نارضایتی شدید شهرداری پورتو از روند تمرکززدایی دولت پرتغال

روی موریرا، شهردار پورتو، از روند تمرکززدایی در پرتغال ابراز ناخرسندی کرد و معتقد است که این کار به نفع شهرداری‌ها نیست. وی اعلام کرد که به دلیل ناکارآمدی عملکرد انجمن ملی شهرداری‌ها (ANMP) در نمایندگی منافع محلی در مقابل دولت اجرایی در لیسبون، پیشنهاد توقف عضویت شهرش در (ANMP) را خواهد داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و اقدام اجتماعی حوزه‌هایی هستند که دولت‌های محلی خواهان خودمختاری بیشتر هستند. روی موری‌را با انتقاد از ANMP، دولت پرتغال را به "مذاکره پشت سر پورتو" پس از اجلاس سینترا در سال ۲۰۱۸ متهم کرد.

روی موری‌را تا آنجا پیش رفت که گفت که می‌خواهد "امکان مذاکره مستقیم با دولت" را در مورد موضوع انتقال صلاحیت در حوزه آموزش، اقدامات اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی داشته باشد. روی موری‌را با متهم کردن وجود معاملات مخفی، خروج پورتو از ANMP را پیشنهاد خواهد کرد.

شهردار پورتو صبح روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای به خبرنگاران گفت: "من برای انجمن ملی شهرداری‌ها (ANMP) که به درستی از ما نمایندگی نکرده است، چک سفید نمی‌نویسم."

نارضایتی شدید شهرداری پورتو از روند تمرکززدایی دولت پرتغال

وی افزود: "پورتو مانند اکثریت قریب به اتفاق شهرداری‌های پرتغال طرفدار تمرکززدایی مؤثر است. اما برای تحقق آن، ضروری می‌دانم که تفویض اختیارات مؤثری داشته باشم تا بتوانم تصمیماتی را به نفع شهروندان اتخاذ کنم. این تمرکززدایی باید با منبع مالی مشخص همراه باشد."

بر اساس گزارش‌ها، شهردار در شکایات خود مورد حمایت شهردار لیسبون، کارلوس مویداس نیز قرار گرفته است. این دو شهردار در اوایل ماه مارس نامه‌ای به آنتونیو کاستا، نخست‌وزیر پرتغال نوشتند و در مورد ناکارآمدی روند تمرکززدایی هشدار دادند، اما اکنون بحران نهادی به سطح جدیدی رسیده است.

مسئله این است که مثلاً در حوزه آموزشی، انتقال اختیارات به معنای تقویت کارمندان دولتی در سطح محلی بدون پرداخت لازم برای پوشش چنین هزینه‌هایی است.

شهردار پورتو بر این عقیده است که دولت مرکزی به عمد این کار را انجام می‌دهد تا این فرآیند را دچار مشکل کند و به شهروندان نشان دهد که داشتن شهرداری‌های خودمختار در ارائه خدمات اجتماعی مورد نیاز واقعاً بد خواهد بود.

نارضایتی شدید شهرداری پورتو از روند تمرکززدایی دولت پرتغال

کد خبر 568569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.