به گزارش ایمنا، هنوز هم با شنیدن کلمه «روایت» ناخواسته اسم برنامه «روایت فتح» در سالهای ۱۳۶۴ به ذهنمان متبادر میشود. مگر آن روزها روایت برای ما معنای دیگر میتوانست داشته باشد به غیر از جبهه و جنگ و شهادت و صدای «سید مرتضی آوینی»؟ وقتی صدای خمپاره و انفجار، موسیقی متن بود، روایت سید مرتضی آوینی چنان روی مستند میغلتید که گمان میکردی تو هم در جبهه حضور داری.
روایت فتح، برگرفته از مصاحبههای جذاب با سربازان و فرماندهان جبهه بود. حالا هم با شنیدن نام روایت فتح، بعید است چهره «سید مرتضی آوینی» جوان خوشذوق و زاده شهرری، یادمان نیاید. جوانی که در کوچه «پاچنار» شهرری در خانه معروف پدربزرگش به نام «خانه سیدها» به دنیا آمد و بالیدن گرفت. حیاط خانهشان فقط ۲۰۰ قدم تا صحن و سرای حرم حضرت عبدالعظیم (ع) فاصله داشت.
کامران، بعدها «مرتضی» شد. او هیچوقت فکرش را هم نمیکرد یک روزی همه داشتهها و منیّتهایش را در قالب مقالهها و نظریهها و اشعار در یک گونی بریزد و بسوزاند و همراه با گروه جهادیهای تلویزیون روانه جبهه جنگ شود تا مستند جنگ بسازد و بشود اولین روایتگر مشهور جنگ. هزاران جوان دیگر دنبالهرو او شوند و بعد از چند سال همین برنامه مستند روایت فتح سیدمرتضی بشود «بنیاد فرهنگی روایت فتح» و دهها شاخه جدید پیدا کند.
شهید سیدمرتضی آوینی جویندهای جذاب بود که اکسیر انقلاب اسلامی او را متحول و مسیر زندگیاش را به صراط مستقیم هدایت کرد و به مدد عرفان و ادبیات به حقیقت رسید. او با مداد و متن و مستند و خط و خبر و خبرنگار انس گرفت و روایتگر فتح فاتحان و تبیین رزم رزمآوران دفاع مقدس و راوی روزهای روشنایی این دوران شد.
آوینی در کسوت یک خبرنگار خبره، مستندساز متدین، کارگردانی کوشا و نویسندهای نواندیش با نگارش مقالات معتبر، تدوین کتابهای مؤثر و تهیه مستندهایی مفید و ماندگار در بلندای آسمان دوران دفاع مقدس قرار گرفت و همدم ستارگان سربدار شد. وی چون غواص دریای مواج انقلاب اسلامی و مست می و محراب و معبود با کشتی فکر و سلاح قلم، درّ دوستی خدا را یافت و ردای روایت رزمندگان پوشید. مسلمانی مصمم و بدون ادعا و سینهی فاقد کینه که با بال عمل از آزمایش الهی بدر آمد تا صف صادقان از کاذبان جدا شود.
شهید آوینی صدای صداقت بود و فریاد فرهیختگی و فرصت عمر را مغتنم شمرد و در معیار بندگی با اخلاص حاج قاسم، فرزانگی دکتر چمران، مظلومیت شهید حججی و بلندپروازی شهید بابایی نمره قبولی گرفت. آوینی سربازی است که در مدرسه حضرت روح الله (ره) مشق عاشقی فرا گرفت و خود به تنهایی یک سپاه شد و در مصاف با شیطان نفس با رمز شهادت به پیروزی رسید و همچون نسیمی طربانگیز و باران بهاری گل لبخند به باغ لبهای ما میبارد و میکارد و میرویاند.
هرچند انقلاب اسلامی و امنیت آن مدیون فروغ رُخ و نور دیده همه شهیدان است و بدهکار ایثارگران و گذر و نظر این شب شکنان دشمن سوز است، اما باید آگاه باشیم که حقایق و افتخارات امروز دفاع مقدس ملت ایران مرهون زبان گویا، فکر خلاق و کلام ماندگار شهید سید مرتضی آوینی است که با چشم یقین و دست دوستی، قصه پرغصه شجاعتها و مظلومیتهای هشت سال جنگ تحمیلی را در اوج لطافت و کمال امانت در دفتر دوران ثبت کرد و تاریخ این دفاع جانانه را از چاه ویل تحریف نجات داد.
در هنگامهای که حرامیان و منادیان آیات اغفال در لباس روبهان ریاکار و آئینه داران جهالت مرزهای زمینی و دریایی و هوایی ایران بزرگ را مورد تهاجم قرار داده و قصد غلبه بر نهضت نورانی ما را داشتند، این سیدالشهدای قلم به عنوان یک الگوی قرآنی و اسوه اخلاقی با تکیه بر معنویت و معارف دینی و چون طبیبی دوار و با دامنی از گُل آرامش و اتقان، ناگفتههای میادین مرگ و مردانگی و شور و شعور و شیدایی را تبیین و شکیبایی و تابآوری رزمجویان خاکیپوش را تقویت و تمشیت میکرد.
هرچند این سرباز مخلص انقلاب اسلامی بیستم فروردین ماه سال ۷۲ هنگام انجام وظیفه و روایت فتح و صلابت رزمندگان اسلام در اثر انفجار مین در جبهه فکه به درجه رفیع شهادت نائل آمد و به رفیقان و همراهان شهیدش پیوست اما روحیات معنوی و اثرگذاری او به قدری بود با گذشت سالها از شهادت وی رهبر معظم انقلاب اسلامی در اوج بحران کرونا به موضوع روایتگری این شهید بزرگوار اشاره میکند. حضرت آیتالله خامنهای در ارتباط تصویری با ستاد ملی مبارزه با کرونا، با اشاره به لزوم ثبت افتخاراتی که ملت ایران در جریان مبارزه با ویروس کرونا خلق شد فرمودند: «کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی این جهاد عظیم و عمومی را روایت کنند؛ همچنان که شهید آوینی با آن بیان شیرین و زیبا و اثرگذارِ خودش توانست جزئیّات جبهه را برای ما روایت بکند و آن را ماندگار بکند. کاش کسانی بتوانند این کار را بکنند.»
شاید دلیل آرزوی رهبر انقلاب این باشد که ما دقیقاً در یک عرصه جهادی جدیدی قرار گرفتیم و اطرافمان از انسانهای ایثارگر و از جان گذشته پر است و دارند در این جبهه جدید انجام وظیفه میکنند. پس این جهاد روایتگر خاص خودش را میطلبد. یعنی کسی که از حجاب ظاهر عبور کند و بتواند تحولات درونی انسانها را نشان بدهد. لاجرم او باید انسان مهذّب و خودساختهای باشد که به دو زینت صبر و تقوا آراسته است. که شرط این سلوک است و روایتش مورد عنایت خدا خواهد بود و شایستگی این روایت را پیدا میکند.
منبع: دفاع پرس
نظر شما