به گزارش ایمنا، کتاب «سیری در اسرار و معارف حج» اثر محمدزمان رستمی در ۳۰۴ صفحه به چاپ رسید.
در ابتدای این کتاب آمدهاست: "حج، باطن و سرّی دارد که فقط شاهدان و عارفان آن را مشاهده میکنند. حج، عبادتی شگفتانگیز و حیرتآور و آکنده از راز و رمز و اشارات اسرارآمیز است. تنها انبیا و اوصیا با فلسفه و اسرار مناسک حج آشنا هستند، اما هر حاجی باید برای درک اسرار و معارف حج، کنجکاوی، پرسش، بحث و بررسی داشته باشد.
این اثر که به اختصار و با رویکردی قرآنی، روایی و عرفانی نگاشته شده، تشنگی و علاقه بیشتری برای تفکر، اندیشه، تأمل، تعمق و تدبر بیشتر درباره اسرار و معارف حج ایجاد میکند و در واقع فراخوانی است برای اندیشیدن در باب فریضه دینی رمزآلود.
ساختار اثر
این اثر در دو بخش و ۱۱ فصل تألیف شده است؛ در ابتدای این اثر پس از بیان مقدمهای، به چند مبحث از جمله لزوم درک اسرار حج، توجه به عزت ربوبیت و ذلت بندگی، اندک بودن حجگزاران واقعی، اعلام حج از سوی ابراهیم (ع)، فضیلت دهه اول ذیالحجه، وجوب حج بر مسلمان و غیرمسلمان، پاداش حج و کیفر ترک حج، پرداخته شده است.
نویسنده در بخش اول این اثر که با عنوان «عمره تمتع» نگاشته شده، در شش فصل به میقات و احرام، حرم مکه، مسجدالحرام، کعبه، طواف، و سعی میان صفا و مروه اشاره کرده است.
بعضی از مباحث این بخش عبارتند از: فلسفه حرمت نگاه در آینه، فلسفه حرمت لباس دوخته شده برای مردان، فلسفه حرمت جدال، فلسفه حرمت شکار، فلسفه حرمت زناشویی در ایام حج، امنیت اقتصادی حرم، کراهت ماندن در مکه، احکام اختصاصی حرم، بهترین مکانهای مسجدالحرام، راه سلوک ابراهیم (ع) به مقام ابراهیم (ع)، فلسفه طواف و اماکن مسجدالحرام.
«حج تمتع» عنوان دومین بخش از کتاب «سیری در اسرار و معارف حج» است که در پنج فصل با عناوین عرفات، مشعر، منا، رمی جمرات و ذبح قربانی نگاشته شده است.
برشی از اثر
فلسفه حرمت لباس دوخته شده برای مردان در ایام حج
لباس احرام مردان نباید دوخته شده باشد. لباس دوخته را میتوان به طرحهای گوناگون و اشکال مختلف در آورد تا مایه امتیاز، تشخّص و تفاخر شود. حرمت لباس دوخته، نماد حرمت هر نوع تشخّص است و مُحرِم باید از چیزهایی که سبب تمایز و تشخّص میشود، اجتناب کند.
احرام، درس گمنامی، عدم تمایز و گم شدن در دریای انسانها است. احرام، آغاز فنا شدن است. هیچ چیز نباید توجه حاجی را به خود جلب کند. اندیشه حاجی باید رها باشد تا پرواز کند. حتی لباس ندوخته نیز نباید توجه را جلب کند. لباس ندوخته اگر گرانقیمت، تجملاتی، انگشتنما و تفاخری باشد و تمایز ایجاد کند، جایز نیست. اگر لباس احرام، مندرس، نخنما، انگشتنما و زمینه زهدفروشی و تمایز باشد، نیز جایز نیست.
علاقهمندان برای بهرهمندی از تخفیف تا ۱۰ درصدی کتب مؤسسه بوستان کتاب، میتوانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.
نظر شما