نگاهی به هفت دوره جشنواره داستان کوتاه خاتم

عضو شورای راهبردی جشنواره خاتم گفت: جشنواره خاتم در این هفت دوره، هم از حیث شرکت کنندگان و هم از منظر ساختار و برنامه ریزی و داوری و داوران، بسیار قوام یافته است.

به گزارش ایمنا، مهدی فیروزان با بیان اینکه برگزاری جشنواره خاتم یک امر ضروری، موفق و مورد استقبال است، اظهار کرد: برگزاری جشنواره خاتم ضروری است زیرا زمانی که ایده اولیه آن مطرح شد هیچ گونه اقدام ادبی هنری ماندگاری، آن هم برای پیامبر خاتم با یک میلیارد مسلمان در جهان وجود نداشت.

وی افزود: البته در گذشته جشنواره‌هایی برگزار شده اما یک، دو یا چند سال بیشتر تداوم نداشتند لذا تجربه گذشتگان نشان می‌داد که باید جشنواره‌ای ماندگار مستقل از هر منبع مالی دولتی و عمومی، با برنامه ریزی تدریجی و آهسته و پیوسته به دور از هیاهو، نتیجه گرا، با دوام طراحی کرد.

عضو شورای راهبردی جشنواره خاتم با بیان اینکه امسال هفتمین دوره جشنواره خاتم برگزار می‌شود. خاطرنشان کرد: سال‌های اول با برنامه ریزی و نظارت و مراقبت مستمر و دقیق صرف آزمون و خطا شد تا اینکه قوام و دوام یافت. امروز دیگر جشنواره خاتم منحصر به عده‌ای جوان و تجربه‌های نو و مرزهای ایران نیست.

فیروزان اضافه کرد: جشنواره خاتم امروز مرزها را در نوردیده و وارد کشورهای اسلامی شده است و اندک اندک فارسی زبانان کشورهای غربی را متوجه و مطلع کرده است.

وی ادامه داد: جشنواره خاتم هم از حیث شرکت کنندگان و هم از منظر ساختار و برنامه ریزی و داوری و داوران، بسیار قوام یافته و به همین موجب موفق شده و مورد استقبال قرار گرفته و عنایت حضرت پیامبر خاتم (ص) هم یار و یاورش بوده است.

عضو شورای راهبردی جشنواره خاتم تصریح کرد: یکی از عوامل اصالت و ماندگاری و موفقیت جشنواره خاتم پایمردی و عزم جزم و خلوص نیت مؤسسان و دست‌اندرکاران آن بویژه آقای اشعری و آقای قمصری و آقای شیشه گران است.

فیروزان اضافه کرد: رشد طبیعی محتوای داستان‌های کوتاه ارائه شده به جشنواره خاتم نشان می‌دهد که شرکت کنندگان از رویکرد تاریخی در سال‌های نخستین به رویکرد اخلاقی و الگویی برای زندگی امروز رسیده‌اند، البته این تحول درست و اصیل بیانگر احتیاط‌های ضروری در نسبت میان داستان و امر مقدس است، انگار داستان نویسان در کارگاهی ۷ هفت ساله از طریق مطالعه، گفتگو، نقد، تأمل و نوآوری، به این نقطه عطف مهم و ضروری رسیده‌اند که جهان امروز الگویی از رفتار، سیره، تفکر، روش و برخوردهای پیامبر را می‌طلبد و باید ارمغان‌هایی برای زندگی معاصر کشف و استخراج و ارائه کرد.

وی با بیان اینکه این تحول طبیعی بسیار مهم و نشانه موفقیت حرکت اصیل جشنواره خاتم است، تاکید کرد: پیامبر، رسول رحمت و معمار توسعه اخلاق است لذا جوهر همه رفتارها، گفتارها، برخوردهای پیامبر خاتم رحمت و اخلاق است، به معنای دیگر پیامبر خاتم در جنگ پیامبر رحمت و فضائل اخلاقی است.

عضو شورای راهبردی جشنواره خاتم گفت: پیامبر در تجارت و کسب و کار پیام آور رحمت و اخلاق است و در صلح پیام آور رحمت و اخلاق؛ در فتح مکه، در زندگی زناشویی در بازی با کودکان در مسجد و در مذاکره با دشمنان پیام آور رحمت و مکارم اخلاق است.

فیروزان خاطرنشان کرد: جوهر بعثت ایشان و انگیزه همه اعمال و رفتار ایشان توسعه اخلاقی انسان از طریق رحمت و عشق به پیروان و اغماض و چشم‌پوشی نسبت به دشمنان است، بر این منوال می‌توان جوهر و انگیزه پیامبر را در سراسر سیره و روایت‌های تاریخی که از ایشان نقل شده پیدا و استخراج کرد و به انسان امروز هدیه کرد.

وی تصریح کرد: «توین بی» تاریخ نگار معاصر اشاره می‌کند تاریخ اکنون است زیرا بازیگر تاریخ یعنی انسان در هر دوره همواره با همان غریزه و قوه عقل و ادراک و فضیلت‌ها و توانمندهای نهفته‌اش تاریخ را ساخته است لذا جوهره و انگیزه همه اعمال انسان امروز از جنگ و صلح و اقتصاد و کمال و دین‌ورزی و عشق‌ورزی و ترس و نگرانی و محافظه کاری و شجاعت و سخاوت همان انگیزه‌های انسان دیروز استانگیزه‌های جنگ‌های امروزی همان انگیزه‌های جنگ‌های دیروزی سراسر تاریخ است و جوهره و انگیزه و واکنش انسان امروزی هم همان جوهر و انگیزه انسان دیروز است.

عضو شورای راهبردی جشنواره خاتم با بیان اینکه این یک قانون و سنت است، خاطرنشان کرد: می‌توان برای بحران‌ها و نابسامانی‌ها راه کار ارائه کرد و اگر راه کارهای ارائه شده موفق نبوده اشکال از انگیزه پیامبر (ص) نیست، اشکال از راوی و داستان‌نویس آن است. اگر پیامبر هنوز برای همه الگو نشده اشکال از ماست.

فیروزان گفت: بنا بر آنچه گفته شد زندگی پیامبر خاتم پر است از سیره و گفتاری که باید جوهر و انگیزه آن را درک کرد و برای جهان امروز با زبان امروز با کانتکست امروز با مقتضیات امروز بر اساس نیازها و سرگشتگی‌های امروز داستان آفرید.

وی افزود: تقریباً در تمامی شئونات زندگی نسل جوان امروز مثل علم و اقتصاد و فرهنگ «بازی سازی» یا «داستان سازی» متداول شده است. بازی سازی یا گیمی فیکیشن gamification یعنی فهماندن محتوایی به مخاطب از طریق بازی. جشنواره خاتم به کمک داستان نویسان خلاق و جوان مشغول تولید محتواهایی از زندگی پیامبر خاتم است که زندگی بشر را از طریق اعتلای اخلاقی اعتلا دهد.

منبع: مهر

کد خبر 530917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.