به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، رضوانحکیمزاده در اولین جلسه شورای مرکزی راهبران آموزشی و تربیتی با حضور ویدئو کنفرانسی نماینده راهبران آموزشی کشور و اعضای حوزه ستادی دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر، به بحث «عدالت آموزشی، برابری یا تساوی» اشاره کرد و گفت: اگر ما امکانات یکسان و برابر را برای افراد در شرایط مختلف ایجاد کنیم، لزوماً در مسیر برقراری عدالت نیستیم. بلکه برای برقراری عدالت مهم آن است که درک درستی از موقعیت افراد داشته باشیم و به این بیاندیشیم که برای هرکدام از مخاطبان چگونه شرایط بهتری را میتوان فراهم کرد و برای کاهش فاصلهها باید به مناطق کمتر برخوردار توجه بیشتری شود.
وی با یادآوری اینکه رصد نتایج نظام تحصیلی ما بیانگر آن است که در خصوص ایجاد عدالت آموزشی به معنای برابری و برخورداری از فرصتهای دسترسی و یادگیری شرایط مطلوبی نداریم اظهار داشت: در این فضا وجود افرادی که بتوانند شرایط موجود را بهبود ببخشند معنادار است و باید عملکرد راهبران آموزشی در این جهت ارزیابی شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یکی از مراتب عدالت آموزشی را برابری در دسترسی آموزشی دانست و اینکه ما بدون تبعیض و در نظر گرفتن جنسیت، قومیت، طبقه اجتماعی و اقتصادی بتوانیم فرصت دسترسی یکسان را برای همه ایجاد کنیم که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه دستاوردهای خوبی داشته است.
حکیمزاده با بیان اینکه در نگاه وسیعتر به مقوله عدالت آموزشی، ابعاد برابری بسیار فراتر از صرف دسترسی است؛ تاکید کرد: برابری در راستای فراهم کردن فرصت دسترسی به آموزش به عنوان اولین شاخص عملکردی در نیل به عدالت آموزشی است و در این راستا گامهای مؤثری برداشته شده است. بسیاری از جاماندگان از تحصیل با تلاشهای راهبران آموزشی و تربیتی به مدارس بازگردانده شده اند و این فرصت فراهم شده که برای دختران و پسران از جهت ثبت نام در مدارس زمینههای برابری را فراهم کنیم. هرچند هنوز دختران بیشتر از پسران در معرض عدم دسترسی قرار دارند که بیشتر به دلایل اجتماعی فرهنگی در برخی مناطق محروم مرتبط است.
وی افزود: خوشبختانه در سالهای اخیر در راستای پوشش پیش دبستانی که به اعتقاد من کلید عدالت آموزشی است؛ اقدامات خوبی انجام شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت تحقق عدالت تربیتی و مغفول ماندن آن در نظام آموزشی گفت: اگر دانش آموزان وارد مدرسه شوند و امکانات خوبی هم داشته باشند؛ اما ما به عنوان معلم، مدیر و مربی تعامل منصفانه و بدون تبعیضی با همه دانش آموزان نداشته باشیم عدالت تربیتی محقق نخواهد شد.
حکیمزاده تصریح کرد: ادراک دانش آموزان از جو مدرسه بسیار مهم است. اینکه دانش آموزان تا چه اندازه جو مدرسه را حمایتی میدانند و باوجود شرایط متفاوتی که دارند چه مقدار مورد پذیرش معلم واقع میشوند. نظام آموزش ما در این زمینه یک غفلت طولانی داشته است و توجه ما به عنوان معلم و مدیر بیشتر معطوف دانش آموزان قوی و به اصطلاح شاگرد اول، دوم، سومها است که شاید این دسته از دانش آموزان به دلیل شرایط خانوادگی مناسب یا انگیزههای شخصی نیاز چندانی هم به حمایت مدیر یا معلم نداشته باشند درحالیکه دانش آموزان ضعیفتر نیاز به حمایت و توجه بیشتری دارند.
وی اضافه کرد: اینگونه فاصلهگذاریها نه تنها عامل محرک برای سایر دانشآموزان نیست بلکه امید، خودباوری و خود پنداره مثبت را از دانشآموزان زیادی میگیرد و ما اگر به هر دانشآموز عادی خودباوری بالا ببخشیم و خود پنداره مثبتی در رابطه با توان یادگیری در او شکل دهیم قطعاً میتوانیم شاهد نتایج بهتری باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با ذکر این مهم که راهبران آموزشی مهمترین عناصر کیفیت بخش در آموزش و پرورش مناطق محروم هستند گفت: نتایج پژوهشهای میدانی در خصوص بحث اثر بخشی فعالیتهای راهبران نشان دهنده این واقعیت است که اقدامات و عملکرد ارزشمند راهبران عزیز نتایج بسیار خوبی در بر داشته است، ابعاد تأثیر راهبری آموزشی و تربیتی در سه جز کیفیت آموزش معلم، ارتقای تربیت و بهبود یادگیری دانشآموزان باید پیگیری شود تا همه اقداماتی که ما انجام میدهیم منجر به بهبود وضعیت شود.
نظر شما