باید از ظرفیت ۲۰۰ محله اصفهان استفاده شود/ مشکلات شهر با خودرومحوری حل نمی‌شود

رئیس اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با ایجاد «مرکز محله» از سفرهای زائد در شهر جلوگیری شده و به نوعی در راستای تحقق نگاه انسان‌محور گام برداشته‌ایم و ساکن آن افتخار می‌کند که این خدمات در محل زندگی او ارائه می‌شود

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا امینی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: وقتی زندگی بشر با تغییرات مواجه شود، نوع رویکرد مدیران نسبت به زندگی مردم نیز تغییر می‌کند و اکنون شهرهای دنیا در حوزه اجتماعی رویکردهای جدیدی اتخاذ کرده‌اند.

وی افزود: الگوپذیری و تهاجم فرهنگی برای تغییرات ماهوی شهرها در حال انجام بوده و برای تسلط فرهنگی تلاش می‌شود که موجب تهدید ماهیت و هویت شهرهای کشور و تغییرات در سبک زندگی شده است.

رئیس اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: دوره صفویه که اصفهان پایتخت ایران شد، مرکز سیاسی بوده و از آثار و ابنیه سیاسی برخوردار شد و بیش از سال‌های گذشته در این مسیر رشد کرد اما با تغییرات سیاسی در ادوار مختلف قبل از انقلاب کارکرد این شهر تغییر کرد و به سمت کشاورزی و صنعت رفت تا صنایع بزرگ این شهر را احاطه کنند.

وی ادامه داد: تغییراتی که در روند توسعه شهر اصفهان به وجود آمده دشمنی‌ها، رقابت‌ها و حسادت‌ها را نسبت به این شهر زیاد کرده است و مدیران شهری باید با دقت نظر این موضوع که کارکرد اصفهان به چه سمت و سویی باید برود را مدیریت کنند.

امینی با بیان اینکه باید میراث گذشته به نسل بعدی منتقل شود تا آنها با افتخار از داشته‌های تاریخی خود محافظت کنند، اضافه کرد: اصفهان در سه دوره تاریخی حکومت آل‌بویه، سلجوقیه و صفویه نقش پررنگی داشته و این ادوار در سابقه تاریخی شهر شاخص هستند.

وی اظهار کرد: حدود ۲۰ سال پیش پروژه ارگ جهان نما در مرکز شهر اصفهان اجرا شد که مورد مناقشه و تعارض قرار گرفت و بیم آن می‌رفت که با نقض خط آسمان، تهدیدی برای ثبت جهانی میدان امام (ره) باشد و همین امر باعث شد فرصت‌های زیادی از مدیریت شهری گرفته شود.

رئیس اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: قرار بود این پروژه با تکیه بر نقش اصفهان در هر سه دوره تاریخی شاخص اصفهان، بافت بازار را به بخش مرکزی شهر متصل کرده و سبب رونق گردشگری اصفهان شود اما چون منظر و مبانی معماری آن دچار ایراد بود، تبدیل به یک عنصر مورد مناقشه شد. مبنای مالکیت این پروژه نیز مورد رضایت مالکین نبود

وی با بیان اینکه افزایش مهاجرت در یک شهر بزرگ مثل اصفهان موجب بهم ریختگی زندگی شهری برای جمعیتی می‌شود که قرار است در آن اسکان داشته باشد، تصریح کرد: طرح جامع از لحاظ سطح و افق توسعه اصفهان را مشخص کرده و تعیین می‌کند که شبکه معابر و کاربری‌های زیست محیطی و تفرجگاهی و سایر کاربری‌های مرتبط با مذهب، سیاست، فرهنگ، اقتصاد، امنیت و آموزش باید چگونه در شهر تعبیه شود

امینی اضافه کرد: این طرح گاهی مورد کشمکش دستگاه‌های اجرایی واقع می‌شود که نتیجه آن بی‌اعتمادی مالکین شده و مردم در برابر بعضی تصمیمات مقاومت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه نسبت جمعیت به زیرساخت‌ها در کلانشهر اصفهان مطلوب نیست، گفت: زیرساخت کنونی اصفهان برای جمعیتی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ایجاد شده است بنابراین وقتی عرض معابر و تراکم و ارتفاع ساخت‌وسازها با این جمعیت متناسب نباشد، زندگی سخت می‌شود.

رئیس اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: اقدامات زیادی در دو دهه گذشته اتفاق افتاده که برای قالب شهر مؤثر بوده و باعث آسایش بیشتر مردم شده است اما آرامش مردم را بهم زده است؛ به طور مثال هرچه جاده و بزرگراه‌ها در شهر بیشتر شود، میل به سوار شدن نیز بیشتر شد و از سوی دیگر هرچه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی را کمتر ببینیم تمایل کمتری به آن در میان مردم شهر به وجود می‌آید.

وی با تاکید بر لزوم توجه به انسان‌محوری در توسعه شهرها، افزود: وقتی نقاط جاذب را در محلات ایجاد نکنیم انگیزه برای مهاجرت به وجود می‌آید بنابراین با ایجاد «مرکز محله» می‌توان در افزایش حفظ تعلق مردم محلی تلاش کرد. تجربه‌ای که پیشتر در یکی از مناطق شهری اصفهان داشتیم نمونه خوبی در توسعه نگاه محله محور به شهر است؛ در این رویکرد به توسعه فرهنگسرا، کتابخانه و ورزشگاه در محله توجه شد و حعتی گورستان سنتی که در آن محله بود نیز ساماندهی شد.

امینی اظهار کرد: اگر بتوانیم با چنین اقداماتی از سفره‌ای زائد در شهر جلوگیری کنیم به نوعی در راستای تحقق نگاه انسان‌محور گام برداشته‌ایم و ساکن آن افتخار می‌کند که این خدمات در محل زندگی او ارائه می‌شود و دیگر نیاز نیست برای دریافت خدمات به نقاط دیگر شهر برود.

وی اضافه کرد: گاهی این اتفاق با ساماندهی مادی و ایجاد پارک‌های موضوعی رخ می‌دهد بنابراین باید در طرح‌های تفصیلی اولویت با محلات باشد نه توسعه مسیرهای خودرومحور؛ اتفاقی که در سال‌های گذشته با دو طبقه شدن خیابان امام خمینی (ره) یا ایجاد زیرگذر در خیابان بزرگمهر افتاد، نشان از پرداختن به خودرومحوری است.

رئیس اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: چند سال پیش محاسبه کردم که اگر روزانه یک کیلومتر خیابان با عرض ۱۸ متر ایجاد شود، تنها پاسخگوی خودروهایی است که به روز شماره‌گذاری می‌شود بنابراین تا زمانی که بخواهیم شهر را بشکافیم و خیابان و زیرگذر ایجاد کنیم، هر مدیریت شهری که بیاید، مشکلات شهر باقی می‌ماند

وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ محله در اصفهان وجود دارد که می‌توان با توجه به توسعه صنایع دستی، در ساکنان آن انگیزه لازم برای ماندن در محله خود را ایجاد کرد.

کد خبر 517604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.