به گزارش ایمنا و به نقل از میراث آریا، پنجاهمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور سید عزتالله ضرغامی وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، علیاصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور و مسئولان دستگاههای ذیربط ظهر روز چهارشنبه -چهارم اسفندماه -در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.
علی اصغر شالبافیان در این نشست اظهار کرد: تقریباً دو ماه پیش کمیتهها فعال شدند و امروز اولین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با محوریت نوروز ۱۴۰۱ است.
وی افزود: مصوبه هیأت وزیران در خصوص تشکیل ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر چند نکته دارد؛ نگاه این مصوبه عمدتاً توسعه گردشگری داخلی در طول سال است و باید از ظرفیتهای ستاد در طول سال برای رونق گردشگری داخلی استفاده شود.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: مصوبه هیأت وزیران ابزار بسیار مناسبی است تا دستگاههای عضو، ملزومات خود را تمهید کنند. یکی از برنامههای ما که در برنامه هفتم توسعه دنبال خواهیم کرد، توجهی است که دولت باید به حمل و نقل ریلی داشته باشد و توسعه آن حتماً باید در سطح وسیعتری مورد توجه قرار گیرد. به همین جهت این موضوع مورد تاکید وزیر میراث فرهنگی است.
شالبافیان گفت: در نوروز ۱۴۰۱ با نوروزی روبهرو خواهیم بود که شاید کمتر چنین سابقهای در بحث تقاضای سفر داشته باشد. فعالسازی ستادهای استانی را از اواخر آبان پیگیری کردیم و با توجهی که استانداران داشتند، هر استانی بیش از یک بار جلسه خدمات سفر را برگزار کرده است.
وی افزود: در حاشیه نمایشگاه گردشگری نشستی را با حضور وزیر کشور و استانداران برگزار کردیم و تمهیدات لازم برای استقبال سفرها برنامهریزی شد. در خصوص تنظیم بازار هم کمیتههای ستاد مرکزی فعال شده و وظایف کمیتهها پیگیری میشود.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: نوروز سال آینده باید متمایز باشد تا با توجه به شعار شورای فرهنگ عمومی که سال آینده را قرن جدید و قرن امید نامگذاری کرده، بتواند ابزاری برای خدمترسانی بیشتر و دریافت امید برای مردم باشد.
شالبافیان ادامه داد: برای برنامهریزی بهتر سفرهای نوروزی یک سامانه آماری داریم که در وزارتخانه یکپارچه کردیم و یک بخش را برای هر دستگاه اعلام کردیم که در مواقع بحرانی آمارها را رصد کنند تا امکان تصمیمگیری باشد. سامانه بعدی که برای نوروز در نظر گرفتیم سامانه ۰۹۶۲۹ است. در این سامانه تمهیدات جدیدی را اندیشیدیم و بخش ثبت شکایات در آن ایجاد شده است. در هر دوی این سامانهها امکانی ایجاد شده که مسافران غیر از متن بتوانند دغدغههای خود را در قالب تصویر نیز به اشتراک بگذارند.
وی تصریح کرد: از دستگاههای عضو ستاد نوروزی درخواست دارم در طول تعطیلات نوروز نمایندگانی در سطح مدیرکل در ستاد مرکزی خدمات سفر حضور داشته باشند.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: اطلاعرسانی هر یک از دستگاههای عضو با روابط عمومی ستاد است و همه آنها باید در طول نوروز به صورت شبانهروزی تلاش کنند و این کار را انجام دهند که باعث امیدآفرینی شود.
برای ارائه خدمات بهتر تمام شاخصها در سامانه جانا در نظر گرفته شده است
علیرضا طالبی، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت فضای مجازی در توضیح سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تأسیسات گردشگری جانا اظهار کرد: همه تأسیسات گردشگری عضو این سامانه هوشمند هستند. تعداد اقامتگاهها، ضریب اشغالها، تعداد بازدید ناظران، تعداد اخطارها، تذکرات و تعطیلیهای تأسیسات گردشگری از جمله مواردی هستند که در این سامانه لحاظ شده است.
وی این سامانه را در راستای مدیریت گردشگری مفید دانست و گفت: این سامانه در سال ۹۶ به طور آزمایشی در استان اصفهان آغاز به کار کرد و در سال ۹۹ وارد فاز نهایی شد. تمامی شاخصها برای ارائه خدمات بهتر در این سامانه در نظر گرفته شده است.
نظر شما