محمدتقی طغرایی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا درباره جزئیات فراخوان طراحی لوگوی برند گردشگری اصفهان اظهار کرد: بهمنماه ۱۳۹۸ در نمایشگاه بینالمللی گردشگری، از برند ملی گردشگری ایران با شعار majestic iran (ایران باشکوه) رونمایی شد و سپس شورای عالی برند گردشگری کشور و دبیرخانه آن شکل گرفت و هدف توسعه هماهنگ با ظرفیتهای گردشگری استان مورد توجه واقع شد.
وی افزود: به این ترتیب بنا شد تا ذیل برند گردشگری ملی، هر استان با توجه به توانمندیهای گردشگری خود برند استانی و روستاها و شهرستانها نیز ذیل برند گردشگری استانی خود برندی جدا داشته باشند؛ بنابراین از بهمنماه ۹۹ با درخواست اداره کل میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری استان اصفهان طرح برندینگ گردشگری را کلید زدیم و مطالعاتی در این زمینه انجام دادیم تا بتوانیم از تمام ظرفیتهای گردشگری استان استفاده کنیم که نهایتاً در دو هفته اخیر به ایده طراحی لوگو برای هویت گردشگری اصفهان رسیدیم.
لوگو برندینگ، بهانهای برای ارتقای کیفیت خدمات گردشگری
عضو هیئت علمی گروه گردشگری دانشگاه هنر اصفهان درباره کاربرد برندینگ گردشگری گفت: هرسال کشورها بر مبنای ارزش برند خود رتبهبندی میشوند و هر کشوری که ارزش برند بالاتری داشته باشد توجه به آن هم بیشتر میشود.
طغرایی اهداف طراحی برند گردشگری استان اصفهان را در پنج دسته طبقهبندی کرد و گفت: هدف نخست، کیفیتبخشی به خدمات گردشگری استان است که در این خصوص باید گفت برند گردشگری میتواند نقش چتر حمایتی را ایفا کند که در سایه آن میتوان به استانداردسازی و ارتقای کیفیت خدمات گردشگری کمک کرد. طراحی برندینگ میتواند در بسیاری موارد از جمله پایانههای حملونقل گرفته تا جامعه محلی تأثیر بگذارد؛ چراکه با طراحی درست، تصویر مثبتی از گردشگری استان در ذهن گردشگر شکل میگیرد.
وی با بیان اینکه هدف دوم از طراحی برند گردشگری، رقابتپذیری است، توضیح داد: نقش برندها افزایش رقابتپذیری است تا از طریق آن بتوان جذب و ماندگاری بیشتر گردشگر در استان را بهدست آورد. استان اصفهان ظرفیتهای گردشگری بالایی دارد، اما شناخت و آگاهی همگانی از آنها وجود ندارد. برند میتواند این آگاهی و شناخت را ایجاد کرده و حس کنجکاوی به گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کند.
وی گفت: هدف سوم، توزیع متوازن گردشگر در استان اصفهان است که استانی چهارفصل است. جالب این است که گردشگر در فصل کنونی میتواند به کوهپایههای برفی اطراف، نواحی کویری و یا به مناطق بارانی استان سفر کند و این تنوع آب و هوایی بهندرت در دیگر استانهای کشور دیده میشود؛ با این حال توزیع متوازن گردشگر در استان اصفهان بهخوبی صورت نمیگیرد؛ چراکه عدم شناخت مردم از ظرفیتهای گردشگری استان و برنامهریزی دقیق و منسجمی برای ارتقای گردشگری استان وجود ندارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به موضوع طراحی مسیرهای جذاب گردشگری در استان بهعنوان هدف چهارم طراحی برند گردشگری، اظهار کرد: طبق مطالعات انجام شده، بازارهای جذاب بسیاری برای گردشگری استان اصفهان ترسیمشده است. گردشگری فرهنگی، گردشگری اجتماعی (مخصوص افراد ناتوان یا کمتوان جسمی و کودکان)، گردشگری تاریخ مشروطه، اکوتوریسم، گردشگری اقلیتها، گردشگری جئوگرافیک و گردشگری مذهبی تنها چند نوع از انواع گردشگری در این استان است.
