به گزارش خبرنگار ایمنا، در حال حاضر شهر اصفهان دارای سه حلقه ترافیکی است که احداث چهارمین حلقه آن از سال ۸۵ مطرح و سال ۸۹ مصوب شد، اما چندین سال طول کشید تا عملیات اجرایی این رینگ به طول ۷۸.۲ کیلومتر آغاز شود؛ پروژهای که قرار است علاوه بر کارایی ترافیکی، دورتادور اصفهان را در برگیرد و ساختوسازها و توسعه شهر را خارج از این حلقه محدود کند.
حلقه حفاظتی شهر از سمت شرق اصفهان از مجموعه پلها و تقاطع غیرهمسطح سردار شهید سلیمانی آغاز شده است، شمال اصفهان را دور میزند و به شهرهای اطراف همچون خمینیشهر، درچه و شهر ابریشم میرسد که تاکنون بخشهایی از پروژه احداث شده و بخشهای زیادی از آن نیز همچنان در حال تملک و اجرا است.
البته استانداردهای لازم برای احداث حلقه حفاظتی وجود حداقل سه یا چهار خط حرکت تندرو و دو خط برای برقراری دسترسی به مراکز جمعیتی کوچک، مراکز صنعتی و روستاها در سمت کندرو، نبود گذر عرضی و تقاطع همسطح و وجود زیرگذرها و روگذرها برای عبور افراد و وسایل نقلیه در نقاط جمعیتی است که رینگ حفاظتی شهر اصفهان با همین استانداردها در حال احداث است.
پروژه حلقه حفاظتی اصفهان یکی از پروژههای کلیدی و مهم در راستای تسهیل در تردد شهروندان و خودروها است؛ به طوری که از مزایای اجرای این پروژه، دسترسی آسان به شهرهای دیگر است و باعث کاهش آلودگی هوا، صرفهجویی در مصرف سوخت و زمان، تسهیل عبور و مرور وسایل نقلیه، ممنوعیت تردد کامیون به داخل شهر و جلوگیری از گسترش افقی شهر میشود.
مشخص شدن محدوده افقی شهر با اجرای پروژه حلقه حفاظتی
ایرج مظفر، معاون عمران شهری شهردار اصفهان در خصوص پروژه حلقه چهارم ترافیکی، میگوید: مطالعات اولیه این پروژه از سال ۸۶ آغاز شده است؛ برای رفع مسائل ترافیکی و مشخص شدن محدوده افقی شهر اصفهان پروژه حلقه حفاظتی یا رینگ چهارم تعریف شد و در سال ۸۹ به تصویب شورای عالی استان رسید و از طرف استاندار وقت به شهرداران شهرهای در مسیر اجرای این طرح، ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه حلقه حفاظتی شهر حدود ۷۸.۲ کیلومتر است، ادامه میدهد: حدود ۴۶ کیلومتر رینگ حفاظتی شهر از ۱۱ منطقه شهرداری اصفهان قرار دارد، برخی از قسمتهای این پروژه در محدوده یا حریم شهر اصفهان است و سایر قسمتهای آن نیز در فرمانداریهای برخوار، خمینیشهر، فلاورجان و شهرهای حبیبآباد، دولتآباد، خورزوق، درچه و ابریشم قرار دارد، مدیریت این پروژه بزرگ به عهده شهرداری اصفهان است و در این راستا مشاوری جهت تهیه نقشههای فاز اول و دوم مشخص شد.
معاون عمران شهری شهردار اصفهان میافزاید: طی سالهای گذشته در طرحهایی از جمله میدان استقلال و تقاطع شهدای اشکاوند که اجرای آن در تداخل و تقاطع با رینگ حفاظتی بود، بخشهایی از پروژه حلقه حفاظتی اجرا شده است، همچنین دوربرگردان شهید بالایی و تقاطع رضوان از جمله پروژههایی بود که از ۸۹ تا سال ۹۶ اجرا شد؛ شهرداری از سال ۹۷ تصمیم گرفت پروژه حلقه حفاظتی را در اولویت قرار دهد، در این راستا از سال ۹۷ با ساخت پلهای آفتاب در بزرگراه شهید اردستانی و ادامه بلوار فرزانگان در دولتآباد به طور رسمی پروژه حلقه حفاظتی در اولویت قرار گرفت.
تقسیم طرح حلقه حفاظتی به ۵ اولویت
وی تصریح میکند: شهرداری اصفهان طی جلساتی با استانداری و فرمانداریهای شهرستانها در صدد بود بتواند بودجه دولتی را برای پروژه حلقه حفاظتی که پس از قطار شهری یکی از بزرگترین پروژههای عمرانی بزرگ شهر اصفهان است، تصویب کند، همچنین برای رفع مشکلات مناطق ۱۴ و ۱۰ در شمال و شمال شرقی شهر، پیشنهاد شد که ادامه بلوار فرزانگان به طول شش کیلومتر احداث شود تا تردد خودروهای سنگین از بلوار بعثت حذف شود، این اقدام انجام و مقرر شد رینگ حفاظتی که در منطقه ۱۴ حدود یک کیلومتر بود، اجرا شود.
