به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در جلسه شورای مدیران سازمان حج و زیارت با اشاره به برنامهریزی های انجام شده برای از سرگیری سفرهای زیارتی سوریه اظهار کرد: امیداست با توجه به پیگیریها و تلاشهای انجام شده، نخستین گروه از زائران کشورمان هفته آینده در کمال عزت، کرامت، امنیت عازم سوریه شوند.
وی در خصوص اعزام زائران به عتبات عالیات نیز افزود: تشرف زائران به عتبات عالیات در حال انجام است و برخی گلایهها نسبت به نحوه خدمات هم مورد پیگیری قرار گرفت تا خدمات مطلوب مد نظر ارائه شود.
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران حج و زیارت مبنی بر خدمت خاضعانه و خاشعانه به حجاج و زائران، ابراز امیدواری کرد: همه فعالان این عرصه الگوی خدمت رسانی مورد تاکید ایشان را مدنظر قرار دهیم که بدین منظور شیوع کرونا با همه آسیبهایش فرصتی شد تا گامهای مؤثری در این راستا و اصلاح ضعفها و تقویت نقاط قوت در این خدمت رسانی برداریم.
رشیدیان تاکید کرد: بدین منظور در حوزههای هدف گذاری، برنامهریزی، هدایت، نظارت و کنترل اقدامات محوری آغاز کردیم و اقدامات ضروری و مهم در راستای اصلاح فرآیندهای اجرایی تعیین شد و ضمن آنکه مسائل و چالشهای موجود در سایر زمینهها و فعالیت سایر بخشها از جمله کارگزاران، دفاتر زیارتی، شرکتهای خدمات دهنده و سایر مباحث اجرایی نیز در راستای هدف گذاری تبیین شده برطرف شد.
وی رفع ایرادات و انجام اصلاحات در عملکردها و فرآیندهای سازمان و بخشهای دست اندر کار را از آن جهت مهم خواند که سازمان حج و زیارت به عنوان یک سازمان پویا و برای ارائه خدمات شایسته و در خور شأن زائران فعالیت میکند.
در ادامه این جلسه معاونتها و مدیران کل توضیحاتی را در خصوص اقدامات صورت گرفته برای برنامهریزی در ثبت نام و اعزام زائران به عتبات مقدسه و سوریه بیان کردند.
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به گزارش مدیر کل فناوری و اطلاعات و سرپرست اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت در رابطه با سامانههای زیارت و اسکان ادامه داد: سامانه اسکان بسیار کاربردی و مهم است و در تسهیل خدمات رسانی بسیار اثرگذار است.
وی تاکید کرد: ارتباط موضوع مسکن با حوزههای حمل و نقل، تغذیه و تدارکات اجتناب ناپذیر بوده و توجه به این چرخه و فرآیند اعزام تا اسکان ضروری است بدین منظور باید با اتصال نرم افزاری در این حوزهها این ارتباط تأمین و فراهم شده و سامانه مربوطه نیز میبایست کاملتر گردد.
رشیدیان اظهار کرد: نرم افزار و برنامه طراحی شده باید به گونه بگونهای باشد که هر صاحب هتلی که قصد پذیرایی از زائران در مکه یا مدینه را دارد اطلاعات محل اسکان خود را ارائه دهد و امکان بررسی خدمات آنها از سوی کارشناسان سازمان در این سامانه و گزینش موارد مناسب و مطلوبتر فراهم شود.
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در ادامه این جلسه با اشاره به نخستین همایش ملی تغذیه و تدارکات در سفرهای زیارتی که بهمن ماه برگزار شود، اظهار کرد: موضوع پژوهش برای ارتقا و توسعه امری ضروری و مهم است و تلاشها و رویکردهایی که در حوزه سازمان حج و زیارت در این راستا آغاز شده میتواند اثرات بسیار مطلوبی در به روز رسانی، بهبود و ارتقا بیش از پیش خدمات و فعالیتهای آن داشته باشد.
وی با بیان اینکه از درون پژوهشهای ارسالی به این همایش راهکارهای مناسبی در راستای ارتقا کیفیت خدمات و کاهش هزینههای اجرایی و خدماتی حاصل میشود، گفت: این همایش در حوزه تغذیه و تدارکات سرآغازی برای سایر همایشها در دیگر حوزههای خدمات رسانی به حجاج و زائران خواهد بود.
گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کربلای چهار و ۱۷۵ شهید غواص
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کربلای چهار و ۱۷۵ شهید غواص ابراز امیدواری کرد: راه و یاد شهدا در جامعه مستمر و پر رهرو باشد.
وی افزود: رهرو بودن بدین معنی است که هر کس در هر جایگاهی که فعالیت میکند، خدا را شاهد بگیرد و خدمت صادقانه، خاشعانه و خاضعانه انجام دهد.
سامانه جامع اسکان چیست؟
مرتضی اسدزاده سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت نیز در رابطه با سامانه جامع اسکان گزارشی داد و گفت: در جریان شیوع کرونا و تعطیلی سفرهای زیارتی طی بیش از یکسال اخیر، فرصتی مغتنم برای اجرای نرم افزاری دقیق و مناسب با خواست اداره کل اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت فراهم شد که در این راستا یکی از مهمترین امکانات «سامانه جامع اسکان» ایجاد زمینه ارتباط با افراد و واحدهای دخیل در امور مسکن و اقامت در کشورهای هدف از مالکین تا استفاده کنندگان و نیز امکان نظارت بر این امر در همین بستر میباشد.
وی افزود: با راه اندازی این سامانه، فراخوان تأمین و اجاره هتلها در این فضا منتشر و هتلداران «مکه و مدینه» در یک پروسه زمانی موظف به معرفی خود و شرایط ارائه خدمات هستند و سپس این امکانات ارائه شده توسط کارشناسان بررسی و به تناسب نیاز و خدمات و کیفیت نسبت به عقد قرارداد اقدام میشود.
وی تصریح کرد: ضمن اینکه امکان ثبت نظرات اعضای کمیسیون مسکن نیز در بستر «سامانه جامع اسکان» فراهم شده است.
اسدزاده ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در «سامانه جامع اسکان» مورد توجه قرار دارد رصد فرآیند به صورت کنترل پروژه از ابتدا تا انتهاست؛ یعنی از زمان اجاره هتل، ثبت، آماده سازی هتل، حضور حجاج در هتل و… و. ثبت و ضبط میشود و این روند نیز از سوی مدیران اجرایی و مدیران مجموعه انجام میگیرد. بنابراین تصمیمگیری میشود که آیا در سالهای آتی میتوان از این هتل استفاده کرد و آیا به تعهدات خود پایبند بوده یا اینکه قرارداد با هتلی دیگر و بر اساس نظرات کارشناسی انجام میگیرد.
وی گفت: بعد از اجاره هتل و درجه بندی، کار تخصیص به کاروانها انجام میشود؛ تخصیص و توزیع بین کاروانها قبلاً به صورت نیمه سیستمی بود ولی در حال حاضر این موضوع در سامانه جامع اسکان به صورت سیستمی انجام میشود.
نظر شما