقیق پرسش‌نامه‌ای اخیر از ۶۳۱ نفر در ایالات‌متحده نشان می‌دهد که فیس‌بوک محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در میان کاربران این کشور است.

بر پایه نتایج این تحقیق، ۴۹.۳ درصد از پاسخ دهندگان از این پلتفرم استفاده می‌کردند و اینستاگرام با حدود ۲۰ درصد پس از آن، در جایگاه دوم، قرار دارد. سایر شبکه‌های اجتماعی همچون تیک‌تاک با ۱۳ درصد و توئیتر با ۱۱.۵ درصد و اسنپ‌چت با ۵.۷ درصد در رده‌های بعدی هستند. این نتایج با آمارهای منتشرشده توسط وبسایت استاتیکا همخوانی دارد که فیس‌بوک را بزرگ‌ترین پلتفرم شبکه‌های اجتماعی در جهان، با حدود سه میلیارد عضو، اعلام کرده بود.

البته وضعیت در حال تغییر بوده و ممکن است پیشتازی فیس‌بوک خیلی دوام نداشته باشد. فیس‌بوک به اندازه قبل‌ترها در حال رشد نیست و دیگر اعضای جدید به خود جذب نمی‌کند. این پلتفرم با رقابت شدیدی از سوی شبکه اجتماعی تیک‌تاک (که به سرعت در حال رشد است و به طور خاص در میان نوجوانان و جوانان محبوبیت یافته) مواجه است.

تلویزیون ۱۶۵ اینچی تاشو از راه رسید

یک شرکت تجاری از تولید تلویزیون‌های فوق دقیق ۱۶۵ اینچی خبر داده که نمایشگر و پایه آن‌ها تا می‌شوند تا جای کمتری اشغال کنند.

تلویزیون ان یک که توسط شرکت سی‌سید تولید شده، به گونه‌ای طراحی شده که نمایشگر آن به پنج تکه تقسیم شده و تا می‌شود. این تلویزیون دارای یک پایه آلومینیومی است که نمایشگر تا شده در بالای آن قرار می‌گیرد.

تلویزیون یادشده تا ۹۰ درجه به سمت راست یا چپ می‌چرخد و استفاده از فناوری خاصی موسوم به کالیبراسیون تطبیقی شکاف‌ها باعث می‌شود که مرزهای بین پانل‌های نمایشگر ناپدید شوند تا تصاویری بدون درز در دسترس قرار بگیرد.

از ویژگی‌های دیگر این تلویزیون می‌توان به پردازش رنگ ۱۶ بیتی، پشتیبانی از محتوای دینامیک HDR10+، روشنایی ۱۰۰۰ نیت، نرخ تازه‌سازی صفحه ۳۸۴۰ هرتز و کنتراست ۳۰۰۰۰:۱ اشاره کرد. صفحه نمایش همچنین دارای پوشش سطحی برای کمک به کاهش شدید نور است.

اپل باز هم به رفتار ضدرقابتی و انحصارگرایانه متهم شد

یک طرح دعوی حقوقی، شرکت اپل را به کسب سود غیرقانونی از Apple Pay و نقض قوانین ضد انحصار، متهم کرده است. اتحادیه اعتباری Affinity شاکی این پرونده است. این اتحادیه ادعا می‌کند که اپل با محدود کردن پرداخت‌های بدون تماس در دستگاه‌های iOS به Apple Pay و دریافت کارمزد از صادرکنندگان (ارائه دهندگان) کارت پرداخت برای استفاده از کیف پول تلفن همراه، رفتاری ضدرقابتی انجام می‌دهد.

در حالی که کاربران اندروید چند گزینه برای کیف پول‌های موبایلی بدون تماس دارند، کاربران iOS فقط می‌توانند از فناوری Apple Pay اپل استفاده کنند. به عبارت دیگر، در حالی که کاربران آیفون می‌توانند برنامه Google Pay را دانلود کنند، اما نمی‌توانند از آن برای پرداخت‌های بدون تماس در فروشگاه‌ها استفاده کنند.

اندروید برای استفاده از کیف پول تلفن همراه صادرکنندگان کارت پرداخت، کارمزدی دریافت نمی‌کند، اما اپل با Apple Pay از صادرکنندگان کارت ۰.۱۵ درصد کارمزد در تراکنش‌های اعتباری و نیم سنت برای تراکنش‌های بدهی دریافت می‌کند.

کالبدشکافی مک بوک ایر M2 نکات مهمی را نشان می‌دهد

اخیراً ویدئویی از مک بوک ایر جدید را به اشتراک گذاشته شده که نگاهی به داخل این نوت بوک بازطراحی شده ارائه می‌دهد.

به طور کلی طراحی داخلی مک بوک ایر جدید شبیه مدل قبلی به نظر می‌رسد، اما پوسته صاف‌تر به اپل اجازه می‌دهد تا سلول‌های باتری بزرگ‌تری را در داخل نوت بوک قرار دهد. مک بوک ایر جدید با توجه به مشخصات فنی اپل، به باتری ۵۲٫۶ وات ساعتی در مقایسه با باتری ۴۹٫۹ وات ساعتی مدل قبلی مجهز شده است. با این حال جالب این است که اپل می‌گوید هردو مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ مک بوک ایر تا ۱۸ ساعت عمر باتری در هر بار شارژ دارند.

