به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، علی نصیری در این نشست درباره دلایل اینکه رئیس کمیسیون از تهران انتخاب شود، اظهار کرد: از بین شهرداران کشور، شهردار تهران تنها فردی است که عضو هیأت دولت است، بنابراین به هیأت دولت برای طرح مسائل دسترسی دارد؛ تنها شهری هستیم که مدیر بحران شهرداری نیستیم بلکه مدیر بحران شهر هستیم؛ همچنین در مجمع کلانشهرهای آسیایی نیز به عنوان رئیس شورای عالی تاب آوری که دبیرخانه آن نیز در تهران قرار دارد، میتوانیم لایحه دهیم و ارتباطات بینالمللی مناسبی از جمله با آژانس همکاریهای بینالمللی ژاپن (جایکا) وجود دارد.
لزوم دیده شدن سازمان مدیریت بحران شهرداریها به شکل رسمی
وی همچنین در حاشیه نخستین نشست کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران کلانشهرهای ایران گفت: کشور ایران ۱۹ کلانشهر بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که شهرداران این کلانشهرها مجمع کلانشهرهای ایران را تشکیل میدهند، این مجمع ۱۰ کمیسیون دارد که یکی از آنها کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران است.
رئیس کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران کلانشهرهای کشور ضمن مثبت ارزیابی کردن این نکته که موضوع مدیریت بحران در مجمع کلانشهرهای ایران از کمیتهای ذیل کمیسیون خدمات شهری به کمیسیونی مستقل تبدیل شد، تصریح کرد: موضوع مورد مطالبه و درخواست مدیران بحران کلانشهرها این است که نقش شهرداریها به عنوان خدمات رسانان مستقیم به شهروندان باید جدی تر گرفته شود؛ در بحث مدیریت بحران، مدیران بحران شهرداریها تنها به عنوان یک عضو از اعضای ستاد دیده نشوند بلکه باید ساختار مدیریت بحران ارتقا پیدا کند و به سازمان بحران شهرداریها باید به عنوان یک مجموعهای که در پیشگیری از حادثه و آمادگی و پاسخ در برابر آن و بازیابی بعد از حادثه نقش آفرینی میکنند توجه شود.
نصیری یادآور شد: ریاست سازمان مدیریت بحران کشور نیز نگاه مثبتی بر استفاده از شهرداریها دارند و اگر حمایت از شهرداریها شکل بگیرد به نفع جان و ایمنی شهروندان خواهد بود؛ اگر به شکل قانونی و رسمی سازمان مدیریت بحران شهرداریها به رسمیت شناخته شوند میتوانند به شهر کمک کنند.
وی اظهار کرد: یکی از مشکلات حوزه بحران این است که در کشور با تعداد متعددی شماره امدادی مواجه هستیم، در حالی که باید شماره واحد امدادی و مرکز اعزام مشترک داشته باشیم؛ در بحث مشارکت اجتماعی در تهران تجربه خوبی داریم و داوطلبان واکنش اضطراری محلات (گروههای دوام) در هر محله مستقر هستند که آموزش میبینند و در کاهش خطر، شناسایی اماکن پرخطر و ایمن سازی قبل از وقوع خطر فعالیت میکنند؛ ساماندهی این مبحث و گسترش آن در شهرهای مختلف میتواند بسیار مفید باشد. همچنین میتوانیم ظرفیتها و امکانات کلانشهرهای مختلف را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.
سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پایان در پاسخ به پرسشی درباره میزان آمادگی تهران در برابر بحرانهایی مانند زلزله خاطرنشان کرد: مطالعه جدیدی در این باره وجود ندارد؛ نسبت به آمادگی و تاب آوری شهر، از آنچه که تصور مردم است جلوتر هستیم اما کارهای عقب مانده زیادی وجود دارد، ضمن اینکه باید توجه کنیم که ما در بحث بحران یک سازمان تخصصی صرف نیستم و تنها هماهنگی دستگاههای مختلف مرتبط بر عهده ما است؛ ۱۰۳ پایگاه پشتیبانی بحران در سراسر شهر تهران داریم و میتوانیم به سازمانها کمک کنیم تا به مردم خدمت رسانی کنند؛ در بحث بحران اقدامات مؤثری انجام شده که به خوبی اطلاع رسانی نشده اما این اقدامات کافی نیست و برنامههایی وجود دارد که در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد.
کاهش خسارات ناشی از بحرانها نیازمند اتخاذ رویکرد پیشگیرانه است
نصیری در نخستین نشست کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور بر لزوم توجه به جایگاه شهرداریها در مدیریت محلی تاکید کرد و یادآور شد که حضور موفق شهرداریها میتواند در موفقیت کار امدادرسانی در زمان بحران نیز تأثیر مثبت بگذارد.
وی افزود: بمنظور کاهش ابعاد خسارتها باید به سمت انجام اقدامات پیشگیرانه حرکت کنیم و در نتیجه مجوز اجرای طرحهای مدیریت شهری در شهرهای کشور باید منطبق بر سیاستهای مدیریت ریسک و مخاطرات باشد.
سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه این دور باطل در رویکرد پاسخ محور را باید قطع کرد، گفت: برای جلوگیری از حادثه و یا کمتر کردن تأثیر آن باید به جای رویکرد پاسخمحور، رویکرد پیشگیرانه را مد نظر قرار داد.
نصیری افزود: استفاده از توانایی شهرداریها و ظرفیت آنها در کلانشهرهای کشور میتواندباعث شکلگیری بازوی عملیاتی موفقی برای مدیریت بحران در کشور شود.
نظر شما