به گزارش ایمنا و براساس یادداشتی که یوسف عباسی، کارشناس برنامهریزی پست استان اصفهان درخصوص مدیریت و اشتراکگذاری دانش در سازمانهای دولتی، در اختیار این رسانه قرار داده است: دنیای پیرامون ما در حال پیشرفت سریع و غیرقابل تصور است. در این دنیای پیشرو، ملتها و جوامع هستند که باید سرعت فهم و تعامل خود را با جهان پیرامون کنترل کنند و علم و دانش خود را با دانش روز تطبیق دهند. اگر جامعه بتواند همقدم با دنیای امروز پیش رود، قطعاً از مزایای این پیشرفت بهره خواهد برد و اگر نتواند به سرعت خود بیفزاید، بهطورقطع از سایر جوامع جدا خواهد شد و در انزوا به سر خواهد برد.
مدیریت دانش؛ یک ابزار مدیریتی
تغییرات سریع در دنیای امروز، سازمانها را با چالشهای مختلفی مواجه کرده است؛ اما در این میان سازمانهایی موفق هستند که به کمک ابزارهای مدیریتی و فناوریهای نوین از فرصتهای ایجاد شده به نفع خود استفاده کنند؛ مدیریت دانش یکی از این ابزارهاست. مدیریت دانش از جهت تحقق اهداف سازمانها، ضروری به نظر میرسد و میتواند با یکپارچهسازی سرمایههای دانشی سازمانها، اعتلای فرهنگ سازمانی، رهبری و تصمیمگیری هوشمندانه، بازطراحی فرآیندها، تولید دانش جدید و تبدیل دانش ضمنی به صریح، زمینه ارتقای سطح فعالیتها و رسیدن به اهداف مدنظر را به همراه داشته باشد؛ البته سازمانها بدون داشتن استراتژی مشخصی در استفاده از مدیریت دانش، نمیتوانند بهرهای از این کارکردها داشته باشند و باید در این خصوص سیاستهای راهبردی تدوین شود.
دنیای پیرامون ما در حال پیشرفت سریع و غیر قابل تصور است. در این دنیای پیشرو، ملتها و جوامع هستند که باید سرعت فهم و تعامل خود را با جهان پیرامون کنترل کنند تا علم و دانش خود را با دانش روز تطبیق دهند. اگر جامعه بتواند همقدم با دنیای امروز پیش رود، قطعاً از مزایای این پیشرفت بهره خواهد برد و اگر نتواند به سرعت خود بیفزاید، از سایر جوامع جدا خواهد شد و در انزوا به سر خواهد برد.
بسیاری از سازمانهای دولتی به طور نسبی خدماتی را به شهروندان ارائه میکنند که بسیاری از آنها جهت رفاه حال شهروندان است؛ بعضی از سازمانهای دولتی هم به ارائه خدمات خاصی به قشرهایی از جامعه میپردازند که با تناسب شغل، کسب و کار افراد و نوع ارائه خدمات متفاوت است. به طور کلی سازمانهای دولتی محل تعامل افراد سازمان بهعنوان نیروی انسانی و مراجعان بهعنوان ارباب رجوع است. مبحث مدیریت دانش برای هر دو سوی این تعامل، ضروری است و اگر هر یک از این دو گروه از مدیریت دانش سهمی نبرند، قطعاً آن سازمان به اهداف کلان خود نخواهد رسید.
برای گسترش مدیریت دانش و رسیدن به اهداف آن در یک سازمان، نیاز به فرآیندهایی خواهد بود تا فعالیتها در هر سازمان، دانشمحور شود و کارکنان آن سازمان هم به کارکنان دانشمحور تبدیل شوند. بدین معنا که استفاده از دانش در انجام امور و فرآیندها، یکی از مهمترین سرلوحههای هر فرد در سازمان است.
نهادینگی دانش در یک سازمان با سیستم آموزشی کارآمد و پویا
برای نهادینه کردن دانش در یک سازمان، نیاز به سیستم آموزشی مستمر، کارآمد و پویا است تا با استفاده از ابزارهای مدیریتی نوین، فنون و تکنولوژی پیشرفته سطح علمی و هوشیاری افراد را با توجه به تغییرات سریع در دنیای امروز در سازمان افزایش دهد. میتوان از برگزاری دورههای آموزش کامپیوتر و کاربرد آن در کارهای روزمره و استفاده از اینترنت و سایر نرمافزارها و سختافزارهای جانبی و سازمانی، همچنین یادگیری زبانهای خارجی نام برد؛ اما لزوم اشتراکگذاری دانش در سازمان میتواند کارایی و اثربخشی شخصی، بهبودی مهارتها و توانمندی را به همراه داشته باشد. بهطورکلی اشتراکگذاری دانش میتواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:
- به شما کمک میکند با انجام تحقیقات، تلفیق دیدگاههای مختلف و خلق ایدهها، یاد بگیرید و بیاموزید.
- با نمایش تخصصتان، برند شخصی خود را بهبود دهید.
- تقاضا برای تخصص شما ایجاد میکند؛ فرصتهای فروش، درآمد، نمایش و توزیع را افزایش میدهد.
- افراد تشویق میشوند تا درخواست کنند از اطلاعاتی که در اختیار دارید استفاده کنید.
- زمانی که شما به آن دانش نیاز دارید، به صورت کمک به شما باز میگردد.
- دیگران را نیز به اشتراکگذاری مشغول میکند؛ این در نهایت ممکن است به نفع شما باشد.
- روحیه فردی و شخصی شما را بهبود میدهد؛ افراد وقتی میتوانند به دیگران کمک کنند، احساس بهتری دارند.
- عزت نفس شما را حفظ میکند: زمانی که افراد از شما کمک میخواهند و سپس برای ارائه آن تشکر میکنند.
- دانش شما را تقویت میکند: دیگران میتوانند تأیید کنند، به نقایص و نقاط ضعف اشاره کنند یا آنچه را میدانید بهبود بخشند.
- به حرفه شما کمک میکند: شما میتوانید بر اساس شهرت در کسب نتیجه و کمک به موفقیت سازمان پیشرفت کنید.
مزایای سازمانی اشتراکگذاری دانش
اشتراک دانش علاوه بر مزایای شخصی که برای کارکنان دارد، تأثیرات بسیار زیادی نیز بر عملکرد سازمان میگذارد که در ادامه به آن پرداخته میشود:
- پرهیز از تلاش اضافی
- اجتناب از تکرار اشتباهات مشابه
- بهرهگیری از تخصص و تجربه موجود
- ارائه تخصصهای کمیاب به طور گسترده و در دسترس قرار دادن آن
- نشان دادن نحوه استفاده از دانش برای مشتریان و به نفع آنها
- افزایش و تسریع در فروش
- افزایش سرعت تحویل به مشتریان
- قادر ساختن سازمان به استفاده از اندازه و ظرفیتهای خود
- استفاده از بهترین تجارب سازمان در زمینه حل مسئله
- تحریک نوآوری و رشد
نظر شما