به گزارش ایمنا به نقل از مرکز اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش، «یوسف نوری» در گردهمایی مشترک مدیران کل نوسازی مدارس استانهای سراسر کشور که شامگاه چهاردهم فروردین ۱۴۰۱ و با حضور معاون اجرایی رئیسجمهور برگزار شد، اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به عنوان نقشه راه فعالیتهای حوزه تعلیم و تربیت است.
وی با بیان عوامل تربیتی و روانشناختی مؤثر بر ساخت فضاهای آموزشی افزود: محیط یادگیری و فضای مدارس باید «دانشبنیان» باشد یعنی علاوه بر اینکه از آخرین دستاوردهای علمی روز دنیا و صفر تا صد دانش بومی در طراحی، ساخت و تجهیزات آموزشی استفاده میکنیم، باید تمام اجزای محیط نیز در تحقق سطوح مختلف یادگیری و شکوفایی خلاقیتها و استعدادها نقش ایفا کنند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیت دانش بنیان، تولید و اشتغال را به دنبال خود دارد، تصریح کرد: آموزش و پرورش محور شعار امسال است و تحولات بر مبنای «دانشبنیان»، راهبرد افزایش تولید و اشتغال است؛ البته لازمه آن همراهی بخشهای مختلف است که برای رسیدن به این مقصود در همین مدت مصوباتی را در هیئت دولت داشتهایم.
وی با تاکید بر آیندهپژوهی در ساخت مدارس و تدوین محتوای آموزشی گفت: در نظر داریم با برگزاری یک فراخوان، ایدههای طراحی فضاهای آموزشی و پرورشی را بر مبنای دانشبنیان و متناسب با بوم و اقلیم جمعآوری کنیم و با تلفیق این دو مقوله در طراحی و ساخت مدارس، ضمن پاسخگویی به نیازهای نسل فردا، بتوانیم اصالت و هویت را حفظ کنیم.
نوری با اشاره به اینکه طراحی فضاهای آموزشی نباید کلیشهای باشد، گفت: باید نیازها و ذائقههای دانشآموزان را بشناسیم. سواد بصری کودکان و در نتیجه حظ بصری در محیطی آزاد و با نشاط موجب تقویت تفکر دانش آموزان و شکوفایی استعداد و توانایی آنها را فراهم میآورد.
وی گفت: محیط باعث بروز خلاقیت میشود؛ محتوای درسی و معلمان ما نیز باید به این موضوع کمک کنند و به سمت مدرسه با «مسئولیت و کارکردهای اجتماعی» پیش برویم که نقش دانشآموز به عنوان پژوهشگر، و نقش «معلم» به عنوان یاریگر و تسهیلگر باشد تا تحول «دانشبنیان» شکل گیرد.
نظر شما