جزئیات طرح مجلس برای آزادسازی واردات خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت:این طرح مراحل نهایی خود در مجلس را می‌گذراند و پس از تأیید شورای نگهبان اجرایی خواهد شد؛ فرایندی که احتمالاً یک‌ماه و نیم تا دو ماه زمان می‌برد. به‌احتمال زیاد در نیمه دوم سال شاهد واردات خودروهای خارجی و عرضه خودروهای باکیفیت و قیمت مناسب خواهیم بود.

به گزارش ایمنا، مهدی دادفر اظهار کرد: براساس طرحی که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصویب شده و در انتظار بررسی و رأی نهایی در صحن علنی است، شرایط جدیدی برای تأمین ارز مورد نیاز واردات خودروهای کارکرده و صفر کیلومتر خارجی در نظر گرفته شده است؛ اگرچه در این طرح نیز محدودیت ارزش، یعنی ممنوعیت واردات خودروهای با قیمت بالاتر از ۴۰ هزار دلار و حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی، همچنان برقرار است، اما با نهایی شدن این طرح در مجلس و تصویب و ابلاغ شورای نگهبان، واردات خودروهای خارجی به دو شیوه و بدون انتقال ارز از سر گرفته خواهد شد.

وی افزود: در بخشی از این طرح واردات خودرو به ارز حاصل از صادرات خودرو، قطعات یا ملزومات صنایع خودروسازی منوط شده است. به‌نظر می‌رسد طی چند سال گذشته این ماده قانونی یکی از منطقی‌ترین و مردمی‌ترین قوانین واردات خودرو بوده است که می‌تواند گره کور بازار خودرو و مشکلات گرانی خودروهای وارداتی و داخلی را حل کند. این قانون در صورت تصویب نهایی و ابلاغ شورای نگهبان می‌تواند به رفع انحصار در واردات و بازار خودرو نیز کمک کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: منظور از تأمین ارز توسط متقاضی آن نیست که واردکنندگان خودرو سراغ صادرکنندگان کالا بروند و ارز حاصل از صادرات را برای واردات خودرو به‌کار گیرند. بنابر آمار موجود بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار ارز در دست مردم است، اگر دولت بتواند این میزان ارز دپو شده را به گردش بیندازد، امکان گشایش بیشتر در سیاست‌های ارزی نیز فراهم می‌شود. درواقع دولت به واردکنندگان خودرو می‌گوید هیچ ارزی، نه دولتی، نیمایی و سنایی برای واردات خودرو تخصیص نمی‌دهد و اگر واردکنندگان خواستار انجام این کار هستند باید خودشان ارز موردنیاز واردات خودرو را از سایر منابع خارجی تأمین کنند.

دادفر گفت: در این طرح واردکننده ملزم است ارز موردنیاز واردات خودرو را از محل منابع در اختیار مردم یا منشأ خارجی تأمین کند. پیشنهاد ما نیز تأمین ارز منشأ خارجی بود که واقعاً نیز موجود است و افراد شاغل در دیگر کشورها به منابع ارزی، ویلا، ساختمان و شرکت در سایر کشورها دسترسی دارند و می‌توانند ارز موردنیاز برای واردات خودرو را از این منابع تأمین کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز، نسبت به واردات خودروی تمام‌برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی ۳ ستاره یا بالاتر براساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی اقدام کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: در نتیجه این مصوبه، تا این جای کار به‌معنای واردات خودروهای صفر کیلومتر است، اما در تبصره ۵ این قانون موضوع واردات خودروهای تا ۳ سال کارکرده نیز پیش‌بینی شده است. قانون ساماندهی بازار خودرو در نیمه دوم عمر مجلس گذشته طراحی شد که در آن برخی نمایندگان خود را به جای مصرف‌کننده خودرو گذاشته و بررسی کردند مشتریان خودرو چگونه می‌توانند با کمترین هزینه خودرویی مناسب بخرند.