مظفر با بیان اینکه اجرای حلقه حفاظتی از کیلومتر صفر تا ۹ در اولویت قرار گرفت، میگوید: کیلومتر صفر این پروژه از محل مجموعه پلها و تقاطع چهار سطحی سردار شهید سلیمانی است و در ادامه نیز جاده خاتونآباد و اتصال آن به ادامه بلوار فرزانگان در دستور کار قرار داشت که از این ۹ کیلومتر مسیر، حدفاصل کیلومتر چهار تا ۹ حلقه حفاظتی در مراحل نهایی تکمیل است و از کیلومتر دو و نیم تا چهارم پروژه حلقه حفاظتی نیز حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، همچنین از کیلومتر ۶۰۰ تا دو و نیم پروژه نیز با پیشبینی اعتبار لازم در سال آینده، انجام خواهد شد.
وی در خصوص اولویتبندیهای حلقه ترافیکی چهارم، تاکید میکند: طرح حلقه حفاظتی به پنج اولویت تقسیم شده است که اولویت اول از کیلومتر صفر تا ۹ و اولویت دوم از کیلومتر ۴۵ تا محل تقاطع حلقه حفاظتی با اتوبان ذوبآهن در شرق زندان دستگرد است؛ اگر به سمت جنوب و جنوب غربی حرکت کنیم، در منطقه ۱۳ و شهر ابریشم و حدود ۱۰ کیلومتر نیز در اراضی ارتش و از جنوب سپاهانشهر که به بزرگراه شهید دستجردی متصل میشود، در اولویت دوم اجرایی طرح حلقه حفاظتی قرار دارد، البته برای تحقق آن به همراهی ارتش و سپاه در این قسمت نیاز داریم.
معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه در اولویت دوم رینگ حفاظتی از کیلومتر ۴۵ تا ۶۳ به کمربندی شهر متصل میشود و ادامه آن نیز به کیلومتر صفر در کنار تقاطع شهید سردار سلیمانی میرسد و حدود ۶۰ درصد از کارایی رینگ را تکمیل میکند، خاطرنشان میکند: اولویت سوم پروژه حلقه حفاظتی شهر در شهرستانهای خمینیشهر و درچه و از کیلومتر ۲۹ تا ۴۵ در این اولویت قرار دارد و جلسات اولویت سوم همزمان با اولویت دوم برگزار میشود تا بتوان با کمک ردیفهای دولتی و با شهرستانها مدیریت و پیشبرد این قسمت از پروژه انجام شود.
وی با اشاره به اولویت چهارم رینگ حفاظتی، اضافه میکند: از کیلومتر ۶۳ در مجاورت سیتیسنتر تا تقاطع سردار شهید سلیمانی به طول حدود ۱۸ کیلومتر در اولویت چهارم پروژه قرار دارد که این مسیر نیاز به آزادسازی ندارد و تنها باید تعریض شود.
قرار گرفتن ۵۰ کیلومتر حلقه حفاظتی در محدوده شهر اصفهان
مظفر اظهار میکند: اولویت پنجم پروژه حلقه حفاظتی از کیلومتر ۹ تا ۲۹ در اراضی شهرهای حبیبآباد، خورزوق و دولتآباد و منطقه ۱۲ است که حدود ۲۰ کیلومتر خواهد بود و جلساتی نیز در این راستا برگزار شده است تا با همراه کردن شهرستانهای ذیربط و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بتوان بودجه دولتی برای اجرای آن تصویب کرد.
وی با بیان اینکه در نظر داریم تا پروژه حلقه حفاظتی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ به طور کامل اجرایی شود، میافزاید: برای تأمین هزینههای آزادسازی و اجرای پروژه، تاکنون حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است که امیدواریم با پتانسیلهای حلقه حفاظتی و توافقاتی که قرار است نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای انجام آن کمک کنند تا بتوان از این پتانسیلها استفاده کرد، بخشی از هزینههای طرح حلقه حفاظتی را از این منابع تأمین کرد.
معاون عمران شهری شهردار اصفهان در خصوص مهمترین مزیت افتتاح و بهرهبرداری از حلقه حفاظتی برای شهر اصفهان، میگوید: یکی از مهمترین مزیتهای این پروژه موضوع کاهش ترافیک و حذف ورود کامیونهای سنگین به شهر است و علاوهبر آن دسترسی شهرها به یکدیگر راحتتر خواهد شد و ترافیک خودروهای عبوری نیز وارد شهر نمیشود، بزرگترین صرفه اقتصادی طرح حلقه حفاظتی نیز زمانی مشخص میشود که رانندگان سوخت کمتری مصرف میکنند و به دنبال آن آلایندگیها و آلودگی هوا نیز کاهش خواهد یافت.
وی خاطرنشان میکند: بر اساس آنالیز اقتصادی که انجام شده است، با گذشت حدود هشت سال، پروژه حلقه حفاظتی هزینههای انجام شده را بازمیگرداند و حتی سوددهی نیز خواهد داشت، در این اقدام و تمام برنامههایی که برای شهر در نظر داریم قطعاً به کمک و همراهی شهروندان نیاز داریم.
مظفر با تاکید بر اینکه رینگ حفاظتی علاوهبر کارایی ترافیکی دور تا دور شهر را در بر میگیرد تا ساختوسازها و توسعه شهر خارج از این حلقه را محدود کند، تصریح میکند: حدود ۵۰ کیلومتر از این رینگ در محدوده شهر اصفهان و سایر قسمتهای آن در محدوده شهرهای دولتآباد، خورزوق، خمینیشهر، درچه و شهر ابریشم قرار دارد.
نظر شما