طغرایی در خصوص افزایش سرمایه اجتماعی گردشگری استان اصفهان بهعنوان هدف پنجم طراحی برند گردشگری این استان، گفت: هدف ما این است که گردشگری استان تحتالشعاع شهر اصفهان نامگذاری شود، در این شرایط اگر گردشگر به شهرهای اطراف اصفهان سفر کرد در ابتدا نام شهر اصفهان را خواهد شنید و بدینصورت حس تعلق و همکاری بیشتری صورت میگیرد؛ در راستای این هدف میتوان به اهداف مشخصشده دیگری نیز رسید.
امکان شرکت همه اصفهاندوستان جهان در طراحی
عضو هیئت علمی گروه گردشگری دانشگاه هنر اصفهان درباره شرایط شرکت در فراخوان لوگوی برندینگ اصفهان گفت: همه افراد از جمله افرادی که در خارج از ایران زندگی میکنند نیز میتوانند در این فراخوان شرکت کنند. تصمیم داریم پوستری نیز به زبان انگلیسی طراحی کنیم تا علاقهمندان به شهر اصفهان در تمام دنیا بتوانند از این رویداد مطلع شوند؛ چراکه نهایتاً این برند متعلق به مردم این استان است.
طغرایی تصریح کرد: قصد ما این است که احتمالاً بعد از نوروز ۱۴۰۱ با همکاری اداره کل میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری استان اصفهان، نمایشگاهی برپا کنیم و آثار را در آنجا نمایش دهیم تا آثار در نمایشگاه انتخاب و داوری شوند. در انتخاب آثار، شهروندان، فعالان صنعت گردشگری، گردشگران و صاحبان مشاغل نیز حق مشارکت دارند تا دیدگاهها محدود به نظر برخی از افراد نشود.
وی با بیان اینکه در طراحی لوگوی برندها موضوع هویت کلامی و بصری مطرح میشود و هویتهای کلامی بیشتر در انتخاب شعار گردشگری مورد استفاده قرار میگیرند، افزود: احتمالاً «اصفهان زیبا» موضوع کلیدی هویتهای شعاری ما خواهد بود و بسیار سخت است که بخواهیم در خصوص موضوع بصری برای اصفهان به یک تصویر مشترک برسیم و از آن برای همه شهر اصفهان یاد کنیم، اما چند عامل کلیدی از جمله طرحهای اسلیمی و ختایی، زایندهرود، گل سرخ و صنایعدستی مورد نظر ما است و از طراحان انتظار داریم که ضمن اشاره به موضوعهای هویت کلامی و بصریِ خواسته شده، رویکردی خلاقانه را برای طرح لوگو در نظر بگیرند.
نماد قوس پاسخگوی ظرفیتهای گردشگری استان نیست
این استاد دانشگاه هنر اصفهان درباره اینکه چرا نماد اصفهان (نماد برج قوس) برای لوگوی برندینگ استان مورد استفاده قرار نمیگیرد، گفت: نماد اصفهان (برج قوس) که در سردر بازار قیصریه نیز کاشیکاری شده است نماد شکلگیری شهر اصفهان در ماه آذر است. خوشبختانه این نماد در شهر فرایبورگ آلمان که خواهرخوانده اصفهان است نیز حک شده است اما با این حال با شورای پیشین شهر چند جلسه مذاکره داشتیم و در اینباره صحبت کردیم که آیا نماد قوس را بهعنوان لوگوی جهانی مورد استفاده قرار دهیم یا خیر. نماد قوس به عقیده شورای اسلامی شهر، نمادی شهری است و در حد استان فراگیری ندارد و بهتر است لوگوی برندینگ دیگری برای استان اصفهان طراحی شود که نشاندهنده ظرفیتهای استان باشد.
به گزارش ایمنا، علاقه مندان برای شرکت در فراخوان طراحی لوگوی برند گردشگری استان اصفهان می توانند تا بیستوپنجم اسفندماه ۱۴۰۰ برای ارسال اقدام کرده و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۳۴۰۳۵۹۰۸ تماس بگیرند.
نظر شما