دادفر اظهار کرد: درواقع این قانون تلاش می‌کند با افزایش رقابت، قیمت را کاهش و عرضه خودرو را افزایش دهد. در صورت تصویب و اجرای این طرح می‌توان بهترین خودروهای کم کارکرد مدل ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ را با کمترین قیمت وارد کرد. در سایر کشورها با گذشت یک سال از عمر خودرو شاهد افت ۳۰ درصدی، ۲ سال ۵۰ درصدی و ۳ سال ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت هستیم؛ یعنی می‌توانیم خودرو ۴۰ هزار دلاری را به قیمت ۱۵ هزار دلار (با نرخ کنونی دلار؛ ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان) بخریم. درواقع مشتری می‌تواند با احتساب عوارض، تعرفه و سایر هزینه‌ها، یک خودروی مدل ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ وارداتی با کارکرد کمتر از ۲ سال را با پرداخت یک‌میلیارد تومان سوار شود.

وی تاکید کرد: در این طرح انحصار واردات خودرو، از مسیر نمایندگی‌های مجاز یا برخی اشخاص و شرکت‌ها، شکسته شده و هر فرد حقیقی و حقوقی می‌تواند نسبت به واردات خودرو اقدام کند. این کار خوبی است؛ زیرا بازار خودروی ایران به‌دلیل انحصار در واردات با برخی التهابات روانی مواجه بوده است. این قانون توزیع برابر فرصت واردات خودرو به همه افراد، البته به شرط تأمین ارز است و هیچ فشاری را بر منابع ارزی کشور تحمیل نمی‌کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: اکنون نیز مالکان خودروهای خارجی هزینه دریافت سرویس‌های دوره‌ای، دریافت خدمات و تأمین قطعات را به نرخ بازار آزاد می‌پردازند. علاوه بر آن وقتی یک تاجر خودروی خارجی را وارد می‌کند، عقلا و منطقاً سراغ واردات خودرویی می‌رود که شبکه خدمات پس از فروش آن در داخل وجود داشته باشد. اگرچه شبکه خدمات پس از فروش خودروهای خارجی به ارائه این خدمات الزامی ندارد، اما مشکل چندانی برای ارائه خدمات پس از فروش به خودروهایی که گارانتی از نمایندگی مجاز ندارند نیز وجود ندارد. مثلاً شما اگر مالک یک دستگاه خودروی بنز باشید و به نمایندگی مجاز این برند خودروسازی در ایران مراجعه کنید، آیا این نمایندگی به شما خدمات نمی‌دهد؟ این خدمات همین حالا هم به قیمت روز در نمایندگی‌های موجود به مالکان خودروها ارائه می‌شود.

دادفر گفت: این طرح مراحل نهایی خود در مجلس را می‌گذراند و پس از تأیید شورای نگهبان اجرایی خواهد شد؛ فرایندی که احتمالاً یک‌ماه و نیم تا دو ماه زمان می‌برد. به‌احتمال زیاد در نیمه دوم سال و حداکثر در شب عید امسال، شاهد واردات خودروهای خارجی و عرضه خودروهای باکیفیت و قیمت مناسب خواهیم بود. با اجرای این قانون، کاهش حداقل ۳۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی در بازار را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: همچنین واردات این خودروها در کاهش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی نیز مؤثر خواهد بود. محور اصلی انتقاداتی که قبلاً در واردات خودرو به محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر پیشین صنعت داشتند نیز در مورد مهندسی بازار خودرو به نفع خودروسازان داخلی بود. با واردات خودرو شاهد افزایش تنوع در عرضه خودرو و قدرت انتخاب مشتریان خواهیم بود. وقتی تنوع در انتخاب و رقابت قیمتی در بازار خودرو ایجاد شود، شاهد شکست قیمت خودرو خواهیم بود.

منبع: روزنامه همشهری

کد خبر 521191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.