به گزارش خبرنگار ایمنا، مرضیه منگنی در خصوص سختیهای کار خبرنگار اجتماعی در یک برنامه مجازی، اظهار کرد: باید مسائل اجتماعی زنان عمیقتر دیده شود و خبرنگاران یکی از بازوان این پدیده هستند، خبرنگاران اجتماعی حوزه آسیبهای جامعه را برای فعالیت انتخاب میکنند. این خبرنگاران با زدن عینک تیزبینی برای بهتر دیدن مسائل اجتماعی اقدام میکنند.
وی افزود: بیش از ۳ میلیون نفر زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که ۶ میلیون نفر در اجتماع را تحت تکفل دارند، برای این موضوع مهم جامعه، متولی هم در نظر گرفته است، مطابق قانون ششم برنامه توسعه برای توانمندی سازی بانوان باید نهادها، معاونت امور زنان، تأمین اجتماعی، شهرداری، استانداری و خیریهها همکاری داشته باشد.
این کارشناس ارشد رسانه و ارتباطات، تصریح کرد: متأسفانه در مورد این مسئله اجتماعی هیچ کسی مسئولیتی بر عهده نمیگیرد، وعده و وعیدها، چشم اندازهای تعریف شده بسیار زیاد است و در واقع از عملکرد مطلوب بسیار عمیق در این حوزه خبری نیست.
منگنی، تاکید کرد: ایجاد فرصت شغلی، دایر کردن نمایشگاههای ویژه، ارائه آموزشهای مهارتی و کارآفرینی، ارائه تسهیلات و بسته معیشتی، دادن وعده مسکن و موارد دیگر برای زنان سرپرست خانوار از وعدههایی است که به آن عمل نشده اند و خبرنگاران اجتماعی در این مسیر برای ارائه اخبار و گرفتن گزارش و رسیدن به نتیجه فعالیت دارند و در حال دویدن برای گرفتن پاسخها و چالشهای زیادی کار میکند.
مسئولان خبرنگاران اجتماعی را دشمن خود میدانند
وی ادامه داد: در بخش اول کار خبرنگار اجتماعی تلاش میکند در ارائه آموزشها به زنان سرپرست خانوار فعالیت کند، فعالیتهای خبرنگار اجتماعی نقش پیشگیری و مطالبه گری را دارد، پیدا کردن سوژههای جدید و کارایی آن برای خبرنگار اجتماعی حائز اهمیت بالایی است.
این کارشناس ارشد رسانه و ارتباطات، اظهار کرد: در بحث شبکه سازی باید خبرنگاران اجتماعی به این به مسئله توجه کنند محصولی که میسازند در همه شبکههای اجتماعی و رسانهها به دست مخاطبان برسد و در دایره و مختصات بیشتری محصول خود را ارائه دهند.
منگنی، خاطرنشان کرد: خبرنگاری در حوزه اجتماعی نقش مطالبه گری دارد، در این بخش مسئولان خبرنگار اجتماعی را دشمن خود میدانند، خبرنگار باید گزارش کار مسئولان را بدهد و ضروری است که خبرنگار اجتماعی حداقلی از بایدها و نبایدها در حوزه مسائل اجتماعی برای جلوگیری از ایجاد مشکلات برای رسانه خود داشته باشد.
دغدغههای خبرنگاران حوزه اجتماعی متفاوت است
وی تصریح کرد: افرادی که با عزت نفس و جسارت بالا وارد حوزه خبرنگاری اجتماعی میشوند، ماجرای کار خبر و فعالیت در حوزه آسیبهای اجتماعی نکات جالبی برای آنها دارد، در حال حاضر یک جامعه رسانهای با زیست متفاوت داریم، پژوهشها نشان میدهد زیست رسانهای جامعه ایران با دنیا تفاوت دارد و قوانین و دغدغههای خبرنگاران حوزه اجتماعی نیز متفاوت است.
این کارشناس ارشد رسانه و ارتباطات، گفت: پیچیدگیهایی در جامعه وجود دارد که از سختیهای کار خبرنگار اجتماعی است، باید خبرنگار تازه کار در کنار خبرنگار باتجربه اجتماعی قرار بگیرد تا او قوانین کار و تجربهها را به او یاد بدهد.
منگنی، افزود: خبرنگار اجتماعی باید اطلاعات اشتباهی که در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود را برای مخاطبان با گرفتن اخبار صحیح از مسئولان شفاف سازی کرده و از جعل اخبار جلوگیری کنند.
وی تصریح کرد: شبکههای اجتماعی دسترسی مردم را به اطلاعات را بالا برده و بسیاری از افراد توهم دانایی پیدا کردهاند و این اتفاق باعث شده که از رسانههای معتبر که اطلاعات صحیح میدهند کسب خبر نکنند و اقناع نشوند.
چالشهای خبرنگاری حوزه زنان
این کارشناس ارشد رسانه و ارتباطات با اشاره به چالشهای خبرنگاری حوزه زنان، اظهار کرد: خبرنگاران زن بیشتر این حوزه را برای پیگیر مشکلات زنان در جامعه انتخاب میکنند، آنها معمولاً با چالشهای حوزه زنان درگیر هستند، باید خبرنگار حوزه زنان با عزت نفس و اطلاعات بالا فعالیت رسانهای خود را انجام دهد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر در عرصه شبکههای اجتماعی رساندن اطلاعات صحیح به دست مخاطب سختتر از قبل شده است، باید خبرنگار حوزه زنان شکل پردازش خبر را متفاوتتر از شبکههای اجتماعی کند.
منگنی، تاکید کرد: اخبار خبرنگاران اجتماعی باسواد، رسانهای است و از رساندن اخبار نادرست به مردم امتناع میکنند، تمرکز بر داده نگاری مهم است و فعالیت خبرنگاران را در حوزه زنان تسهیل کرده و مخاطبان بهتر با آن برخورد میکنند.
این کارشناس ارشد رسانه و ارتباطات، تصریح کرد: خبرنگار حوزه زنان با فعالیت گسترده در این حوزه باری از روی دوش زنان سرپرست خانوار بر میدارد و داشتن اطلاعات به روز، فعالیت چند رسانهای، ارائه مسائل با دلایل قانونی برای خبرنگار اجتماعی مهم است.
نظر شما