به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، رضا حاجی پور در نشست علنی امروز _سه شنبه دوم شهریور ماه_ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص برنامههای وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.
متن گزارش کمیسیون آموزش مجلس بدین شرح است:
هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام و احترام
مستند به ماده (۲۰۲) آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده آقای محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.
علیرضا منادی سفیدان
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری
گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده آقای محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
مقدمه:
در سند چشمانداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بینالملل. برای رسیدن به این چشمانداز، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آن جهت که نیروی انسانی متخصص کشور را تربیت مینماید مهمترین نقش را دارا میباشد. بنابراین هدایت این وزارتخانه امری حساس و بسیار با اهمیت میباشد که نیاز به فردی دارد که شایستگیهای این مهم را داشته باشد.
بنابراین کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم علوم، تحقیقات و فناوری را بررسی کرد که نتیجه این بررسی، مطالعه و استعلام مدارک تحصیلی ایشان از وزارت عتف، به شرح زیر تقدیم میشود.
بخش اول:
انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی جناب آقای دکتر محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۷۹ مدرک دکتری خود را در رشته شیمی از دانشگاه شیراز اخذ کردهاند. ایشان عضو هیأت علمی و ریاست سابق دانشگاه بوعلی سینای همدان و دارای پیشینه خوب علمی و فعالیتهای فرهنگی از جمله عضویت در بسیج دانشجویی و ریاست بسیج اساتید استان همدان برای دو دوره متوالی میباشند. ایشان دارای مقالات متعددی در زمینه علمی هستند تا جایی که در فهرست یک در صد دانشمندان پر استناد جهان در رشته شیمی قرار دارند و در سال ۱۳۹۷ نیز به عنوان پژوهشگر برتر کشور شناخته شدهاند. همچنین، رتبه اول پژوهشهای بنیادی در بیست و یکمین جشنواره بینالمللی خوارزمی در سال ۱۳۸۹ متعلق به ایشان میباشد. انتخاب به عنوان استاد نمونه بسیجی کشور در سال ۱۳۸۸ و در یافت لوح تقدیر مشترک از وزیر علوم و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر سوابق ایشان است. آقای دکتر زلفی گل نویسنده بیش از ۵۶۰ مقاله هستند و بیش از ۱۷ هزار ارجاع به مقالات ایشان وجود داشته است و بیش از ۳۵۹ مقاله در سمینارهای ملی و بینالمللی ارائه دادهاند.
ایشان علاوه بر فعالیت علمی در رشته شیمی، در انتشار ۲۰ مقاله در خصوص الزامات و راهکارهای بستر سازی علمی در کشور مشارکت داشتهاند و کتاب "دانش برای دانایی" حاوی مطالبی در خصوص سیاستگذاری علم و فناوری در کشور را تألیف کردهاند. در مجموع میتوان گفت ایشان به لحاظ علمی و پژوهشی دارای شایستگیهای متناسب با پست پیشنهادی هستند.
بخش دوم:
شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
۱_ تلاش جهت رشد مضاعف علمی کشور و افزایش شتاب علمی و سوگیری وزارت عتف برای تشویق اساتید و دانشجویان تا دستیابی به مرجعیت علمی جهانی
٢_ کاهش هر چه بیشتر وابستگی وزارت عتف به بودجه عمومی کشور از طریق تجاری سازی یافتههای اساتید و پژوهشگران دانشگاهها و افزایش درآمد اختصاصی دانشگاهها از محل بالا سری (رویالیتی) طرحهای تحقیقاتی محققین و پژوهشگران دانشگاهها
۳_ حمایت مجدانه از شرکتهای دانش بنیان و افزایش تعداد آنها با مشارکت نخبگان دانشگاهی و با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور (حداقل دو برابر شدن شرکتهای دانش بنیان در هر سال کاری وزارت عتف) _اجرای صحیح سند آمایش آموزش عالی با توجه به واقعیتهای جامعه و با هماهنگی نمایندگان مجلس همچنین اعضای کمیسیون ضمن موافقت نسبی با رأی اعتماد به ایشان، رئیس کمیسیون را مأمور اخذ تعهدات مدنظر کمیسیون در خصوص فرایند مدیریتی، شایسته سالاری متعهدانه، افزایش بیشتر بهره وری و موارد مطروحه دیگر در جهت اعتلای وزارت عتف کردند که متعاقب آن ریاست کمیسیون و دو تن از اعضای هیأت رئیسه در جلسهای که با ایشان داشتند مسائل مدنظر کمیسیون را مطرح و ایشان با کمال میل متعهد به انجام آن شدند و مقرر گردید حداکثر تعامل با مجلس و کمیسیون را داشته باشند.
بخش سوم:
بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
۱_ پوشش مسائل و مباحث آموزش عالی، تحقیقات و فناوری برنامه آقای زلفی گل، بسیاری از مباحث و مسائل مهم آموزش عالی را در نظر گرفته و به آنها پرداخته است که شامل موارد ذیل است:
_ توجه به انسجام و هماهنگی در سیاستگذاری و مدیریت آموزش عالی _ تقویت علوم پایه، علوم انسانی و تحقیقات بنیادی
_توجه به مهارت آموزی و آموزشهای کاربردی در آموزش عالی
_ توجه به شأن و منزلت اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاهها
_ توجه به فعالیتهای فرهنگی و مذهبی دانشجویان و اساتید شناسایی، جذب و بکارگیری نخبگان
_توجه به پروژههای کلان ملی مبارزه با تقلب در تهیه آثار علمی توجه به کارآفرینی دانشجویان، اساتید و تقویت شرکتهای دانش بنیان
_ توجه به دیپلماسی علمی _ توجه به اقتصاد دانشگاه و بودجهریزی مبتنی بر عملکرد، حمایت از پژوهش و فناوری
_ توجه به امکانات رفاهی دانشجویان
۲_ ادبیات برنامه نویسی و ارزیابی نتیجه آن در برنامه وزیر پیشنهادی در مواردی به ارائه برنامههای کلی اکتفا شده است و اقدامات و فعالیتهای عملیاتی ناظر به هر یک از برنامهها ارائه نشده است. همچنین برنامه فاقد زمان بندی برای اجرا است و عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامهها، نظارت توسط نهادهای نظارتی به ویژه مجلس شورای اسلامی را دچار مشکل میکند.
