به گزارش خبرنگار ایمنا، شرکت بازیسازی مشهور یوبیسافت که در حال حاضر یکی از پنج ناشر بزرگ بازیهای ویدئویی است دارای طرفداران بسیار و همچنین دشمنان قسم خوردهای است. این شرکت فهرستی بلندبالایی از بازی به دنیای گیم معرفی کرده است. به طور کلی فلسفه اصلی یوبیسافت، ساخت و انتشار بازیهای ویدئویی است و کمیت را به کیفیت ترجیح میدهد. در ادامه به تاریخچه و موفقیتهای این شرکت در حوزه بازیسازی میپردازیم.
شروع فعالیت به عنوان توزیع کننده بازی
در سال ۱۹۸۶ میلادی پنج برادر فرانسوی، اهل منطقه بریتانی به نامهای ایوس، ژرارد، میشل، کلود و کریستین گیلمو تصمیم گرفتند در روستای کوچک کارنتوی، شرکتی برای توزیع بازیهای ویدئویی تأسیس کنند. آنها UBI soft را به عنوان نام شرکت انتخاب کردند؛ حروف بزرگ مخفف عبارت Union des Bretons Indépendants به معنای اتحادیه مستقل بریتانی است. بریتانی غربیترین ناحیه سرزمین اصلی فرانسه است و یک دریا با کشور همسایه بریتانیا فاصله دارد.
ارتقا از توزیع کننده بازی به سازنده
این شرکت خیلی زود موفق شد برای توزیع بازی شرکتهایی مثل الکترونیک ارتز Sierra on-line و مایکروپروز با آنها قرارداد ببندد. سود کلانی که این شرکت کوچک از انتشار بازی شرکتهای طرف قرارداد به دست آورده بود، باعث شد در پایان آن دهه در صنعت سرگرمی فرانسه به شرکتی شناخته شده، تبدیل شود. یوبیسافت در سال ۱۹۸۹ برای اولین بار بازی خودش را تولید و عرضه کرد؛ این کار سبب ارتقای شهرت نه تنها ناشر بلکه یک سازند شد. اولین بازی آنها که بازی اول شخص و ماجراجویی بود از فیلم مشهور Dawn of the dead اثر جورج رومرو الهام گرفته بود که zombie نام گرفت.
بزرگترین ناشر بازیهای ویدئویی در فرانسه و اولین استودیو بازیسازی
یوبیسافت به دلیل انتخاب و قراردادهای خوب و همچنین شبکه توزیعی که در دسته مدرن ترین های فرانسه بود تجارت موفقی داشت. در آغاز دهه ۱۹۰۰ این شرکت دفاتری در شرکتهای بریتانیا، آلمان، بلژیک، رومانی، سوئیس، ژاپن و آمریکا نیز ایجاد و محدوده فعالیت خود را برای توزیع بازی وسعت داد. این سرعت رشد در نوع خود تحسین برانگیز بود و آنها را به عنوان شرکتی بینالمللی شناساند. تا سال ۱۹۹۳ آنها به راحتی لقب بزرگترین ناشر بازیهای ویدئویی در فرانسه را داشتند. این شرکت علاوه بر داشتن کارنامه درخشان در عرصه توزیع، استارتاپ های کوچک بازیسازیشان را تا سال ۱۹۹۴ به اولین استودیو بازیسازی در شهر مونتروی فرانسه تبدیل کردند و حتی برای مدتی این شرکت به عنوان دفتر مرکزی کل شرکت مورد استفاده قرار گرفت.
در سال ۱۹۹۵ تولد یکی از بازیهای زیبا و رنگارنگ به نام Rayman بود که به زودی به یکی از آیکونهای جدانشدنی یوبیسافت تبدیل شد؛ این بازی اثر خلاقانه میشل آنسل است که توانست نظرهای زیادی را به خود جلب و ارائهگر دنیایی شاد و از نظر فنی تحسین برانگیز شود.
تغییر نماد و تبدیل به سهامی عام
بازی Rayman در اول سپتامبر ۱۹۹۵ برای آتاری جگوار عرضه و خیلی زود به نمادی برای یوبیسافت تبدیل شد. دیگر اتفاقات جالب در این سال تغییر نماد این شرکت بود؛ در حالی که همچنان یوبیسافت نام داشت، اما به صورتی شکیلتر و همراه با یک رنگینکمان در بالای اسم آرم جدید را تشکیل میداد. در سال ۱۹۹۶ شعبههای جدیدی در چین، ایتالیا، اسپانیا، و استرالیا راهاندازی کردند و در دهمین سالگرد تأسیس حضور فعال در پنج قاره را به کلکسیون موفقیتهای خود افزودند. این سال از لحاظ دیگری نیز برای یوبیسافت حائز اهمیت بود به این دلیل که شرکت به شکل سهامی عام درآمد و سهام آن در بازار بورس پاریس قابل خرید و فروش شد.
