مجید نسیمی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بررسیهای اولیه نشان میدهد که درحالحاضر حدود سه هزار کلاس درس فرسوده در استان اصفهان وجود دارد که باید تخریب و بازسازی شود؛ اعتبارات سال ۱۴۰۱ هنوز ابلاغ نشده اما برنامهریزی این است که تا مهرماه، حداقل ۶۰ پروژه با این بودجه تکمیل و آماده بهرهبرداری شود.
وی با اشاره به وجود ۴۵۰ پروژه نوسازی در مدارس استان اصفهان افزود: مشارکت خیران، رایزنی با نمایندگان مجلس و تصویب اعتبار خاص برای بازسازی و مقاومسازی مدارس در دستور کار است؛ در سال مالی ۱۴۰۰ اعتبار ۸۰ میلیاردی تومانی برای تجهیزات مدارس استان تخصیص یافت که حدود ۱۰ میلیارد از آن برای خرید تجهیزات و هوشمندسازی مدارس هزینه میشود.
فرسودگی یک سوم کلاسهای درس در اصفهان
مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان با اشاره به شناسایی ۳۰ هزار کلاس درس فعال در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: تعدادی از کلاسهای درس نوساز هستند و براساس مقررات و آئیننامههای جدید ساخته شدند اما براساس استعلام از مناطق و نواحی آموزش و پرورش در استان اصفهان ۱۰ هزار کلاس قدمت بالای ۴۰ سال دارند که با روشهای سنتی و بدون درنظر گرفتن آئیننامههای خاص ساخته شده است.
وی بررسی وضعیت مدارس فرسوده و تخریبی را نیازمند بازدید میدانی دانست و گفت: در مقایسه با آمار رسمی، فرسودگی ۱۰ هزار کلاس درس در استان اصفهان و وجود سه هزار کلاس فرسوده و نیازمند تخریب، قابل قبول به نظر میرسد.
نسیمی درباره مدت زمان لازم برای بازسازی مدارس فرسوده، تصریح کرد: در طول یک سال تعمیر سه هزار مدرسه فرسوده امکانپذیر نیست، زیرا با هزینههای کنونی بازسازی هر کلاس درس بیش از یک میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و این مبلغ در طول سه یا چهار سال قابل تأمین نیست و بازسازی این تعداد کلاس درس نیازمند یک برنامه بلندمدت است.
وی گفت: در حال تدوین یک برنامه پنج ساله هستیم و استفاده از توان خیران، از ظرفیتهای اصلی تأمین منابع مالی بازسازی مدارس است که با ارائه مستندات مربوط به مدارس فرسوده، تلاش میکنیم مشارکت خیران در این زمینه را افزایش دهیم.
مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان افزود: بودجههای دولتی برای شروع پروژههای مدرسهسازی کافی نیست و بیشتر برای تکمیل طرحهای نیمهتمام مورد استفاده قرار میگیرد؛ بنابراین در گام نخست باید خیری وجود داشته باشد که مدارس قدیمی را تخریب و پروژه را تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی اجرا کند، ۵۰ درصد باقی مانده نیز از طریق جذب منابع دولتی تکمیل شود.
لزوم اختصاص اعتبار ویژه و جداگانه برای بازسازی مدارس فرسوده
وی اعتبارات سالانه را برای رسیدگی به وضع مدارس فرسوده ناکافی دانست و گفت: باید اعتبار ویژه و جداگانهای برای بازسازی مدارس فرسوده اختصاص یابد؛ زیرا این مشکل تنها خاص اصفهان نیست و برخی از مدارس در سراسر کشور دچار فرسودگی شدند و با این اعتبارات معمول نمیتوان بازسازی آنها را انجام داد.
نسیمی تصریح کرد: با همکاری نمایندگان مجلس میتوان در بودجه سال آینده یا در برنامههای هفتم توسعه، سرفصلهایی برای بازسازی مدارس در نظر گرفت که این برنامهها در بلندمدت قابل اجراست اما در کوتاهمدت با اعتبارات موجود و کمک خیران قرار است تا پایان امسال ۶۰ مدرسه تکمیل و به آموزش و پرورش استان اصفهان تحویل داده شود.
وی درمورد مدارس در حال تکمیل گفت: از فریدونشهر تا دیگر نقاط استان این پروژهها در شهرستانهای گوناگون استان اصفهان اجرا شده و تا پایان سال تکمیل میشود، اعتبارات سال ۱۴۰۱ هنوز جذب نشده است که بتوان پروژههای جدیدی تعریف کرد.
تحویل سالانه ۵۰۰ کلاس درس به طور متوسط و با اعتبارات معمول
مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان درباره تأثیر کرونا بر مشارکت خیران خاطرنشان کرد: پیامدهای کرونا تاکنون تأثیر منفی بر مشارکت خیران مدرسهساز نداشته است و مجامع خیران همانند گذشته فعال هستند، با اعتبارات کنونی ممکن است مشکل مدارس فرسوده تا ۱۰ سال آینده هم حل نشود؛ بنابراین باید اعتبارات ویژه و مشارکت خیران را افزایش دهیم.
وی با اشاره به تحویل سالانه ۵۰۰ کلاس درس به طور متوسط و با اعتبارات معمولی نوسازی مدارس، تاکید کرد: وضعیت مدارس اصفهان مانند استانهای دیگر مناسب نیست و نیاز به اعتبار ویژه در این زمینه احساس میشود.
آسیب فرونشست به ۳۴ مدرسه
نسیمی با اشاره به تأثیر فرونشست بر مدارس استان اصفهان، اظهار کرد: کارگروه ویژه فرونشست در اداره کل نوسازی مدارس تشکیل شده و بازرسان این موضوع را به شکل میدانی بررسی میکنند که تاکنون ۳۴ مدرسه آسیب دیده در اثر فرونشست شناسایی شده است.
وی از ذکر این پروژهها در فهرست طرحهای سفر ریاستجمهوری به استان خبر داد و افزود: امیدواریم همزمان با سفر ریاستجمهوری در مصوبات سفر اعتبار خاصی برای تخریب و بازسازی مدارس تحت تأثیر فرونشست تصویب نهایی شود؛ زیرا عمده این مدارس در مناطق پرتراکم شهرها هستند و نیاز فوری به بازسازی دارند.
نظر شما