به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس یادداشتی از محمود کبیرییگانه که در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است، «ارتباطات و روابط عمومی نقش مهمی در روابط انسانها دارد و میتواند نتایج مثبت و منفی به دنبال داشته باشد. روز بیستوهفتم اردیبهشت که در تقویم رسمی کشور به نام روز ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده، فرصتی مغتنم است تا به این حرفه مدرن و مهم پرداخته شود.
بدیهی است روابط عمومیها محصول توسعه تکنولوژی، ارتباطات و گسترش روزافزون جوامع، سازمانها و نهادهای عمومی هستند. روابط عمومی به صورت علمی و امروزه آن در جهان، محصول افکار و ایدههای "ادوارد برنیز" در ابتدای دهه ۱۹۱۰ بوده و چند دهه پس از آن نیز با ابتکار "حمید نطقی" در اواسط دهه ۳۰ وارد ادبیات سیاسی و اداری ایران شد و با عبور از پیچ و خمها و فراز و نشیبهای بسیار، امروز به ساختاری مؤثر و مهم در ساختار سیاسی و اداری جوامع تبدیل شده است.
چه بسا تا یکی دو دهه پیش نیز روابط عمومیها با مسئولیتهای حداقلی و کلیشهای همچون برگزاری مناسبتها و تهیه عکس و خبر، فرآیند پیچیده، فنی و استراتژیکی نداشتند، اما در دنیای امروز با توجه به توسعه ارتباطات و تکنولوژی، اهمیت ارائه اخبار و اطلاعات به افکار عمومی، ضرورت پاسخگویی مسئولان و اقناع شهروندان و پیچیدگیهای سیستمهای اداری و سازمانی، مدیران روابط عمومی و البته شاغلان در این عرصه باید به هنر، فن و ابزار مختلف و متنوعی مجهز باشند؛ اطلاعرسانی، پاسخگویی، مستندسازی، افکارسنجی، برنامهریزی، سوشالمدیا، تعامل دوطرفه، رصد، آمایش، تولید محتوا، طراحی، عکس، ویدئو، خبر، گزارش، پیگیری، هماهنگی، هم اندیشی، تنظیم، انتشار، چاپ و بازدید از جمله ابزار، مهارتها، فنون و کلیدواژههای روابط عمومی مدرن هستند که این حرفه را به ششمین شغل پراسترس دنیا از نگاه شبکه شغلی آنلاین تبدیل کرده است، چرا که مدیران و کارشناسان روابط عمومی در دستگاههای مختلف به صورت مداوم به دلیل ماهیت شغلی خود باید علاوه بر تعامل و تصادم با افراد و طیفهای مختلف، در شرایط پرفشار قرار دارند و تصمیم میگیرند.
در حرفه پزشکی، اصطلاح رایجی به نام آنکال (ON CALL) وجود دارد، بدین معنی که یک پزشک یا پرستار در ساعتهایی از روز که در محل کار حضور ندارند، باید گوش به زنگ باشد تا به محض نیاز در بیمارستان حاضر شود، لذا میتوانیم ادعا کنیم مدیران و کارشناسان روابط عمومی نیز مانند نیروهای آنکال در دستگاهها و سازمانها مشابه چنین وضعیتی را تجربه میکنند، برای یک مدیر و کارشناس روابط عمومی ساعت کاری و زمان استراحت تفاوتی ندارد و به ضرورت هر رویداد، اتفاق و پیشامدی در هر ساعت از شبانهروز باید مسئولیت خود را انجام دهند.
امروزه مسئولان و مدیرانی موفق هستند که درک صحیحی از جایگاه روابط عمومی در سازمان داشته باشند، روابط عمومیها به دلیل نزدیکی به هسته تصمیمگیری از یک سو و تعامل و ارتباط مداوم با مردم درک واقعبینانه و دقیقی از شرایط سازمان و جامعه دارند و مانند پلی میان مردم و مسئولان میتوانند با ایجاد سرمایه اجتماعی به همدلی بین آنها کمک کنند؛ به شرط آن که خود را به سلاح علم، تجربه، واقعبینی، خلاقیت و اثربخشی تجهیز کنند.»
نظر شما