ایو گیلمو در این رابطه گفته است: وارد شدن به بازار بورس پاریس نقطه عطفی واقعی برای یوبیسافت بود. شرکت از این طریق قادر به جذب سرمایه موردنیاز برای دنبال کردن استراتژیهایش شد و راه را برای تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی صنعت گیم باز کرد.
گسترش شبکه توزیع در جهان
شرکت یوبیسافت در سال ۱۹۹۷ علاوه بر گسترش شبکه توزیع خود در جهان، به تأسیس استودیوهای ساخت بازی در شهرهایی چون آنسی فرانسه، شانگهای چین، میلان ایتالیا و مونترال کانادا اقدام کرد. از این سال به بعد خریدهای استراتژیکی انجام شد که از مهمترین آنها خرید شرکت Sinister Game و Red Storm Entertainment بود. مالک و تولید کننده بازیهای tom clancy رد استورم بود که فقط گذر تاریخ میتواند درست بودن تصمیم یوبیسافت را ثابت کند. با تأسیس شرکت گیملافت توسط میشل گیلمو و جاش کلوسون در واقع یوبیسافت صاحب یک خواهر جدید شد که تقربیاً با همان استراتژی توسعه طلبی که یوبیسافت داشت پا به عرصه صنعت گیم گذاشت.
یوبیسافت و بازی Prince of Persia
با خرید بخش بازیسازی شرکت Learning Company توسط یوبیسافت که وظیفه بازی ساز برای سری محبوب Prince of Persia و Myst را بر عهده داشت، به جرأت میتوان گفت هم بازی Prince of Persia و هم یوبیسافت سود بردند. این شرکت منابع و اشتیاقی برای احیای بازی داشت که احتمالاً چیزی بود که مکنر و فرزندش Prince of Persia به آن نیاز داشتند.
ورود به دنیای بازیهای آنلاین و موفقیتی از جنس عرضه بازی
یوبیسافت در سال ۲۰۰۲ پورتال اینترنتی ubi.com را راه اندازی کرد و به شکل جدی وارد دنیای بازیهای آنلاین شد، بازیهایی مثل Uru: Ages Beyond Myst و The Matrix Online را به شکل جهانی و EverQuest را در اروپا و چین معرفی کرد. علاوه بر این موفقیتها برای یوبیسافت در این سال موفقیت دیگری با عرضه یکی از تحسین شده ترین بازیهای تاریخ این شرکت به نام Tom Clance’s Splinter به همراه داشت؛ این بازی تا جایی که میشد برای یوبیسافت رکورد شکست.
بازی برای همه: ساخت بازیهای مختلف برای تمامی اقشار جامعه
شرکت یوبیسافت در آن زمان درواقع برای هر کنسولی بازی داشت و تنوع بازیها نیز برای تمامی سنین و جنسیتهای مختلف موجود بود. این شرکت فلسفهای که از "بازی برای همه" داشت محدود به کنسول خاصی نمیشد و با تشکیل دپارتمانی با همین نام، بررسی ساخت بازیهای مختلف برای تمامی افراد را در دستور کار قرار دادند.
Assassin's Creed؛ عملکردی همانند یک بمب
زمانی که مشخص شد یوبیسافت مونترال با بهترین تیم خود قرار است بازی جدیدی را معرفی کنند، علاقمندان صنعت گیم منتظر معرفی بازی بودند که قرار بود دنبالهای برای مجموعه Prince of Persia باشد که این ایده به ساخت یک بازی جهان باز با داستانی غیر خطی تبدیل شد. بازی جدیدی که یک سری کاملاً جدید محسوب میشد، سرانجام برای نسل هفتم معرفی شد.
این بازی Assassin's Creed بود که پس از عرضه به یک انقلاب تبدیل شد، نه فقط به دلیل جهان باز بودن یا سبک ماجرایی غیر خطی بلکه مکانیک تعامل با محیط، ساختمانها و حالت مخفی کاری به همراه داستانی پر رمز و راز و مبتکرانه، جوایز زیادی دریافت و سپس استقبالی که از آن شد بازی را به یک بمب تبدیل کرد؛ یوبیسافت را در قامت سومین ناشر بزرگ بازیهای ویدئویی جهان قرارداد و ارزش سهامش به بالاترین میزان از زمان تشکیل این شرکت رساند.
نظر شما