هادی طوقیان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه خودرو به وسیله نشانههایی از رخدادن اتفاقی در موتور خبر میدهد، اظهار کرد: یکی از این نشانهها تغییر رنگ دود خروجی از اگزوز است که میتواند به رنگ سیاه، آبی یا سفید تغییر کند.
عوامل مختلف خروج دود سفید از خودرو
وی افزود: یکی از دلایل خروج دود سفید از خودرو مربوط به هوای سرد است؛ درواقع هنگامی که در هوای سرد خودرو را روشن میکنیم، موتور سرد است و تمام مسیر اگزوز با مولکولها و ذرات آب که بخشی از محصولات احتراق داخلی موتور را تشکیل میدهد، پوشیده شده است و همین عامل سبب خروج دود سفید یا بخار آب از اگزوز میشود.
این کارشناس ارشد مکانیک ادامه داد: به طور کلی در مواقعی که هوا سرد است، احتمال خروج دود سفید (ترکیب بخار آب و سایر محصولات احتراق) از خودرو وجود دارد که به تدریج با گرم شدن موتور و اگزوز، رنگ دود به حالت عادی خود باز میگردد.
وی در رابطه با ادامهدار شدن خروج دود سفید، گفت: در مواقعی ممکن است خروج دود سفید از خودرو قطع نشود که این مسئله نشانه خوبی نیست و میتواند نشان از رخدادن اتفاقی ناگوار محسوب شود.
طوقیان اضافه کرد: یکی از دلایلی که باعث خروج مداوم دود سفید میشود، ایجاد مشکل برای واشر سر سیلندر است؛ این قطعه حیاتی عایقی بین بدنه اصلی موتور (بلوک سیلندر) و سر سیلندر است که یکی از وظایف اصلی آن جداسازی محفظهها و مجرایهای مختلف موتور خودرو است.
وی تصریح کرد: هنگامی که این واشر اصطلاحاً دچار سوختگی شود به مرور کارکرد خود را از دست میدهد و در نتیجه اثرات مخربی خواهد داشت که یکی از آنها نشت مایع خنک کننده موتور به محفظه احتراق و در نتیجه خروج دود سفید از اگزوز است.
این کارشناس ارشد مکانیک ادامه داد: سوختن واشر سرسیلندر و در پی آن خروج مداوم دود سفید از اگزوز بدترین حالتی است که میتواند رخ دهد؛ در چنین حالتی محتویات سیال موتور یعنی آب، روغن، سوخت و هوا با یکدیگر ترکیب شده و در محفظه احتراق خودرو اصطلاحاً سوختن ناقص رخ میدهد که باعث تداوم خروج دود سفید میشود؛ به طور عامیانه به این حالت "آب و روغن قاطی کردن" گفته میشود و در چنین شرایطی هزینه تعمیرات و سرویس کامل موتور بسیار زیاد خواهد بود.
وی به دلیل دیگر تداوم خروج دود سفید اشاره کرد و گفت: گاهی ممکن است مجرایهای عبور مایع خنککننده موتور (معمولاً مخلوط آب و ضدیخ) در اطراف موتور خودرو دچار گرفتگی شود و بدنه موتور به درستی خنک نشود که این مسئله موجب تنش حرارتی، ترک خوردگی یا تاب برداشتن سر سیلندر میشود در نتیجه سیالات خودرو با هم آمیخته شده و در اثر فرآیند احتراق ناقص باعث خروج دود سفید از اگزوز خودرو میشود.
هادی طوقیان اضافه کرد: در برخی مواقع نیز واردکردن فشار بیش از حد به موتور خودرو بر اثر عواملی مانند حرکت پر گاز و پرشتاب مداوم، حرکت طولانیمدت با دنده سنگین و حتی حرکت با سرعت و شتاب زیاد در فصل زمستان بلافاصله بعد از روشن کردن خودرو باعث خرابی بلوک سیلندر و ترکخوردگی آن میشود.
وی ادامه داد: خرابی و ترک خوردن بلوک سیلندر نیز سبب مخلوط شدن سیالات خودرو و در پی آن سوختن ناقص و خروج مداوم دود سفید از اگزوز میشود.
این کارشناس ارشد مکانیک خاطرنشان کرد: به طور کلی اگر دود سفید در هوای سرد از اگزوز خارج شد و بعد از مدتی رنگ آن به حالت عادی خود (بیرنگ) بازگشت، نیازی به نگرانی نیست، اما اگر این مسئله ادامهدار بود، میتواند نشاندهنده خرابی واشر سرسیلندر، ترکخوردگی بلوک سیلندر و سرسیلندر و در موارد نادر نشت واسکازین (روغن جعبهدنده) به محفظه موتور خودرو باشد.
نظر شما