سیدعلی عبدالهی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اضافه بار ناوگان حمل بار علاوه بر تأثیرات منفی بر راه، ابنیه و تأسیسات، بر ایمنی و تصادفات نیز تأثیر میگذارد؛ این تأثیر منفی در کاهش فرمانپذیری و ضعف عملکرد در سیستم ترمز خودروها رخ میدهد.
وی افزود: با توجه به طراحی هر خودرو برای عملکرد در شرایط فنی خاص و با توجه به فرسودگی قالب خودروهای حمل بار، مبحث اضافه تناژ بار به شدت ایمنی تردد را برای راهبران ناوگان و شهروندان تحت تأثیر قرار میدهد.
مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل بار شهرداری اصفهان با بیان اینکه افزایش چشمگیر آلایندههای ناشی از ترکیبات حاصل از سوخت ناقص دیزل در خودروها به علت کارکرد موتور در خارج از نقطه طراحی و بالتبع تولید ترکیبات NOx و ریزذرات آلاینده معلق در هوا، از آسیبهای دیگر اضافه تناژ است، گفت: برای ساماندهی تردد بسیار زیاد خودروهای حامل خاک و نخاله ساختمانی (که تا هفت هزار تن در روز گزارش شده است)، بهکارگیری روش جدید علمی و سیستم مکانیزه ضروری به نظر میرسید.
وی افزود: پس از بررسیهای جامع، استفاده از سیستم توزین هوشمند ناوگان بار در حال حرکت (WIM) به عنوان تکنولوژی روز دنیا مد نظر قرار گرفته است و پس از طی مراحل اداری و قانونی، برای اولین بار در کشور در حوزه حملونقل بار درون شهری، توسط سازمان مدیریت حملونقل بار شهرداری کلانشهر اصفهان، نخستین دستگاه WIM در محور بلوار رضوان و محدوده گردنه زینل به عنوان اصلیترین محل تخلیه خاک و نخالههای ساختمانی نصب شد.
عبدالهی با اشاره به قابلیتهای سامانه WIM ، تصریح کرد: این سیستم به صورت هوشمند و بدون نیاز به اپراتور علاوه بر اندازهگیری بار محوری و کل ناوگان بار در حال حرکت، امکان کنترل مجوزهای قانونی از جمله بارنامه، پروانه فعالیت ناوگان بار، پروانه اشتغال راهبران و تخلفات صورت پذیرفته و همچنین دریافت عوارض ناشی از خسارت به زیرساختها را دارا است.
وی ادامه داد: برای کنترل ناوگان بار در سطح شهر و دیگر مبادی ورود و خروج تخلیه خاک و نخاله، سه دستگاه توزین سیار نیز فراهم شد و در اختیار گشتهای مشترک سازمان و پلیس راهور قرار گرفت.
مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل بار شهرداری اصفهان گفت: با پیگیریهای مستمر انجام شده توسط سازمان و با حمایتهای مدیریت ارشد شهری اصفهان، بودجه خاصی به این موضوع اختصاص داده شده است که در این راستا سامانههای جدید سال آینده در تعدادی از ورودیهای اصلی شهر اصفهان نصب خواهد شد.
وی با بیان اینکه زیرساختهای شهری اصفهان متعلق به همه شهروندان است و آنها از آسیب به این زیرساختها متضرر میشوند، تاکید کرد: حفظ زیرساختهای شهری، دفاع از حقوق شهروندان و شناسایی و برخورد با ناوگان بار متخلف و دارای اضافهبار با جدیت از سوی این سازمان دنبال خواهد شد.
عبدالهی خاطرنشان کرد: از جمله برنامههایی که در دستور کار اجرا قرار گرفته است، احداث مجتمع جامع خدماترسانی خودروی باربر با اولویت کاربری توقفگاه خودروهای سنگین است؛ به همین منظور در شمال شهر اصفهان زمینی به مساحت ۱۱ هکتار اختصاص داده شده است که این توقفگاه به منظور توقف وسایل نقلیه باربر سنگین و نیمهسنگین بنا بر مطالعات طرح جامع حملونقل بار درون شهری اصفهان احداث میشود که مکان مذکور به عنوان پارکینگ روباز و با رعایت مسائل ترافیکی و رعایت کاربریهای پیرامونی، امکان ارائه امکانات اولیه و خدماتی برای ناوگان حمل بار را خواهد داشت.
وی ادامه داد: از جمله کارکردهای این توقفگاه میتوان به بهبود ترافیک شهری و ایمنسازی معابر شهری، کاهش آلودگی هوا و آلایندههای گازی از طریق مدیریت تردد خودروهای سنگین، کاهش آلودگی زیستمحیطی، تکریم حقوق شهروندی و ایجاد امنیت ناوگان بار شهری اشاره کرد.
نظر شما