به گزارش خبرنگار ایمنا، خط ۱۴۸۰ خط مشاوره تخصصی تلفنی به صورت رایگان است و کارشناسان متخصص، پشت این خط در حوزههای مختلف، مشاورههایی را به مردم ارائه میدهند. کارشناسان این خط در همه زمینهها ازجمله زمینههای کودک و نوجوان، تحصیلی و تربیتی، شغلی، مشکلات خانوادگی، سوالات پیش از ازدواج و روانشناسی بالینی شامل اختلالاتی نظیر افسردگی، اضطراب و وسواس به مردم ارائه خدمت میکنند.
در زندگی امروز با توجه به فشارها و اضطرابهای متفاوتی که وجود دارد همه مردم نیازمند خدمات مشاوره هستند و از آنجا که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری ممکن است برای بعضی از افراد چالشهایی به همراه داشته باشد، خط تلفنی صدای مشاور از طرف سازمان بهزیستی، برای ارائه مشاوره رایگان فعال است. این سامانه تلفنی سازمان بهزیستی همه روزه از ساعت هشت لغایت ۲۴ به صورت رایگان ارائه خدمت میکند.
روانشناس آنلاین برای مشاوره تلفنی و متنی، باعث صرفه جویی در وقت و هزینه افراد میشود.
تماس با خط ۱۴۸۰ محرمانه و امن
مشاوره تلفنی یک ارتباط قراردادی، حرفهای و مداخلهای است که توسط یک مشاور مجرب و آموزش دیده و یک تماس گیرنده با رعایت اصول مشاورهای از طریق تلفن انجام میگیرد.
همه تماسهای مردمی با خط صدای مشاور ۱۴۸۰، محرمانه و امن است و افراد میتوانند مشکلات و مواردی که مطرح کردن آنها به صورت حضوری دشوار است، به صورت تلفنی با مشاوران در میان بگذارند.
همه مشاوران به رعایت اصول رازداری و محرمانه تلقی کردن اطلاعات تماس گیرندگان متعهد هستند و با توجه به تنوع تماسگیرندگان و گوناگونی مشکلات آنها، گاه ضرورت دارد که برای دریافت راهنمایی و خدمات روانشناختی و مشاوره مناسب، تماس گیرندگان به مراکز مشاوره حضوری و سایر منابع حمایتی متناسب ارجاع داده شوند.
بهرهمندی از فواید تماس با ۱۴۸۰
برقراری ارتباط با این سامانه موجب میشود که تماسگیرندگان در بیان افکار و احساسات خود احساس امنیت و راحتی بیشتری کنند و متعاقب آن امکان برقراری ارتباط عمیقتری فراهم میشود تا مشاوران نیز در زمینههای متفاوت، پیشنهادها و آگاهیهای لازم را ارائه دهند.
تماسگیرندگانی که به دلیل مشکلات خاص از قبیل معلولیت جسمی، کمرویی، اضطراب اجتماعی، شاغل بودن یا دسترسی نداشتن به مراکز مشاوره حضوری نمیتوانند از خدمات مشاوره حضوری استفاده کنند، میتوانند از خدمات مشاوره تلفنی به بهترین شکل بهرهمند شوند.
همچنین مشاوره تلفنی امکان آن را فراهم میسازد تا افراد نیازمند در زمان دلخواه و در هر مکانی که به تلفن دسترسی دارند سریع و آسان و به صورت رایگان از کمکهای مشاورین متخصص و مجرب بهرهمند شوند.
مشاورههای لازم به صورت تلفنی ارائه میشود و پس از ارزیابیهای اولیه در صورت لزوم افراد برای دریافت خدمات تخصصی به مراکز مجاز بهزیستی ارجاع داده میشوند که عملکردی شفاف دارند.
میزان تحصیلات و تخصص کارشناسان خط ۱۴۸۰
همه کارشناسان پشت خط ۱۴۸۰ دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا در رشتههای تخصصی روانشناسی و مشاوره هستند و علاوه بر داشتن مدرک خاص تحصیلی، دورههای ویژه آموزشی و تخصصی گذراندهاند؛ همچنین مشاوران خط ۱۴۸۰ برای ورود به صدای مشاوره، ملزم هستند مصاحبه علمی و عملی و دوره کارورزی را پشت سر بگذراند.