کالبد شکافی این محصول برد منطقی مک بوک ایر جدید را نشان می‌دهد که شامل تراشه جدید M2 نیز هست. همانطور که هفته گذشته توسط اپل تأیید شد، در این کالبد شکافی شاهد آن هستیم که مدل ۲۵۶ گیگابایتی مک بوک ایر جدید، تنها به یک تراشه ذخیره‌سازی NAND مجهز شده است که منجر به ۳۰ تا ۵۰ درصد سرعت پایین‌تر SSD در تست بنچ‌مارک در مقایسه با مدل‌های بالاتر این محصول و همچنین مدل M1 مک بوک ایر می‌شود.

سامسونگ اپلیکیشن ویرایشگر تصویر خود مبتنی بر هوش مصنوعی را منتشر کرد

سامسونگ پیش‌تر اپلیکیشن Expert RAW را برای استفاده افراد ماهر در عکاسی عرضه کرد. با این‌حال طیف گسترده‌ای از مخاطبان این شرکت و کاربران دستگاه‌های گلکسی قادر به استفاده از امکانات این اپلیکیشن نبودند. اکنون غول کره‌ای اقدام به انتشار اپلیکیشن Galaxy Enhance-X برای این گروه از کاربران نموده است. این برنامه در واقع یک ویرایشگر جادویی و ارتقا دهنده مقیاس تصاویر مبتنی بر تکنیک‌های هوش مصنوعی است.

این اپلیکیشن همان‌طور که نام آن نیز نشان می‌دهد؛ یک ابزار ویرایشگر برای تصاویر پیش‌تر ثبت شده است؛ در حالی‌که Expert RAW یک اپلیکیشن دوربین به‌شمار می‌رود. این تصاویر می‌توانند با استفاده از دوربین اسمارت‌فون کاربر ثبت شده یا توسط سایر هندست‌ها و دوربین‌های قدیمی‌تر به ثبت رسیده باشند.

الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند تاری تصاویر را برطرف نموده یا به منظور ایجاد جلوه پرتره، مقداری از حالت تارشدگی را به تصاویر اضافه کنند. همچنین کاربران قادر به افزایش میزان روشنایی تصاویر تاریک، شبیه‌سازی حالت HDR، افزایش شارپنس تصاویر، حذف بازتاب‌ها و اعمال حالت زیبایی (Beauty Mode) هستند. حذف افکت moire یکی از ویژگی‌های جالب برنامه محسوب می‌شود. این افکت هنگام عکاسی از یک صفحه دیجیتالی ظاهر می‌شود.

هواوی سیستم‌عامل هارمونی سه را پنجم مردادماه رونمایی خواهد کرد

هواوی با انتشار پوستری در حساب ویبوی خود خبر از معرفی سیستم‌عامل هارمونی سه در تاریخ پنجم مردادماه داد. در این پوستر نوشته شده است که “آینده” و “تکامل” چهارشنبه هفته بعد به هواوی می‌آید و رویداد معرفی سیستم‌عامل جدید در ساعت ۱۹:۳۰ به وقت محلی (ساعت ۱۶:۰۰ به وقت ایران) برگزار خواهد شد.

هواوی چند دقیقه بعد از انتشار این پوستر، در حساب توئیتری خود اعلام کرد که در همان ساعت و همان روز یک رویداد جدید Smart Office Launch را برگزار خواهد کرد. بنابراین به نظر می‌رسد ما با یک رویداد بزرگ جهانی روبه‌رو خواهیم بود.

ما هنوز جزئیات زیادی درباره قابلیت‌های هارمونی سه نمی‌دانیم و فعلاً نمی‌دانیم که کدام دستگاه‌های هواوی آن را دریافت خواهند کرد. البته شایعاتی درباره عرضه عمومی آن در شهریورماه امسال وجود دارد که بعد از اتمام نسخه آزمایشی آن انجام خواهد شد. سیستم‌عامل هارمونی هواوی در واقع یک نسخه از سیستم‌عامل متن‌باز اندروید است، اما خبری از سرویس‌های گوگل در آن نیست و هواوی آن را کاملاً با سرویس‌های خود موسوم به HMS شخصی‌سازی کرده است. کاربران سیستم‌عامل هارمونی کماکان می‌توانند اپلیکیشن‌های اندرویدی را دانلود و نصب کنند و به این ترتیب مشکلی از بابت تنوع اپلیکیشن نخواهند داشت.

عرضه گوشی گلکسی A23 5G با پشتیبانی از شارژ سریع ۲۵ واتی

انتظار می‌رود گلکسی A23 5G به تراشه اسنپدراگون ۶۹۵ و چهار گیگابایت رم مجهز شده باشد. این گوشی هوشمند با چند شماره مدل مختلف ظاهر شده است که نشان می‌دهد گلکسی A23 5G در انواع حافظه‌های ذخیره سازی متعدد عرضه خواهد شد. اخیراً یک محصول جدید سامسونگ در وب سایت صدور گواهینامه کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده مشاهده شده است. این محصول که به زودی عرضه خواهد شد، گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی A23 5G می‌باشد.

کد خبر 589297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.