به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی چمران در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران در خصوص طرح «تقدیر از هیأت عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در شهر تهران» اظهار کرد: این طرح برای ارزیابی و تقدیر و تشویق عملی از هیأتی است که در ماه محرم فعالیت میکنند. هرچند خود این افراد چنین توقعی ندارند و این کار برای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است. لذا این کار تقدیر و تشکری به سهم شورا و شهرداری است.
در ادامه علیرضا نادعلی ادامه داد: اصل کار بسیار خوبی است اما کدام هیئت با کدام شاخص باید انتخاب شود؟ بهتر است اجازه دهیم که سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه کمک کند.
سخنگوی شورای شهر تهران طی پیشنهادی گفت: این امر در حوزه تخصصی شهرداری نیست. اینکه ما هر امر فرهنگی را آنقدر عمیق و کلی ببینیم که قابل اندازهگیری نباشد، دست ما را میبندد. لذا پیشنهاد میکنم، با توجه به اینکه هیأت ما در دوره کرونا کارهای خوب جهادی داشتهاند، یکی از معیارهای ما میتواند پیوستهای خیریه باشد که به صورت نمادین تشویق شوند.
مهدی اقراریان نیز در مخالفت با دو فوریت طرح گفت: عزاداری اباعبدالله الحسین ۱۴۰۰ سال است که فعال است اما به نظرم این کار به صلاح نیست و به نوعی دخالت در این سنت است.
وی ادامه داد: همچنین ابزار لازم برای ارزیابی این هیأت را نداریم و سازمان تبلیغات اسلامی هم ابزار لازم را ندارد. چون اگر حتی چند کودک در کوچهای با چادر مادر خود برای اباعبدالله خیمهای زدند و چای به دست مردم دادند، ممکن است در نزد اباعبدالله الحسین از هزاران هیئت بزرگ مقبولتر باشد. لذا ورود شورای اسلامی شهر به این مسئله را درست ضروری نمیدانم.
عضو شورای شهر تهران گفت: شورا در موضوع امکانات هیأت و تبدیل پارکینگها به حسینیه فعالیت بهتری میتواند داشته باشد.
همچنین پرویز سروری ضمن تشکر از بابت ارائه این طرح، در مخالفت با آن اظهار کرد: مردم تهران در حال حاضر دارای مشکلات اساسی مانند کرونا هستند. این کار شورا و شهرداری را از اولویتهای مهمتر فعلی دور میکند و همچنین فضای عمومی جامعه را نیز تحریک میکند.
وی افزود: این طرح انگیزههای معنوی و الهی را به انگیزههای مادی و غیر الهی تبدیل میکند. همچنین انتخاب هیأتی برای این کار خودش میتواند عامل تحریک و نارضایتی هیأتهای دیگر باشد. بنابراین درخواست دارم که از اولویت خارج شود.
«حبیب کاشانی» عضو شورای شهر تهران طی پیشنهادی گفت: این طرح به زمینههایی نیاز دارد و لذا بهتر است به جای آن، از پیر غلامان تجلیل شود. تا بعداً کمیتهای برای تجلیل از هیأت ایجاد شود.
سوده نجفی عضو شورای شهر تهران نیز گفت: مقیاس و خط کشی برای ارزیابی هیأت نداریم. بویژه که این امر متأثر از بافت محلات است و مثلاً هیأتهای شمال شهر طبیعتاً بودجه بیشتری دارند. همچنین هیأتی هستند که دهها سال است که فعالند و برخی هیأت هم توسط نوجوانان اداره میشوند. لذا متر و معیاری برای ارزیابی وجود ندارد.
همچنین «جعفر تشکری هاشمی» عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: این برگه توسط همه ما امضا شده است. تقاضا دارم اگر پیشنهاد و یا مخالفتی هست، در هنگام امضا مطرح شود تا کار با تانی بیشتری انجام شود که به هنگام رأیگیری سخنانمان با امضایمان تناقض نداشته باشد.
عضو شورای شهر تهران افزود: همین چند دقیقه پیش همگی به عملکرد اجتماعی شهرداری منتقد بودیم و لذا باید نسبت به مناسبتهای فرهنگی و اجتماعی حساسیت و توجه داشته باشیم. قرار نیست آزمونی باشد و نمره بدهیم. صرفاً مبنا این است که موفقیت حرکت خودجوش مردمی مورد سنجش قرار گیرد. اگر ایرادی در شاخصها است میتوانیم بعداً بررسی کنیم.
در ادامه این جلسه آقامیری هم طی پیشنهادی گفت: با توجه به اینکه با هیأت مذهبی رابطه خوبی دارم، میدانم که حدود سه هزار ناظر هیأت را زیر نظر دارند و ۱۲ هزار هیأت هم مورد بررسی قرار گرفتهاند در این طرح ۱۱ شاخص آمده است که بیشتر آنها مرتبط با کرونا است لذا به نظرم بهتر است از شورای هیأت مذهبی برای رعایت شاخصها و بررسی هیأت دعوت کنیم.
مهدی عباسی در مخالفت خود به این طرح اظهار کرد: اگر در این پیشنهاد و نظام انتخاب تغییرات ایجاد کنیم، شاید بخشی از مشکلات حل شود. شاید واژه هیئت برتر بار خوبی نداشته باشد و بهتر باشد که عبارت «هیئتهای با تجربه موفق در این زمینهها» را استفاده کنیم. همچنین پیشنهاد آقای نادعلی یعنی کمکهای مومنانه و کمک به کادر درمان را هم اضافه کنیم و در پایان فرایند انتخاب را از مجموعه نهادی با فراخوان به خود هیئتها آغاز کنیم.
در پایان مهدی چمران پیشنهاد کرد که طرح از دو فوریت خارج شده و پس از تشکیل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد که بر همین اساس اعضای شورا بر این تصمیم به اجماع رسیدند.
نظر شما