زمینههای ارائه خدمات خط ۱۴۸۰
مشاوران خط ۱۴۸۰ در سه زمینه کلی راهنمایی، ارجاع و مشاوره کار میکنند؛ در واقع گاهی مشاوره در حد راهنمایی، گاه در حد ارجاع و گاهی نیز در حد مشاوره است. گاهی فرد از ابتدا مسئلهای را مطرح میکند و مشاور به او راهنمایی میدهد. به عنوان مثال مشاور برای مادری نگران از بروز بیش فعالی در فرزند خود، علائم بیش فعالی و مراکز قابل مراجعه را شرح میدهد؛ در واقع این مشاوره در حد راهنمایی است.
گاهی تماس گیرنده تنها برای آگاهی از منبع ارجاع مشکل خود تماس میگیرد. به عنوان مثال زن سرپرست خانواری برای مشاور مشکل مالی خود را مطرح میکند و مشاور او را به واحد امور اجتماعی ارجاع میدهد یا دانشجویی مشکلات خود را شرح میدهد و به مشاوره حضوری ارجاع داده میشود؛ در واقع این نوع مشاورهها در حد ارجاع است.
از مشاورهگیران کودک و نوجوان تا بزرگسالانی با مشکلات حاد
در واقع از کودک پنج ساله تا سالمند و از همه گروهها زن، مرد، جوان، نوجوان و کودک با این شماره تماس میگیرند و جامعه هدف نیازمند مشاوره بسیار گسترده است. مشاورههای کودک و نوجوان خط ۱۴۸۰ بسیار زیاد و روبه رشد است. همچنین طی چندین سال پیش، تنها خانمها تماسگیرندگان این خط بودند اما اکنون اینگونه نیست و عموماً در آمارها، تعداد تماس گیرندگان زن و مرد با یکدیگر برابری میکند. گاهی نیز سالمندان برای گلایه از تنهایی، عصبانیت، سردرگمی در روابط خود با فرزندان یا عروس و داماد خود، با این خط تماس میگیرند.
عموماً مردان هنگام تماس با این شماره موارد بسیار حادی از مشکلات و اختلافات با همسر یا خیانت را مطرح میکنند. نزدیک زمان برگزاری کنکور، بسیاری از دختران و پسران جوانی با این شماره تماس میگیرند که استرس دارند یا مشاور مدرسه به آنها برنامهای ارائه کرده است که به علت استرس(Stress)، از اجرای آن باز ماندهاند؛ در چنین مواردی نیز مشاوران آموزشهای لازم را به داوطلبان میدهند.
یک میلیون و ۴۰۰ هزار تماس و ۴۰۰ هزار ساعت مشاوره در سال ۱۴۰۰
بنا به گفته بهزاد وحیدنیا مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، در سال گذشته یک میلیون و ۴۰۰ هزار تماس با این شماره گرفته و ۴۰۰ هزار ساعت مشاوره از این طریق ارائه شده است.
همچنین بیشترین تماسها به دو حوزه مشکلات و اختلالات اختصاص مییابد؛ در حوزه مشکلات بیشترین تماسها و سوالات مربوط به مشکلات خانوادگی و بین فردی و بیشترین تماسها در حوزه اختلالات مربوط به افسردگی، اضطراب و مسائل روحی و روانی تماسگیرنده یا اعضای خانواده بوده است.
در مجموع در حوزه اختلالات، اختلالات اضطرابی و خلقی، همچنین در زمینه مشکلات، مشکلات ارتباطی، خانوادگی و موقعیتی از مسائلی بودند که بیشترین علت تماسها را به خود اختصاص دادند.
میزان تماسهای گرفته شده با خط تلفنی ۱۴۸۰ نسبت به سال شیوع کرونا یعنی سال ۱۳۹۹، کاهش یافته است؛ هرچند نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا باز هم میزان تماسها بیشتر بود اما الگوی تماسها تفاوت چندانی نداشته است.
سایر خطوط بهزیستی برای ارائه خدمت به جامعه هدف
سازمان بهزیستی کشور علاوه بر صدای مشاور با شماره ۱۴۸۰، خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ و خط اورژانس اجتماعی برای ارجاع موارد کودکآزاری، همسرآزاری، معلولآزاری و سالمندآزاری و موارد خودکشی با شماره ۱۲۳ را در دسترس مردم قرار داده است.
نظر شما