به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فدراسیون حملونقل و محیط زیست اروپا، هزینه تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی را در ۳۶ شهر این قاره مورد مقایسه قرار داد که نتایج نشان داد لندن در جایگاه سیوششم، منچستر در رده سیوپنجم و بیرمنگام در جایگاه سیوچهارم قرار دارد و به عنوان گرانترین شهرهای اروپا از نظر هزینه حملونقل عمومی شناخته شدند. جالب است بدانید که پیش از این، ساکنان شهرهای ذکر شده بارها از هزینه بالای حملونقل عمومی در شهرهای خود شاکی و مدعی شده بودند که ماهانه بین هشت تا ۱۰ درصد درآمد خود را صرف تردد در داخل شهر میکنند و همین امر، تأمین سایر ملزومات زندگی را برای آنها مشکل کرده است.
از سوی دیگر، هزینه بالای استفاده از وسایل حملونقل عمومی در شهرهای بریتانیایی به کاهش گرایش مردم به عبور و مرور از طریق آنها منجر شده که در نتیجه، ترافیک خودرویی و تبعات منفی ناشی از آن روز به روز رو به افزایش نهاده است.
این در حالی است که اسلو پایتخت و بزرگترین شهر نروژ، بالاترین جایگاه شهرهای اروپایی را از نظر مقرونبه صرفه بودن هزینه حملونقل عمومی از آن خود کرد؛ چرا که نتیجه تحقیقات نشان داد، ساکنان شهر، ماهانه تنها حدود دو درصد از درآمد خود را در عوض استفاده از وسایل نقلیه عمومی هزینه میکنند.
جالب است بدانید که نتیجه تحقیقات حاکی از تلاشهای متفاوت مدیران شهرهای مختلف اروپا در راستای کاهش انتشار کربن از وسایل نقلیه عمومی بود که به عنوان یک محرک برای آگاهسازی دولت بریتانیا عمل کرد. در شهرهای انگلستان، با وجود ترویج وسایل نقلیه عمومی الکتریکی، استفاده از آنها هزینه بالایی را برای شهروندان در پی دارد که البته این رویداد مغایر با استانداردهای تردد سبز اروپا به شمار میرود. در واقع، مدیران بریتانیایی نسبت به سایر شهرهای سراسر اروپا، کمکهزینههای کمتری را در اختیار بخش حملونقل عمومی قرار میدهند که همین امر، هزینه بالای عبور و مرور از طریق آنها را برای شهروندان در پی داشته است. برای حل این بحران، برنامهریزان باید علاوه بر سبزسازی وسیلههای حملونقل عمومی، برای کاهش هزینههای استفاده از آنها نیز تدابیری به کار گیرند تا مردم را به تردد سبز سوق دهند. البته این اقدامات نباید تنها محدود به بخش حملونقل عمومی باشد، بلکه باید بهبود وضعیت دوچرخهسواری و پیادهروی را نیز در بر گیرد تا در نهایت، تردد پاک بر کل قلمرو حاکم شود.
گزارشها حاکی است که تا پیش از شیوع بیماری کووید- ۱۹، ۷۲ درصد کل درآمدهای بخش حملونقل عمومی شهر از طریق کرایهها تأمین میشد که این نرخ در پاریس، پایتخت فرانسه تنها به ۳۶ درصد میرسید.
هزینه بالای حملونقل در شهرهای بریتانیایی تمام انواع خودروهای عمومی را شامل میشود؛ به طوری که مردم همواره از هزینه عبور و مرور به وسیله متروهای شهری نیز شاکی بودهاند. نکته جالب توجه اینکه هزینه تردد به وسیله خودروهای عمومی به ویژه قطارهای شهری، اخیراً افزایش قابل توجهی را نیز تجربه کرده و بار سنگینتری بر دوش مردم شهرهای لندن، بیرمنگام و منچستر قرار داده است.
الگوبرداری شهرهای بریتانیایی از سایر نقاط اروپا
در گزارشهای مختلف آمده است که مدیران اغلب شهرهای اروپا در تلاش هستند اقداماتی اثربخش برای رسیدن به هدف صفر انتشار کربن اعمال کنند که تاکنون، پیشرفتهای قابل توجهی در این زمینه رخ داده است. در واقع، بسیاری از این شهرها طی چند سال اخیر، افزایش قابل توجه مسیرهای دوچرخهسواری و پیادهروی را تجربه کرده است، ضمن اینکه نوآوریهایی نیز در آنها برای بیرون راندن خودروهای آلاینده و در نتیجه، کاهش انتشار کربن و آلودگی هوا پیاده شده است.
البته لندن نیز در مسیر رسیدن به هدف صفر انتشار کربن بسیار موفق عمل کرده و توانسته است با کسب امتیاز ۸. ۵۵، جایگاه دوازدهم شهرهای اروپایی را از آن خود کند. این در حالی است که بیرمنگام با امتیاز ۵۲.۸ و منچستر با کسب امتیاز ۴۲.۱ به ترتیب توانسته است جایگاههای هفدهم و سیام را از آن خود کند.
اسلو از نظر پیادهسازی و موفقیت پروژههای هدف صفر انتشار کربن توانسته است جایگاه برتر شهرهای اروپایی را از آن خود کند که پس از آن، آمستردام در هلند، هلسینکی پایتخت فنلاند، کپنهاگ پایتخت دانمارک و پاریس در فرانسه به ترتیب به رتبههای دوم تا پنجم نائل شده است.
بسیاری از مدیران شهرهای موفق اروپا در زمینه هدف صفر انتشار کربن بر این باور هستند که تنها راه برای سبزسازی شهرها، کاهش هزینههای استفاده از وسایل حملونقل عمومی و همچنین ایمنسازی و افزایش قابلیت دسترسی به آنها است که میتواند افراد بیشتری را به جایگزین کردن خودروهای شخصی با این وسایل سوق میدهد.
نظر شما