به گزارش ایمنا و به نقل از وبدا، علیرضا زالی در دومین وبینار سلامت، سواد و آموزش در کشورهای فارسی زبان با اشاره به وضعیت بهداشت روان دانشآموزان، اظهار کرد: پس از پاندمی کووید ۱۹ آثار پیچیده و ناشناختهای را در حوزه روانشناختی و سازههای روانی در بین دانشآموزان شاهد بودیم.
وی با اشاره به آثار تلخ پاندمی کرونا، افزود: ۱۸۸ کشور در مقاطع اولیه پاندمی کرونا اقدام به تعطیلی مدارس کردند و بیش از ۱,۵ میلیارد دانشآموز در جهان دچار محرومیتهای تحصیلی شدند، کووید ۱۹ علاوه بر آثار جسمی و بیولوژیک، آثار فاحش روانشناختی و اجتماعی در کودکان و دانشآموزان داشته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت نقش مدارس در آماده سازی نسل آتی کشور، گفت: آموزش مدارس صرفاً آموزش یکسری مباحث مبتنی بر روشها و مدلهای درسنامهای نیست بلکه دوران مدرسه دوران طلایی است که فرد میتواند مهارتهای متعدد اجتماعی و روانی را کسب کند.
وی تاکید کرد: بهداشت روان تنها فقدان یک بیماری روانی نیست، بلکه شکل متعالی آن مد نظر است که دانشآموز از یک ظرفیت روانی ممتاز و حداکثر انطباق و سازگاری متعالی برخوردار باشد و دارای قدرت انطباق، قضاوت، بصیرت، قدرت حل مشکلات، توانمندی اجتماعی و ارتباطی و مهارتهای مربوطه باشد، دوران مدرسه را فرصت خوبی برشمرد که در کنار بحثهای آموزشی و تربیتی، امکان آموزههای اجتماعی و ارتباطی نیز برای کودکان و دانشآموزان فراهم میشود.
زالی گفت: با توجه به آمار مدارس و تعداد مشاوران حاضر در مدارس به اهمیت نقش مشاوره در مدارس اشاره کرد و یادآور شد که مشاوران میتوانند نقش مؤثر تربیتی و مساعدتی در نمو علمی و اجتماعی و روانی دانشآموزان ایفا کنند و استفاده بهینه از ظرفیت مشاوران در مدارس را ضروری دانست، استفاده از روانسنجها و روانشناسان در قالب تیمهای مشاورهای در مدارس برای رفع مشکلات و چالشهای دانشآموزان بسیار کمک کننده است. شناخت مشکلات روانی در کودکان بسیار پیچیده است و اگر با یک نگاه آسیب شناسانه نسبت به حل مشکلات دانشآموزان در حوزه روانی و اجتماعی دقت نشود آینده آنان در معرض خطر قرار میگیرد.
وی منشأ بسیاری از انحرافات و بزهکاریها و رفتارهای پرخطر در دوران بزرگسالی را مربوط به دوران دانشآموزی دانست و افزود: که اگر به موقع مداخلات مناسب انجام شود قابل کنترل هستند. اگر با یک نگاه پیشگیرانه این اقدامات مداخلهای برای اصلاح فرایندهای تربیتی صورت گیرد حتماً بهسازی اجتماعی آینده جامعه را به ارمغان خواهد داشت اما این صرفاً مربوط به دوران تحصیل نیست بلکه میتواند مناسب سازی روابط اجتماعی را نیز فراهم کند. بنابراین این موضوع از جنس سرمایه گذاری برای آینده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به چالشهای دوران بلوغ، گفت: ماهیت روانی دانشآموزان به ویژه در دوران بلوغ به گونهای است که رفتارهای متفاوتی از خود نشان میدهند. تغییرات شگرفی در این دوران در هورمونها و غدد درون ریز اتفاق میافتد و منجر به بازتابهای جسمی بیولوژیک، فیزیولوژیک و روانی در نوجوانان میشود که اگر شناخت کافی نسبت به این رفتارهای فیزیولوژیک نداشته باشیم دچار مشکلات زیادی خواهیم شد، دوران بلوغ را دورانی بسیار حساس برشمرد که در عین حال میتواند یک دوران طلایی و فرصت آفرین باشد.
وی خاطرنشان کرد: با برنامهریزیهای مطلوب و پکیجهای تربیتی مناسب میتوانیم دوران بلوغ را به یک دوره فرصت آفرین برای کودکان تبدیل کنیم. به جای اینکه شاهد تغییراتی نظیر افسردگی و رفتارهای نامناسب مثل پرخاشگری باشیم.
زالی گفت: گاهی نگاه غیرعلمی و سطحی به مشکلات یادگیری در دانشآموزان میتواند در دراز مدت هرم دانشی و عقلی جامعه را در معرض خطر قرار دهد. در صورتی که با مداخلات اندک روانشناختی میتوان باعث رفع مشکلات یادگیری بیش از ۸۰ درصد این دانشآموزان شد.
وی با توجه به تفاوت در ظرفیت یادگیری دانشآموزان در علوم مختلف به وجود مبانی علمی این مسئله در مغز اشاره کرد و افزود: باید اجازه دهیم تا شکوفایی استعدادهای افراد در تناسب با علایق آنان شکل گیرد، اشتیاق تحصیلی را یک سازه مطلوب برشمرد که باید اجازه دهیم در کودکان و دانشآموزان به خوبی رشد کند و برخی برنامههای تشویقی میتواند در شکلگیری مطلوبتر این سازه مؤثر واقع شود. اشتیاق تحصیلی موتور پیشران پیشرفتهای تحصیلی اجتماعی و تربیتی برای همه دانشآموزان است. برخی رفتارها مانند پرخاشگری، اضطراب، افسردگی و کاهش اشتیاق تحصیل و افت تحصیلی کاهش سطح روابط اجتماعی در کودکان جز آسیبهایی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد در سالهای آتی میتواند مشکلاتی در سطوح اجتماعی ایجاد کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه کرونا باعث بروز خسارتهای فروانی در حوزه آموزش و کسب مهارتهای تربیتی و اجتماعی برای دانشآموزان شد، خاطرنشان کرد: در کووید ۱۹ کودکان از حضور در کلاسهای فیزیکی و فضای مطلوب روانی مدرسه بیبهره بودند، نشانههای افسردگی در دانشآموزان به صورت کاهش اشتیاق به تحصیل و کاهش مشارکت در بازیهای جمعی ممکن است بروز کند و نسبت به علائم آن در بزرگسالان متفاوت است.
وی تاکید کرد: ارتباط عاطفی معلمان و دانشآموزان و تفریح و هم بازی بودن در مدارس باعث ایجاد آموزشهای مطلوب اجتماعی و روانی میشود که در آموزش مجازی محقق نمیشود، برخی گروههای دانشآموزی مانند دانشآموزان بدسرپرست و بیسرپرست، کودکان مبتلا به اوتیسم، بیش فعال نیازمند توجه بیشتری هستند.
نظر شما