به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد فرجود در جلسه امروز (یکشنبه) با اشاره به فعالیتهای سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران، اظهار کرد: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در بخشهای مختلف فعالیتهای گستردهای دارد و سامانههای مختلفی را برای دسترسی شهروندان راهاندازی کرده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر رویکرد ما در شهر از حوزه فناوری محور به ارائه خدمات هوشمند تغییر پیدا کرده است و تعداد سامانههایی که در این سازمان وجود دارد قابل قیاس با بسیاری از وزارتخانهها نیست گفت: حدود ۱۰ سال پیش رویکرد حوزه فناوری به گونهای دیگر بود اما هماینک این رویکرد به سمت کیفیت زندگی مردم شیفت داده شده است.
وی ادامه داد: شهر هوشمند موضوعات مختلف از جمله محیط زیست، اداره بهتر شهر، حوزه حمل و نقل و … توجه ویژهای دارد و همچنین برنامه تهران هوشمند از سال ۹۷ اجرایی و در دو فاز خواهد بود که فاز اول تا پایان سال ادامه خواهد داشت و فاز دوم که چهار ساله خواهد بود ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: در حال حاضر طرحها و پروژههایی تعریف شده که ادامه دارد و هر سال پروژه جدیدی به پروژه قبلی اضافه خواهد شد.
فرجود با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۸ هزار قرارداد مختلف در سامانههای این سازمان ثبت شده است، گفت: سامانه دسترسی به اطلاعات، سامانه املاک، توسعه داشبوردهای مدیریت شهری، تبادل دادهها و خدمات بین دستگاهها، خدمات شهروندی در حوزه حمل و نقل شهری، شفافیت، شهری گردشگری و … از جمله خدماتی است که توسط سازمان ارائه میشود.
وی با بیان اینکه با افزایش قیمت ارز ورود تجهیزات مورد نیاز سازمان فناوری با مشکلاتی ایجاد شده است، گفت: متأسفانه در سالهای اخیر ما نیز با کاهش بودجه روبرو بودیم و مشکلاتی را برای ما در این بخش ایجاد کرده است.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به شیوه نوین وصول عوارض شهری و همچنین سامانه درآمد میدان مرکزی و سامانه مدیریت فضای سبز اشاره کرد و گفت: در کنار این سامانهها، سامانه ردیابی ناوگان عمومی، سیستم پایش و اعلام حریق ساختمان و همچنین راهاندازی شبکه بیسیم دیجیتال صورت گرفته است.
فرجود به ارائه خدمات الکترونیکی بهشت زهرا و غیرحضوری کردن خدمات شهرداری اشاره کرد و گفت: تلاش خواهد شد که خدمات به صورت آنلاین به شهروندان تهرانی ارائه شود.
در ادامه جلسه ناصر امانی، ضمن انتقاد از رویه چند هفته اخیر شورای شهر تهران در ارتباط با ارائه گزارش معاونین و مدیران شهردار سابق تهران گفت: این گزارشات چه مشکلی از مردم حل خواهد کرد و هدف ارائه این گزارشات چیست؟
وی افزود: اگر هدف اطلاعرسانی گزارش است که به صورت یک طرفه و پرحاشیه توسط حوزه روابط عمومی در زمان حناچی شرکت پیامرسان و پروژه تهران ۱۴۰۰ مطرح شده است و لزومی ندارد مجدداً مدیران و معاونان شهردار سابق تهران در صحن شورا حاضر و گزارشات خود را ارائه کنند.
وی با بیان اینکه هزینه بسیاری برای هر جلسه شورا میشود، گفت: این گزارش تنها وقت شورا را میگیرد و هیچ خروجی دیگری را ندارد.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: شورا کارهای مهمتر و کار نظارتی دارد و باید حرف مردم و شورایاریها را بشنود و برای رفع مشکلات گامهایی را بردارد و از مدیران اجرایی و قوی دعوت کند تا به صحن شورا بیایند.
امانی همچنین گزارش ارائه شده از سوی مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران را بیمحتوا و غیرقابل قبول دانست و گفت: این گزارش به هیچ عنوان قابل قبول نیست چون هیچ اتفاقی در حوزه هوشمندسازی شهر تهران انجام نشده است.
نظر شما