به گزارش ایمنا، مهدی رضایی در خصوص چالشهای فعلی در زمینه نسخهنویسی الکترونیک، اظهار کرد: نسخهنویسی الکترونیک از دی ماه ۱۴۰۰ در بخشهای دولتی و خصوصی استقرار یافته است و به تدریج سامانهها متناسب با مطالبات و خواستههای ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت تغییرات و اصلاحات دارند و شاهد هستیم که هر روز بهتر از روز قبل خدمات انجام میشود.
وی افزود: البته برخی چالشهای مهم همچنان در دستور کار هستند و هنوز به نتیجه نهایی نرسیدند که از جمله آنها میتوان به عدم یکپارچهسازی سرویسهای نسخهنویسی سازمانهای بیمهگر اشاره کرد که خوشبختانه اخیراً وزارت بهداشت به موضوع ورود پیدا کرده است و طی چند هفته آینده خبرهای خوبی در این زمینه میشنویم.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: وزارت بهداشت تصمیمهای خوبی گرفته است که سرویسهای سازمانهای بیمهگر را یکسان کند و ارائه دهندگان خدمت با درگاههای متعدد سازمانهای بیمهگر مواجه نباشند. ما در این زمینه با شرکتهای بخش خصوصی و یا شرکتهای دانشبنیان همکاری میکنیم. شرکتهایی که بخش خصوصی آوردهاند یکسانسازی سامانهها را به نوعی پیاده کردند و یکجا خدمات بیمه سلامت و بیمه تأمین اجتماعی را ارائه میدهند.
وی ادامه داد: با این حال وزارت بهداشت به عنوان متولی براساس وظیفه خود در بودجه ۱۴۰۱ برای یکسانسازی سامانههای نسخهنویسی اقداماتی در دست انجام دارد.
لزوم اتصال جزیرههای اطلاعاتی برای تکمیل پرونده الکترونیک سلامت
رضایی با اشاره به اهمیت تکمیل پرونده الکترونیک اظهار کرد: این موضوع هنوز کامل نشده است. ما به صورت جزیرهای اطلاعاتِ پرونده الکترونیک را داریم. به عنوان مثال در خدمات سطح یک چندین سامانه در سطح وزارت بهداشت در حال ثبت اطلاعات در نسخه الکترونیک هستند یا در بخشهای بستری سیستمهای اطلاعات بیمارستانی یا HIS ها ثبت اطلاعات را انجام میدهند اما هیچکدام از اینها به یکدیگر متصل نیستند و پرونده واحد الکترونیک بیماران در اختیار نیست که ارائه دهنده خدمت یا بیماران از آن بهرهمند باشند.
وی ادامه داد: هنوز پرونده الکترونیک سلامت به طور کامل شکل نگرفته و این هم جزو تکالیفی است که در قانون بودجه ۱۴۰۱ به آن اشاره شده است و اخیراً هم وزیر بهداشت برای این برنامه ملی فردی را منصوب کرده است. انشاالله امسال شاهد تحقق کامل پرونده الکترونیک باشیم تا حلقه خدمات الکترونیک در حوزه سلامت کامل شود.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران به موضوع اصلاح سامانهها و کاربر پسند شدن آنها اشاره کرد و گفت: این کار جزو مطالبات پزشکان محترم هم است. این اقدام هر روزه در حال انجام است، اما هنوز پاسخ کامل داده نشده است و به مرحله رضایت عمومی نرسیدیم، البته فراموش نکنید که این امر نیازمند زمان است.
مطالبه بیمه سلامت از بیمههای تکمیلی
وی درباره روند ورود بیمههای تکمیلی به بررسی اسناد نسخ الکترونیک، اظهار کرد: به نسبت روزهای اول گامهای خوبی برداشته شده است. در روزهای اول شاهد عدم هماهنگی زمانی بین بیمههای پایه و تکمیلی بودیم که با وجود اینکه نسخهنویسی الکترونیک در بیمه پایه انجام میشد اما بیمههای تکمیلی هنوز نسخه کاغذی از بیمار طلب میکردند.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: درحال حاضر دسترسی بیمههای تکمیلی به بیمههای پایه برقرار شده است و خوشبختانه آنقدر که مطلع هستیم بیمههایی مانند آتیه سازان دیگر از بیمار نسخه فیزیکی نمیخواهند، این بخش هم به تدریج تکمیل میشود. مطالبه ما این بوده است که خدمات بیمه پایه و تکمیلی همزمان ارائه شود و بیمه شده وجهی در مبدا دریافت خدمت، پرداخت نکند و به این ترتیب تعهدات بیمه پایه و تکمیلی توأمان انجام شود و بیمار مجبور نباشد برای دریافت خسارت به بیمههای تکمیلی مراجعه کند اما هنوز این خواسته ما محقق نشده است.
بیمار چگونه نسخه الکترونیک خود را رؤیت کند؟
وی درباره چگونگی دسترسی بیماران به نسخ الکترونیک گفت: دسترسی به نسخه از سه طریق امکانپذیر است؛ اول آنکه خود بیمه شده میتواند به سامانه غیرحضوری خدمات شهروندی مراجعه کند و نسخه خود را ببیند و این در واقع یک نوع پرونده الکترونیک بیمار است که او میتواند هر سابقه درمانی خود را در آن مشاهده کند. راه دوم این است که پزشک نسخه بیمار را پرینت بگیرد و در اختیار بیمار قرار دهد و روش سوم هم این است که زمانی که نسخهپیچی در داروخانه انجام میشود، داروخانه نسخه بیمار را در اختیار او قرار دهد. با این حساب دو روش در اختیار ارائه دهنده خدمت است و یک روش هم در اختیار بیمار است.
منبع: همشهری آنلاین
نظر شما