به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن این استفتائات و پاسخ معظم له در ادامه میآید:
بیان زبان حال در مداحی
سوال ۱: آیا بیان زبان حال در مداحیها و روضهها بصورت اشعار و نثر در مورد اهل بیت (ع) جایز است؟
جواب: اگر معلوم باشد که زبان حال را بیان میکند و مناسب با شأن اهل بیت (ع) باشد، مانع ندارد.
عزاداری و رعایت مقررات
سوال ۲: آیا به راه انداختن دسته جات عزاداری در معابر عمومی که گاهی اوقات باعث اذیت و بسته شدن راه برای عابرین و وسایل نقلیه میشود، اشکال دارد؟
جواب: به راه انداختن دستههای عزاداری برای سیدالشهداء و اصحاب او (ع) و شرکت در امثال این مراسم امری بسیار پسندیده و مطلوب است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک میکند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام باشد، پرهیز شود.
استفاده از طبل و سِنج در عزاداری
سوال ۳: استفاده از طبل، سِنج و شیپور در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟
جواب: اگر به نحو متعارف و متناسب با مراسم عزاداری نواخته شود، اشکال ندارد.
برگزاری مراسم درساعات اداری
سوال ۴: برگزاری مراسم دعای توسل و عاشورا در ساعت اداری در دستگاههای اجرایی به صورت هفتگی یا دهۀ محرم و ایام فاطمیه چه حکمی دارد؟
جواب: اگر موجب تضییع حقوق مراجعه کنندگان نشود، اشکال ندارد و اگر در این زمینه مقرراتی وجود دارد، باید مراعات شود.
برهنه شدن در عزاداری
سوال ۵: آیا برهنه شدن هنگام سینهزنی بدون حضور نامحرم اشکال دارد؟
جواب: شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی که با لباس انجام میشده است برگزار شود.
لطمه زدن در عزاداری
سوال ۶: آیا لطمه زدن به بدن در عزاداریها جایز است؟
جواب: اگر ضرر قابل توجه داشته باشد یا موجب وهن مذهب یا عزاداری معصومین (ع) باشد، جایز نیست.
هروله کردن در عزاداری
سوال ۷: آیا هروله کردن و گفتن ذکر ائمه (ع) بصورت تند و پشت سر هم (شور) جایز است؟
جواب: اگر به گونهای باشد که موجب وهن مذهب یا مراسم عزاداری معصومین (ع) نباشد، فی نفسه اشکال ندارد.
قضا شدن نماز به دلیل شرکت در عزاداری
سوال ۸: اگر بعضی از واجبات از مکلّف به سبب شرکت در مجالس عزاداری فوت شود مثلاً نماز صبح قضا شود، آیا بهتر است بعد از این در این مجالس شرکت نکند یا اینکه عدم شرکت او باعث دوری از اهلبیت (ع) میشود؟
جواب: بدیهی است که نمازِ واجب، مقدم بر فضیلت شرکت در مجالس عزاداری اهلبیت (ع) است و ترک نماز به دلیل شرکت در این مجالس جایز نیست، ولی شرکت در عزاداری بهگونهای که مزاحم نماز نباشد، از مستحبّات مؤکد است.
حرکت دستههای عزاداری در شب
سوال ۹: حرکت دستههای عزاداری در شبهای محرم تا نصف شب، همراه با استفاده از طبل و نی، چه حکمی دارد؟
جواب: به راه انداختن دستههای عزاداری برای سیدالشهدا (ع) و اصحاب او و شرکت در امثال این مراسم امر بسیار پسندیده و مطلوبی است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک میکند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران میشود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز کرد.
لطمهزنی در عزاداری
سوال ۱۰: اگر انسان در حرم ائمه (ع) خود را به زمین بیندازد و به صورت سینه خیز وارد شود، اشکال دارد؟
جواب: این اعمال که به عنوان اظهار حزن و عزاداری سنّتی و محبت ائمه (ع) محسوب نمیشوند از نظر شرعی اعتباری ندارند، بلکه اگر منجر به ضرر بدنی قابل توجه و یا وهن مذهب شوند، جایز نیست.
زنجیرزدن در عزاداری
سوال ۱۱: زنجیرزدن در دستههای عزاداری، چه حکمی دارد؟
جواب: اگر به نحو متعارف و به گونهای باشد که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه در عزاداری محسوب شود، اشکال ندارد.
استفاده از زنجیرهای تیغ دار در عزاداری
سوال ۱۲: در برخی از مناطق در روز عاشورا با زنجیرهایی که تیغ دارد زنجیر میزنند و پابرهنه وارد آتش و ذغال داغ میشوند، نظر شریف حضرت عالی در این باره چیست؟
جواب: هر کاری که برای انسان ضرر قابل توجه داشته باشد و یا باعث وهن دین و مذهب شود حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب کنند و مخفی نیست که بیشتر این امور باعث بدنامی و وهن مذهب اهل بیت (ع) میشود و این از بزرگترین ضررها و خسارتهاست.
شنیدن صدای گریه نامحرم
سوال ۱۳: شنیدن صدای گریۀ نامحرم خصوصاً در مجالس عزای اهل بیت (ع) (باتوجه به کنار هم بودن قسمت زنانه و مردانه) چه حکمی دارد؟
جواب: در صورتی که مفسده نداشته باشد، فی نفسه اشکال ندارد.
نظر شما