به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز -چهارشنبه ۲۰ مردادماه- مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح مسکوت ماندن طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین»، با ۱۲۰ رأی موافق، ۱۱۵ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر در صحن با مسکوت ماندن یک ماهه این طرح مخالفت کردند. بر این اساس طرح انتزاع وزارت راه و شهرسازی در دستورکار صحن مجلس قرار خواهد گرفت.
سیدجلیل میرمحمدی میبدی، درخواست کننده طرح مسکوت ماندن یک ماهه این طرح، در تشریح هدف تعدادی از نمایندگان برای ارائه این طرح، گفت: با توجه به اینکه دولت جدید به تازگی استقرار پیدا کرده صلاح این است که وزیر راه و شهرسازی بعد از دریافت رأی اعتماد لایحهای را در این مورد به مجلس ارائه کند.
وی ادامه داد: بر این اساس میتوان با ارائه فرصتی یک ماهه به دولت اجازه داد تا لایحهای جامع و کاملتر برای انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی را به مجلس ارائه کند تا ما بتوانیم متقن تر مصوبهای را داشته باشیم.
مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس در مخالفت با طرح مسکوت ماندن یک ماهه طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی، گفت: مشکلات حوزه مسکن و شهرسازی به ویژه مسکن در حال حاضر بر کسی پوشیده نیست و اکنون برای حدود هفت میلیون مستأجر هیچ برنامهای وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه دولت قبل در حوزه مسکن کاملاً تعطیل بود، افزود: بر اساس مصوبه مجلس در خصوص جهش تولید مسکن باید سالی یک میلیون مسکن ایجاد شود که با اوضاع کنونی چنین مطلبی امکان پذیر نیست.
عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: دو هزار کیلومتر راه اصلی و ۱۹ هزار کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در کشور وجود دارد و متأسفانه در اجرای طرح جامع و تفصیلی و طرح هادی مشکلات جدی به ویژه در بخش روستایی به وجود آمده است. اکنون هزینه ساخت و ساز در برخی روستاها به دلیل عدم توسعه طرح هادی با شهرهای کناریاش برابر شده است.
یوسفی تاکید کرد: سه هزار شهر بلاتکلیف مانده و طرح تفصیلی طی ۲۰ سال گذشته هیچ گونه تغییر و توسعهای نداشته است، ما در حوزه راه و مسکن دچار مشکلات جدی هستیم. ابر چالش دولت جدید موضوع مسکن است و اکنون رهن و اجاره برای مردم تبدیل به آرزو شده است.
وی با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی با داشتن بیش از ۲۰ معاون و سازمان حداقل برای ملاقات و بازدید با هرکدام یک ماه زمان نیاز دارد، گفت: ایران در حوزه کریدور بینالملل و راه موقعیت خود را از دست داده و باید هرچه سریعتر اقدامات لازم را انجام دهد.
عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: هر دولتی که در کشور مستقر شده اجازه تفکیک وزارتخانه را نداده است، حتی به نظر من با توجه به مشکلات گسترده حوزه شهرداری و دهیاریها اکنون باید این حوزه هم منتزع شده و به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.
یوسفی تصریح کرد: وزرا و رئیس جمهور به دلیل حجم بسیار بالای مسائل و مشکلات مسلماً فرصتی برای ارائه لایحهای درباره انتزاع بخش مسکن و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی نخواهند داشت این وزارتخانه هم اکنون ادغام نشده و دارای دو ساختمان و مسئولان جداگانه است و ما تنها میخواهیم با انتزاع این بخش یک وزیر مشخص کنیم.
نظر شما