هادی طوقیان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه خروج دود با رنگهای مختلف میتواند نشاندهنده مشکلی در موتور محسوب شود، اظهار کرد: اگر دود سیاه به صورت متداوم از خودرو خارج شود، میتواند وجود یک مشکل اساسی در خودرو را اعلام کند.
وی افزود: دود سیاه هنگامی از اگزوز خارج میشود که در ترکیب یا نسبت سوخت و هوای داخل موتور اختلال ایجاد شود و عوامل مختلفی در ایجاد چنین حالتی نقش دارد؛ البته اگر با روشن کردن موتور و تنها برای مدت کوتاهی دود سیاه از اگزوز خارج شد، خودرو مشکل خاصی ندارد.
دلایل مختلف خروج دود سیاه
این کارشناسارشد مکانیک در رابطه با دلایل خروج دود سیاه گفت: یکی از دلایل خروج دود سیاه آسیب دیدن سوزن یا مجموعه انژکتور است؛ این قطعه از خودرو به مرور زمان ممکن است دچار گرفتگی شود که همین مسئله موجب کند شدن حرکت سوزن انژکتور میشود.
وی ادامه داد: هنگامی که در انژکتور خودرو گرفتگی ایجاد شود، سوزن نمیتواند به موقع مسیر عبور سوخت را ببندد در نتیجه این کار به صورت لحظهای انجام نمیشود و سوخت بیشتری وارد محفظه ورودی خودرو میشود؛ زمانی که میزان سوخت از حد استاندارد افزایش یابد در موتور احتراق ناقص رخداده و نتیجه آن خروج دود سیاه میشود.
طوقیان به دلیل دیگر خروج دود سیاه اشاره کرد: یکی از عوامل دیگری که باعث خروج دود سیاه میشود، مسدود یا فرسوده شدن فیلتر هوا است؛ هنگامی که فیلتر هوا مسدود میشود مقدار هوای کمتری به موتور وارد میشود و مقدار سوخت و هوا از تناسب خارج میشود که نتیجه آن خروج دود سیاه خواهد شد.
وی تاکید کرد: کسانی که در محیطهای پر گردوغبار مانند مناطق کویری تردد دارند، باید بدانند که فیلترهای هوا در این شرایط به سرعت دچار مشکل میشود که اگر این مسئله نادیده گرفته شود، عمر موتور خودرو به شدت کاهش مییابد.
تأثیر روغن در خروج دود سیاه
این کارشناسارشد مکانیک در رابطه با تأثیر روغن در خروج دود سیاه گفت: یکی دیگر از دلایل خروج دود سیاه از خودرو نامرغوب بودن روغن روانکاری است؛ درواقع هنگامی که روغن نامرغوب است نمیتواند از اصطکاک فلز جلوگیری کند در نتیجه این عمل افزایش یافته و ذرات ریز فلز روی بدنه داخلی سیلندر باقی میماند.
وی تصریح کرد: هنگامی که ذرات ریز فلز روی بدنه داخلی سیلندر باقی میماند، هر بار که پیستون و محفظه احتراق عملیات تراکم و انفجار را انجام میدهد، ذرات فلز نیز از اگزوز خارج میشود. به طور کلی روغن مطلوب علاوه بر انجام روانکاری باید بتواند دود و نتایج سایش را از بدنه سیلندر جدا و در خود نگه دارد.
طوقیان اشاره کرد: دلیل رایج خروج دود سیاه، روانکاری نامناسب رینگهای مونتاژ شده بر پیستون است. هنگامی که عمل روانکاری این قطعه به درستی انجام نشود، مجموعه رینگهای روی پیستون که وظیفه هدایت روغن به داخل محفظه احتراق را دارد، دچار اختلال میشود.
وی افزود: با گذشت زمان رینگها دچار ساییدگی شده و روغن به محفظه احتراق وارد میشود که این مسئله نیز موجب اختلال در تناسب سوخت و هوا و درنتیجه خروج دود سیاه میشود؛ به طور کلی هر دلیلی که نسبت مصرف سوخت و هوا را به هم بریزد منجربه خروج دود سیاه یا خاکستری غلیظ از اگزوز میشود.
نظر شما