٣_ رعایت اولویت بندی در ارائه برنامه برنامه دارای اولویت بندی مشخص با توجه به اهمیت هر برنامه نیست که بهتر بود اولویتهای اساسی مشخص میشد. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که از یک سو منابع و امکانات، زمان، ظرفیتهای هر حوزه محدود و از سویی دیگر نیازها نامحدود است.
_ اولویتهای مغفول مانده _ برنامه عملیاتی برای مواجهه با شرایط کرونایی و پساکرونا
_ توجه به اهمیت موضوع آموزش مجازی بخصوص در دوران شیوع ویروس کرونا و آسیبهای جدی مرتبط با آن _ ارزیابی و نظارت دقیق مطالب آموزشی ارائه شده و جلوگیری از سطحینگری در آزمونهای دانشگاهی
بخش چهارم:
انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی به نظر میرسد برنامه وزیر با اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، سند چشمانداز، نقشه جامع علمی کشور، سیاستهای کلی علم و فناوری، قانون برنامه ششم توسعه و قوانین عادی مهم حوزه آموزش عالی دارای هماهنگی و انطباق است.
بخش پنجم:
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صلاحیت آقای دکتر زلفی گل از منظرهای مختلف فرهنگی، علمی، اجرایی و اهلیت، تسلط بر مسائل آموزش عالی کشور، ویژگیهای اخلاقی و بینش سیاسی مورد بررسی قرار گرفت که به نتایج آن به شرح زیر است
۱_ از منظر فرهنگی و بینش سیاسی سوابق ایثارگری و عضویت در بسیج اساتید و بسیج دانشجویی حکایت از مقبولیت فرهنگی آقای دکتر زلفی گل دارد. برخی سوابق فرهنگی ایشان به شرح زیر است:
_ دارای سوابق ایثارگری و حضور در جبهههای جنگ حق علیه باطل _ رئیس مجمع بسیج استان از اسفندماه ۱۳۹۱ برای دو دوره سه ساله (انتخاب با اکثریت آرا)
_ استاد نمونه بسیجی کشور در سال ۱۳۸۸
_ کسب رتبه دانشجوی ممتاز در چهارمین، پنجمین و ششمین مجمع دانشجویان ممتاز بسیجی و ایثارگر کشور
_ انتخاب به عنوان رئیس دانشگاه نمونه در بخش فرهنگی، حمایت از انجمنهای علمی و دریافت لوح تقدیر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۱
_ انتخاب شدن به عنوان شهروند برگزیده از طرف شورای اسلامی شهر همدان و نامگذاری یکی از خیابانهای شهر به نام ایشان.
۲_ از منظر علمی آقای دکتر زلفی گل از اساتید برجسته و پژوهشگران برتر کشور میباشند و میتوان گفت ایشان مورد اعتماد جامعه علمی کشور بوده و به نظر از مقبولیت لازم برخوردار هستند. همچنین، سوابق علمی وی نشان از اشراف ایشان به تحولات علمی در مقیاس بینالمللی میباشد که از جمله خصوصیاتی است که وزیر علوم باید داشته باشد.
۳_ از منظر شایستگی حرفه ای و تسلط بر مسائل آموزش عالی کشور با توجه به سوابق اجرایی آقای دکتر زلفی گل و برخی موفقیتهای ایشان، میتوان گفت که ایشان نسبتاً آمادگی پذیرفتن مسئولیت کلان در حد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را دارند. آقای دکتر زلفی گل از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳ به مدت ۶ سال سرپرست و رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان بودهاند و در سال ۱۳۸۸ به عنوان رئیس دانشگاه نمونه کشور انتخاب و لوح تقدیر از وزیر علوم تحقیقات و فناوری دریافت کردند. همچنین، ایشان از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ در سمت معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا فعالیت داشتهاند. عضویت در هیئت امنا دانشگاه بوعلی سینا از سال ۱۳۸۳ به مدت ۴ سال از دیگر سوابق ایشان است. همچنین مدتی در سمت قائم مقام معاون اول ریاست جمهوری در بنیاد ملی نخبگان بودهاند.
نتیجهگیری (نظر نهایی کمیسیون)
بررسی برنامههای کتبی و شفاهی پیشنهادی جناب آقای دکتر زلفی گل نشان دهنده تسلط نسبی وی بر مسائل آموزش عالی کشور بوده و با عنایت به اینکه ایشان دارای پیشینه مناسب در مدیریت دانشگاه و انجام تحقیقات و پژوهشهای علمی فراوان میباشند و همچنین برنامههایی برای ایجاد تحولات مناسب در دانشگاهها ارائه کردهاند و متعهد به بکارگیری مدیران توانمند، جوان و انقلابی در مدیریت دانشگاهها برای اجرای برنامههای مذکور گردیدند، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موافقت کرد.
نظر شما