به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل استاندارد استان تهران، «عباس نوری» اظهار کرد: با توجه به مکاتبه سازمان ملی استاندارد ایران با بیمه مرکزی درخصوص منع ارائه خدمات بیمهای به آسانسورهای بدون تاییدیه استاندارد، شرکتهای بیمه، بیمهنامه آسانسورهای غیراستاندارد مترو را تمدید نکردند و شرکت مترو موظف شد آسانسورهای فاقد گواهینامه بازرسی معتبر و بیمهنامه را از چرخه مصرف خارج و خاموش کند.
وی ادامه داد: تاکنون مترو تهران بعد از خاموشی آسانسورهای خود، هیچ مکاتبهای برای اخذ راهکار و حل مشکل موجود با اداره کل استاندارد استان تهران انجام نداده است.
مدیرکل استاندارد استان تهران یکی از نقصهای بحرانی آسانسورهای مترو را اینگونه توضیح داد: در صورتی که فاصله بین آستانه دربهای طبقات متوالی از ۱۱ متر تجاوز کند، دربهای اضطراری میانی باید بهگونهای تعبیه شود که فاصله بین آستانه دربها بیشتر از ۱۱ متر نباشد؛ به عبارت سادهتر باید بتوان در زمانی که کابین آسانسور بین طبقات متوقف شده است، مسافران محبوس را نجات داد.
نوری در پاسخ به ادعای شرکت مترو مبنی بر عدم امکان تعبیه درب اضطراری در اکثر چاههای آسانسور، به دلیل شرایط قرارگیری ایستگاههای مترو در زیرزمین، گفت: اگر امکان گذاشتن درب اضطراری در طول مسیر برای آسانسورها وجود نداشته باشد، براساس استاندارد ملی شماره ۱- ۶۳۰۳، راهکار جایگزین برای آن پیشبینی شده است. با این وجود، شرکت مترو برای این موضوع نیز اقدامی نکرده است.
وی از سازندگان بناها و عرضهکنندگان آسانسور درخواست کرد: در زمان طراحی و نصب آسانسورها، در راستای حفظ ایمنی و سلامت جامعه الزامات استانداردهای ملی را مدنظر قرار دهند.
نظر شما