به گزارش ایمنا و به نقل از ستاد خبری جشنواره، مسعود نجابتی طراح پوستر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: این پوستر در دستهبندی پوسترهای تایپوگرافی قرار میگیرد. نوشتار علاوه بر رسالتی که بر عهده دارد با تبدیل شدن به یک فرم متناسب با محتوا در ترکیببندی پوستر بهعنوان یک اثر تجسمی مستقل و با هویت، سعی بر برقراری ارتباط لازم و ماندگاری در ذهن مخاطب را دارد.
نجابتی افزود: اصولاً در این موارد که حروف در قامتی مستقل و متفاوت در صفحه ظاهر میشود، بیان تصویری آن تقویت و ویژگی و امتیاز دیگری برای نوشته نیز محسوب میشود. به عبارتی اثر تایپوگرافی هم خوانده میشود و هم دیده میشود؛ به اعتبار استفاده از نمادهای الفبایی، حداقل برای مخاطبان خاص خواناست و بر حسب برخورداری از ریخت و فرمی خاص، یک تصویر است. همچنین این قیافه خاص به نوشته تشخص میدهد و این تشخص منطبق بر منطقی است که از ماهیت هنرهای تجسمی گرفته شده و برای مخاطب معنا پیدا میکند و یک رابطه ارگانیک با محتوا ایجاد میشود.
طراح پوستر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه گفت: بسیاری اوقات به دلیل گستردگی و یا پیچیدگی موضوع، اتخاذ این شیوه بهترین گزینه برای نیل به مقصود است. آنگاه که قرار است قلمرو وسیع و گوناگونی هنرهای تجسمی را در یک کادر محدود نمایش داد، توسل به مبانی هنرهای تجسمی و استفاده از فرمهای آشنای خط، نقطه و سطح و اشکال هندسی چون مریع و دایره و مثلث و رنگهای اصلی و بافت که در همه هنرهای تجسمی به نوعی حضور دارند و فصل مشترک همه رشتهها هستند آن هم در قالب کلمه فجر که اسم و هویت این جشنواره است، تا حد زیادی توقعاتی را که از یک پوستر میرود برطرف کند.
نجابتی ادامه داد: هر چند این اتفاق را قبلتر نیز در طراحی پوستر فجر تجربه کردهام، ولی سعی دارم در تکمیل کار قبلی نسخه دیگری از ظرفیت و قابلیتهای خط فارسی را در قالب فرمهای هندسی بررسی و نمایش دهم و تا حدود زیادی به سادگی و اختصار در طراحی کلمه با استفاده از حداقل عناصر بصری برسم.
نظر شما