به گزارش ایمنا، صبح روز ۲۰ دیماه امسال بود که خبر وقوع تصادف زنجیرهای در محور بهبهان-رامهرمز در رسانهها منتشر شد؛ خبری که از تصادف حدود ۶۰ خودرو با یکدیگر حکایت داشت و منجر به مرگ پنج تن شد. اما دو روز بعد در تاریخ ۲۲ دیماه، اظهارنظری از سوی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در رزمایش ارتقای توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور، این تصادف را به صدر اخبار رسانهها بازگرداند.
سردار سیدکمال هادیانفر، با انتقاد شدید از کیفیت خودروهای ساخت داخل گفته بود: «در حادثه بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم؟ چرا ارابه مرگ تولید میکنیم؟ دستگاههای مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمیشود؟»
اظهار نظر کوتاه رئیس پلیس راهور، واکنشهای بسیاری را در پی داشت که ازجمله میتوان به اظهارات مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد اشاره کرد که گفته بود: «استاندارد، کف کیفیت است و همه کیفیت نیست. نظام ارزیابی کیفی خودرو، مجموعهای از عوامل و مولفههاست. ما کفِ کیفیت را در نظر گرفتیم؛ اما همان هم رعایت نمیشود.»
فرهاد طهماسبی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم نیز پیگیری قضائی باز نشدن ایربگ خودروهای تصادف بهبهان را ممکن دانسته و گفته بود: «کیفیت و ایمنی خودرو از تعهدات خودروسازان است. امروز آنها به تکنولوژی دسترسی دارند و برای فراهم کردن بینقص امکانات مکلف هستند.»
توجیه عجیب انجمن خودروسازان برای باز نشدن ایربگها
در حالی که انتقاد از کیفیت پایین خودروهای تولید داخل، ادامه داشت و واکنشهای زیادی نیز در همین خصوص از سوی کاربران فضای مجازی مطرح شده بود، احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهارنظری را درباره این تصادف مطرح کرد. او درباره حادثه بهبهان و باز نشدن ایربگ خودروها گفته بود: «اکثر خودروهای حادثهدیده، دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شدهاند. در مجموع عدم آسیبدیدگی خودروهای ال ۹۰ از روبهرو، موجب شد تا ایربگهای آنها عمل نکند. از میان ۱۵ خودروی پراید نیز ۱۱ خودرو به دلیل سال ساخت تولید، فاقد ایربگ بودند. در این حادثه از محصولات سایپا، هشت خودرو دارای ایربگ بودهاند که چون برخورد از عقب صورت گرفته، ایربگها عمل نکردهاند.»
او همچنین گفته بود: «باید این نکته را اعلام کرد که اکثر خودروهای حادثهدیده دارای ایربگ بودند؛ اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شدهاند و به همین دلیل، ایربکها باز نشده است. البته بر اساس قوانین اگر سرعت فاصله دو خودرو در حادثه کمتر از ۱۵ کیلومتر باشد، ایربگ آنها باز نمیشود. ناگفته نماند که برخی از خودروهای این حادثه بعد از تصادف خاموش بودهاند و طبیعی است که ایربگ عمل نکند.»
بهدنبال ارتقای کیفیت خودروهای داخلی باشیم
این اظهارات که به نظر میرسد بیشتر توجیهی برای باز نشدن ایربگ خودروها و کیفیت پایین آنها باشد، واکنش معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور را در پی داشت. سرهنگ عینالله جهانی، در واکنش به این اظهارات به ایسنا میگوید: «از اظهارات دبیر انجمن خودروسازان بسیار تعجب کردم. چطور ممکن است که در یک تصادف رانندگی همه خودروها از قسمت عقب دچار آسیبدیدگی شوند و این موضوع به عنوان دلیلی برای باز نشدن ایربگ اعلام شود؟ خیلی منطقی است که وقتی خودرویی از قسمت عقب آسیب ببیند، خودرویی دیگر از قسمت جلو با آن برخورد کرده است. یعنی ۶۰ خودرو با هم تصادف کردهاند و ایربگ هیچکدام باز نشده، چون همه از قسمت عقب آسیب دیدهاند؟»
جهانی ادامه میدهد: «انتظار این است به جای پاسخهای غیرفنی و غیرمنطقی و به جای مخدوش کردن افکار عمومی با اینگونه نگرشها، همه به فکر اصلاح و بهبود نقایص ایمنی و ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل باشیم تا ضمن عمل به وظایف، گامی را برای ایمنی بیشتر مردم برداریم.»
وی با تاکید بر اینکه پلیس، خود را مدافع حقوق مردم میداند، میافزاید: «کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی در تصادف زنجیرهای حدود ۶۰ خودرو در محور بهبهان به رامهرمز، ضمن بررسی صحنه تصادف، مواردی را احصا کردند که برخی از آنها را در راستای تنویر افکار عمومی اعلام میکنم. نخست اینکه عمده خودروها در این حادثه دارای مدل بالای سال ۱۳۹۱ بودهاند؛ یعنی باید ایربگ داشته باشند. دوم اینکه شدت تصادفها، اظهارات شهود و بررسیهای کارشناسی نشان دهنده سرعت بالای خودروها در زمان بروز تصادف بوده است که بر هر بینندهای حتی غیرکارشناس نیز واضح و مبرهن است. پس باید ایربگ در این سرعت باز شود.»
معاون پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، ادامه میدهد: «نکته سوم همان ادعایی است که درباره قسمت عقب خودروها مطرح شد. در تصادفهای زنجیرهای، وسایل نقلیه پشت سر همدیگر قرار دارند؛ یعنی آسیب مؤثر به جلوی تمام وسایل نقلیه درگیر حادثه بوده و طبیعی است که با ورود ضربه به ناحیه جلوی خودرو، ایربگها باید عمل کنند اما عجیب اینجاست که دبیر انجمن خودروسازان، ضربه را برای همه خودروها از عقب آنها بیان کرده است؛ در حالی که خودرویی که در این تصادف از عقب آسیب دیده، قبل از آن با قسمت جلو، به ماشین جلویی برخورد کرده است و باید ایربگها عمل میکردند.»
جهانی تصریح میکند: «عمل نکردن ایربگها، تنها در این تصادفها نبوده یا انفجاری که در یکی از خودروها در این حادثه شاهد بودیم، صرفاً معطوف به این تصادف زنجیرهای نبوده و بارها شاهد این نقایص فنی و ضعف ایمنی خودروها بودهایم که نشان میدهد لازم است ایمنی خودروها مورد توجه جدی قرار بگیرد.»
اظهارات درباره تصادف رخ داده در محور بهبهان-رامهرمز که به «تصادف بهبهان» نیز مشهور شد، همچنان ادامه خواهد داشت. باید دید آیا دو خودروساز اصلی کشور، تصمیمی بر ارتقای ایمنی خودروها خواهند داشت یا در بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید؟
منبع: ایسنا
نظر شما