به گزارش خبرنگار ایمنا، الکترونیک آرتز شرکت تولید و توزیع بازیهای رایانهای در آمریکا است که توسط تریپ هاوکینگز در سال ۱۹۸۲ تأسیس شد؛ هدف اولیه آن تولید بازیهای رایانهای بود که بتوان در خانه با آنها بازی کرد.
این شرکت در دهه ۸۰ میلادی با جذب چند چهره مبتکر موفق به رشد و توسعه بسیار در این زمینه شد و در سال ۲۰۰۷ رتبه هشتم را در فهرست بزرگترین شرکتهای طراحی نرمافزار به خود اختصاص داد. شرکت EA در مه ۲۰۰۸ به بیش از ۴.۰۲ میلیارد دلار درآمد سالانه رسید و این مقدار همچنان رو به افزایش است.
راهاندازی شرکت EA
در فوریه سال ۱۹۸۳ تریپ هاوکینگز به همراه دان ولنتاین با شرکت سیکویا کپیتال برای سرمایهگذاری در زمینهای تازه و همراه با ریسک یعنی تأسیس شرکت Amizin’ Software (تولید نرمافزارهای سرگرم کننده) جلسهای تشکیل داد. دان ولنتاین نیز هاوکینگز را تشویق به ترک شرکت اپل که در سمت مدیر بازاریابی تولید قرار داشت، کرد و به وی اجازه استفاده از محیط خالی دفتر خود را برای آغاز فعالیتش داد.
در ۲۸ مه ۱۹۸۲ هاوکینگز با سرمایهای معادل ۲۰۰ هزار دلار شرکت خود را به ثبت رساند و هفت ماه بعد این سرمایه را با توجه به وامهایی که از شرکتهایی مانند سیکویا کپیتال، کلینر پرکینز اند بایرز و سوین روزن فاندرز گرفته بود به دو میلیون دلار افزایش داد؛ در همان سال او به همراه اولین کارمند خود، ریچ ملمون برنامه شرکت را بهبود بخشید و دو تن از کارمندان شرکت اپل که همکارش بودند را به جمع کارمندان خود افزود و به کمک این افراد در ماههای سپتامبر و اکتبر توانست برنامه تجاری شرکت بهبود پیدا کند.
تبدیل Amizin’ Software به Electronic Arts
هاوکینگز به دلیل اینکه کارمندان جدید از نام شرکت خوششان نمیآمد جلسهای تشکیل داد و در آن شب تمام کارکنان قول دادند تا قبل از طلوع آفتاب اسم جدید را انتخاب کنند. در آن جلسه هاوکینگز و ملمون عبارت SoftwareArts را به دلیل اینکه هاوکینگز به کسانی که طراحی نرمافزار را بر عهده داشتند Software Artists میگفت، پیشنهاد دادند، اما این نام توسط دن برکلین پذیرفته نشد؛ سپس هاوکینگز به دلیل علاقهاش به کلمه Electronic عبارت Electronic Artists و Electronic Arts را پیشنهاد داد که به نظر میآمد همه با عبارت Electronic Artists موافق بودند؛ تا اینکه استیو هیس جمله "ما طراح نیستیم آنها هستند" را به یاد آورد که به معنا آن این بود: کسانی که ایدهها را میدهند طراح هستند نه کسانی که آنها را میسازند؛ بنابراین همه با عبارت Electronic Arts موافقت کردند و نام این شرکت به Electronic Arts تغییر یافت.
خروج تریپ هاوکینگز و کاهش سود شرکت
پس از سالها موفقیت این شرکت، زمانی که تصمیم به ساخت بازی برای دیگر کنسولها گرفته شد، تریپ هاوکینگز استعفا داد و لری پروبست رئیس این شرکت شد، اما پروبست به درجه سنی نوجوانان اعتقادی نداشت و به نوعی این موضوع برایش بیاهمیت بود؛ عقیده نادرست وی منجر به انتقاد شدید از طرف شرکتهای مختلف از جمله والاستریت شد که این انتقادها پایان ماجرا نبود، بلکه EA با کاهش سود فروش محصولات نیز مواجه شد و درآمد حاصل از فروش بازی در سه ماه متوالی بسیار پایین آمد.
در سال ۱۹۹۹ شرکت الکترونیک آرتز اولین بازی مخصوص نوجوانان را معرفی کرد که نام آن system Shock II بود و برای رایانههای شخصی منتشر شد. انتشار این بازی توجه نوجوانان بسیاری را به خود جلب کرد و عقیده پروبست را در ارتباط با اظهارات قبلی تغییر داد. در سال ۲۰۰۷ پروبست از سمت خود استعفا و به جمع مدیران پیوست؛ به این ترتیب جان ریسیتیلو به عنوان رئیس شرکت انتخاب شد و در ژوئن همان سال اقدام به بخشبندی شرکت کرد یعنی هر بخش مسئول بازیهای خود بود. با این کار نه تنها کیفیت بازیها افزایش یافت، بلکه سرعت انتشار و توزیع آن هم بالاتر رفت.
استودیوهای شرکت EA
- ایاِی گِیمز ( EaGames): این بخش مسئول ساخت بازیهای حادثهای ماجرایی، مسابقهای، رزمی و نقش بازی (Role Playing) است. رهبری این بخش را فرانک گیبو بر عهده دارد.
- ایاِی ردوود شورز ( Redwood Shores)
- ایاِی لوس آنجلس ( LosAngles)
- ایاِی مونترال ( Montreal)
- بایو وِیر ( BioWare)
- دایس ( Dice)
- پندمیک ( pandemic)
- بلک باکس ( Black Box)
- مکسیس ( maxis)
- فینامیک ( Phenomic)
- کریتریون ( Criterion)
- میتیک ( Mythic)
- ایاِی اسپرتس ( EaSports): این بخش بازیهای ورزشی را تولید میکند و رهبری آن برعهده پیتر مور است؛ بازیهای این بخش عبارتند از: فیفا، NFL، NBA، فایت نایت، تایگروودز پی جی اِی تور، هاکی، NHL و راگبی.
- ایاِی تیبوران (فلوریدا) ( Tiburon)
- ایاِی کانادا (ون کو وِر) ( Canada)
- ایاِی اسپرتس بیگ (سن فرانسیسکو) ( Big)
- ایاِی کژوال اینترتینمنت ( Ea Casual Entertainment): این بخش برای کسانی که بهطور معمول از این بازیها استفاده میکنند و نیز کسانی که استفادهکننده همیشگی این بازیها نیستند، بازی تولید میکند. کیتی ورابک این بخش را رهبری میکند.
- ایاِی ردوود شورز ( Redwood Shores)
- ایاِی لوس آنجلس ( LosAngles)
- استودیو سیمز ( The Sims): در این بخش بازیهای شبیهسازی زندگی به رهبری راد هامبل تولید میشود و معروفترین این سبک بازی میتوان به سری سیمز اشاره کرد.
- ایاِی ردوود شورز (کالیفرنیا) ( Redwood Shores)
نظر شما