به گزارش ایمنا، محمد خزاعی در مراسم افتتاح بیستوچهارمین بازار فیلم در برج میلاد اظهار کرد: سالانه بر اساس برخی آمارها، حدود ۱۰ هزار فیلم در سراسر جهان تولید میشود که از این میزان، حدود شش هزار فیلم، موفق به حضور در اکرانهای جهانی میشوند، این درحالی است که اقبال این فیلمها در سطح بینالملل، منوط بازاریابی خوب هر یک از آثار است.
وی افزود: علم بازاریابی، تعاریفی از طبقات مختلف را مطرح کرده است که طبقه مهم آن، «نیاز مشتری» یا «نیاز مخاطب» را شامل میشود و در این نیازسنجی، محصولات فرهنگی، در آخرین طبقه عرضه قرار میگیرند. در واقع بازاریابی، هنر سختی است که در صورت قرار گرفتن محصولات فرهنگی در طبقه آخر این نیازسنجی، فروش این محصولات سختتر میشود و اعتراف پخشکنندگان فیلم در سراسر جهان مبنی بر فروش فیلم به عنوان دشوارترین مرحله در نظام تولیداتی، مبین این امر است.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: وجود بخش بازار، کمک بزرگی به سهولت در فروش فیلمها میکند البته که نباید فروش فیلم را با فروش اقلام مصرفی دیگر یکی دانست. اصولاً فیلم و خرید آن، کار سادهای نیست و بازارها بیشتر به دنبال ملاقات دوطرفه هستند تا در خصوص محصولات با یکدیگر بحث کرده و در صورت توافق، نسبت به نیاز خریدار، فیلمها ارائه و بازبینی شود.
وی تصریح کرد: طی چه دهه اخیر در کشور ما تنها چند کارگردان قادر به معرفی فیلمهای خود در عرصه بینالملل شده و خریدار جهانی پیدا کردهاند اما برای سینمای امروز جهان، این قابلیت از میان رفته و با ظهور نسل جدید و فناوریهای پیشرفته، هر کارگردانی میتواند محصولات خود را در بازار ارائه کرده و برای آن مشتری پیدا کند. این اتفاق سبب شده است تا رقابت هم در جشنوارههای ایران و هم در بازار جشنوارههای جهانی بسیار جدیتر شود.
خزاعی، رقابت در بازار جهانی را سخت دانست و تاکید کرد: علاوه بر سختیهای رقابت، بازار جهانی نیز با دشواریهایی مواجه است که فیلمسازان باید در کنار مزایای این بخش، به آن توجه کنند. سختی کار در این بخش، قرار دادن شکل درستی از فیلمها در اختیار متقاضیان آثار است، چرا که فروش فیلم، پروسهای زمانبر است و با یک گفتوگو، زمینه برای فروش فیلم مهیا نخواهد شد. بنابراین با یک روانشناسی و روابطعمومی درست، باید قادر به تشخیص این باشیم که خریدار، به دنبال چه فیلمی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر کارگردانان، به یک برند تبدیل شدهاند و دیگر همانند قدیم، تنها چند کارگردان از هر کشور، مورد اقبال خریدار جهانی قرار نمیگیرد، چرا که خود فیلم، نوع سوژه و نحوه پرداخت آن است که منجر به جذب خریدار جهانی شده است و آن را به خریداری محصول ترغیب میکند.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: وجود بازار در جشنوارهای همانند فیلم فجر، غنیمتی بسیار بزرگ است که ابتدا به انحصار نامهای قدیمی در بازارها و اکران جهانی پایان میدهد همچنین، سبب میشود تا آثار نسل فیلمساز جدید، قابلیت و توان معرفی به بازارهای جهانی را داشته باشد. این ظرفیتی بسیار بزرگ برای جشنواره فجر است که محصولات خود را به شکل کلان، در معرض دید و انتخاب کمپانیها و پخشکنندههای بزرگ منطقه و جهان قرار دهد تا سینمای ایران، شاهد بسط مضمونی خود در اکران بینالمللی باشد و بیش از هر زمان دیگری، در یک نظم نوین جهانی، به محک پردههای سینماهای جهان درآید.
وی حضور پخشکنندگان منطقهای و خارجی با تمرکز بیشتر بر کشورهای منطقه را از جمله شاخصههای بازار جهانی امسال دانست و گفت: نگاه ویژه به فناوریهای نوین در حوزه وی آر و متاورس، برگزاری کارگاهها و نشستهای تخصصی در حوزه بازار و بازاریابی صنعت تصویر، حضور پلتفرمها سینمایی بینالمللی از دیگر شاخصههای این دوره از بازار جهانی است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر چهار پاویون با حضور هیئتی از هنرمندان و و فیلمسازان کشورهای روسیه، سوریه، عراق و لبنان در بازار جهانی امسال صورت گرفته است. همچنین غرفهداران و خریداران ایرانی، خارجی، شرکتهای پخش و توزیع خارجی به شکلی فعال در این بازار حضور دارند. علاوه بر بازار فیلم بخش «تک شو» نیز با دعوت از شرکتهای مربوطه جلوه ویژهای به بازار فیلم داده است.
خزاعی با اشاره به حضور فیزیکی ۲۱ کشور در بازار جهانی فیلم فجر افزود: با توجه به وقفه یکسالونیم و بعد از تلفیق و برگزاری بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر، استقبال خوبی از این بازار صورت گرفته است.
جشنواره بینالمللی فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی در دو پردیس سینمایی ملت و برج میلاد برگزار میشود. امسال ۲۴ فیلم در بخش سودای سیمرغ در جشنواره فیلم فجر به رقابت میپردازند.
نظر شما