به گزارش ایمنا، علی امام درباره تکمیل خط ۶ و ۷ مترو تهران در یک مصاحبه خبری گفت: در حال حاضر قطارهای مترو با تردد در ۲۴۵ کیلومتر مسیر خطوط احداث شده شبکه مترو پایتخت و نیز مسافرگیری در ۱۳۹ ایستگاه، مشغول خدمترسانی به شهروندان است، تکمیل شبکه موجود مشتمل بر خطوط یک تا هفت، نیازمند افتتاح ۳۶ ایستگاه دیگر است تا طول مسیر بهره برداری از تونل هاب ساخته شده به ۲۹۸ کیلومتر برسد.
وی افزود: علاوه بر این، مبحث مهم احداث و تکمیل پایانهها و پارکینگهای مترو، ساخت پستهای برق باقی مانده و نیز تکمیل نواقص برخی ایستگاههای در حال بهره برداری را پیش رو داریم که لازمه تحقق تمام آنچه گفته شد، تأمین مبلغی در حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان است. اما بدون در نظر گرفتن فرآیند ساخت پایانه و پارکینگهای مورد نیاز خطوط و همچنین پستهای برق، اگر بتوان امسال و سال آینده بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه به شبکه مترو تهران تزریق کرد، امکان تکمیل ۳۶ ایستگاه به لحاظ عملیات ساختمانی و نصب تجهیزات لازم برای بهره برداری اولیه آنها تا پایان سال ۱۴۰۱ وجود خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت قطار شهری تهران و حومه ادامه داد: البته در کنار توسعه سخت افزاری ساختار شبکه مترو تهران، باید حدود ۱۵۰۰ واگن نیز به ناوگان حمل و نقل ریلی پایتخت افزوده شود تا بتوان سرفاصله حرکتی قطارها در تمام خطوط موجود را به ۲ دقیقه رساند، این امر نیز نیازمند ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه است که تأمین آن حسب ضوابط و قوانین، عمدتاً باید توسط دولت صورت پذیرد.
امام خاطرنشان کرد: به منظور تکمیل خطوط هفت گانه موجود، یک فرآیند منظم و مطمئن برای تأمین منابع مالی مورد نیاز لازم است که در صورت تحقق این امر، میتوان تا پایان سال ۱۴۰۱ شاهد بهره برداری از تمام ایستگاههای باقی مانده خطوط ۶ و ۷ بود و البته به موازات این دورنمای کوتاه مدت، حتماً باید نگاه بلند مدت به اهداف توسعهای طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت داشت و تأمین ناوگان حمل و نقلی را نیز مدنظر قرار داد.
منبع: ایرنا
نظر شما