به گزارش ایمنا، براساس این گزارش، تحریمهای اقتصادی همواره به عنوان یک سد در مقابل روند رشد اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری در صنایع مختلف ایرانی مورد توجه و تاکید کارشناسان اقتصادی و سرمایهگذاران خارجی بوده است؛ بر همین اساس ایالات متحده که نقش کلیدی در اعمال این تحریمها علیه شرکتها و دستگاههای دولتی ایرانی ایفا میکند، در اغلب موارد سعی کرده با برجستهسازی نقش این تحریمها در یک روند فروپاشی مرتبط با اقتصاد ایران، از توسعه همهجانبه این کشور جلوگیری کند.
این در حالی است که همزمان با تشدید تحریمها در سال ۹۸ و تصمیم بسیاری از شرکتهای خارجی برای خروج از بازارهای ایران به منظور در امان بودن از تبعات واکنش احتمالی ترامپ و ایالات متحده به همکاریهای اقتصادی توسعهیافته با ایران، تعدادی از بنگاههای اقتصادی و شرکتهای بزرگ صنعتی ایرانی تلاش کردند تا با استفاده از چندین دهه تجربه فنی و مهندسی خود، همچنین بهرهبرداری از نتایج سرمایهگذاری چند ده ساله در زمینه تحقیق و توسعه، بخشی از نیاز کشور به محصولاتی که شرکتهای خارجی تأمین کننده آنها، بازارهای ایران را ترک کرده بودند، تأمین کرده و از بروز تبعات جدی اقتصادی و اجتماعی در کشور جلوگیری کنند.
یکی از صنایعی که بر اساس همین رویکرد، موفق به تعمیق ساخت داخل و تأمین بخش قابل توجهی از نیاز بازار همزمان با بازار گریزی برندهای خارجی از ایران شد و رهبر ایران نیز بارها بر لزوم حمایت همهجانبه دولت و دستگاههای اقتصادی از رشد و توسعه در آن، تاکید کرد، صنعت لوازم خانگی ایران بود.
کیوان گردان، مدیرکل وقت صنایع لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در تاریخ پنجم خردادماه ۱۴۰۰ در این زمینه به رسانهها گفته بود: «امسال با همت فعالان این حوزه برای اولین بار در نیازهای اصلی لوازم خانگی خودکفا شدیم در حالی که حدود پنج سال پیش، بیش از ۶۰ درصد بازار ما در اختیار شرکتهای خارجی (الجی و سامسونگ) قرار داشت.»
این افزایش سهم بازار همزمان با تعمیق ساخت داخل و دستیابی به خودکفایی در این صنعت پیشران که براساس آنچه رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال ۱۴۰۰، «جهش» خوانده بودند، شکل گرفت و توجه یک نشریه انگلیسی (اکونومیست) قرار گرفته است.
اکونومیست در سرمقاله خود که ۱۲ مارس ۲۰۲۲ منتشر کرده، آورده است:
«وقتی یک در بسته میشود، در دیگری باز میشود. در دو هفته گذشته فشار جهانی بر فعالیتهای مالی و اقتصادی روسیه به طرز چشمگیری افزایش یافت؛ این در حالی است که ایران تجربه آموزنده و هوشمندانهای برای مقابله با تحریمها و کاهش اثرات آنها در نظام اقتصادی دارد. اقتصاد ایران در دهه گذشته تحت فشار تحریمهای جهانی دچار رکود، کاهش ارزش و تورم مزمن شده و ضربه خورده، اما سقوط نکرده و این تا حد زیادی به این دلیل است که تولیدکنندگان ایرانی انعطافپذیری زیادی در رابطه با مقاومت در برابر تحریمها از خود نشان دادهاند.
در این میان سه دلیل اصلی برای تابآوری اقتصاد ایران در مقابل تحریمهای سختگیرانه اقتصادی وجود دارد؛ اولین دلیل نشت تحریمها در بسیاری از موارد و قدرت ایران در دور زدن این تحریمها است، دومین دلیل، تنوع محصولات صادراتی ایران به کشورهای جهان است که درواقع طیف وسیع صنایع تولیدی فعال در این کشور، این امکان را به حاکمیت ایران داده و سومین دلیل، جایگزینی واردات است که این هم با انعطاف زیاد و تلاش بیسابقه تولیدکنندگان ایرانی فراهم شده است.
در واقع کاهش ارزش پول ملی، کالاهای وارداتی لوکس را از دسترس بسیاری از ایرانیان خارج کرده اما برای تولیدکنندگانی که به بازار داخلی ۸۳ میلیونی خدمت میکنند، یک موهبت ویژه بوده است.
یکی از محلیها در این زمینه میگوید: با خرید در تهران قادر به پیدا کردن لباس و لوازم خانگی باکیفیت ایرانی خواهید بود.
وی اضافه میکند: اگر شاخص جهانی خودکفایی وجود داشت، ایران در رتبهبندی بالایی قرار میگرفت.»
به گزارش ایمنا، صنعت لوازمخانگی در کشور یک صنعت پیشران است که به دنبال خود صنایعی چون فولاد و قطعهسازی را به حرکت درمیآورد. فعالان این صنعت طی سالیان گذشته سرمایهگذاری سنگینی انجام دادهاند که این مهم موجب افزایش تولید و سهم بازار بینالمللی و صادرات این صنعت شده است.
این صنعت علاوه بر افزایش تولید ناخالص داخلی کشور، با فعال کردن صنایع مرتبط با خود، موجب افزایش اشتغال در کشور شده است. یکی دیگر از اقدامات مهم این صنعت توجه و سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه است که موجب دیدهشدن اقدامات مؤثر صنعت در جوامع بینالمللی شده است؛ به صورتی که مجله اکونومیست به صورت ویژه به رشد پیشرفت این صنعت پرداخته است.
با توجه به افزایش شدت تحریمها علیه کشور، بخش تحقیق و توسعه در این صنعت میتواند با بومیسازی روش و تکنولوژی تولید، صنعت کشور را از تهدیدات بینالمللی نجات دهد تا در مواقع حساس تحریم چرخ صنعت متوقف نشود.
نظر شما