علی خضریان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تصویب اعمال اصل ۸۵ برای بررسی طرح صیانت از کاربران فضای مجازی و ساماندهی پیام رسانهای اجتماعی اظهار کرد: ابتدا از همه نمایندگان به خصوص رئیس مجلس که روز گذشته در فراکسیون نیروهای انقلاب با تبیین اهمیت موضوع و اعلام صریح موافقت با اعمال اصل ۸۵ برای طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی موجب انسجام بیشتر نمایندگان شد، نایب رئیس مجلس که در غیاب رئیس مجلس به دلیل سفر از پیش تعیین شده به سوریه اداره جلسه را به صورت آرام و منطقی به همراه بیان دیدگاههای مختلف برعهده داشت و همچنین رئیس مرکز پژوهشهای مجلس که گزارش دقیقی از دلایل اعمال اصل ۸۵ برای این طرح شد، تشکر میکنم.
وی افزود: روز گذشته در مجلس پیشنهاد اعمال ماده ۸۵ برای طرح صیانت از کاربران فضای مجازی و ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی رأی آورد که لازم است معنای اقدام مجلس در فضای اجتماعی تشریح شود؛ در واقع مجلس اصل ضرورت قانونگذاری و ایجاد قاعده برای صیانت از کاربران و مردم در فضای مجازی را جزو وظایف خود میداند.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر در حوزه فضای مجازی قاعدهگذاری و قانونگذاری صورت نگرفته و تنها شورای عالی فضای مجازی دستورالعملها و مصوبههایی دارد. همه به این مهم قائلند که زندگی مردم بیش از یک دهه با فضای مجازی مأنوس شده است و هر چه جلو میرویم این ارتباط تشدید میشود، لذا وجود قواعد و قانون برای چنین محیطی جزو واجبات است، بنابراین اینکه مجلس یازدهم به این زمینه ورود کرده قابل تقدیر است و خلأ موجود کمکاری ادوار گذشته را نشان میدهد.
خضریان با بیان اینکه در این امر که در زمینه فضای مجازی خلأ قانونی داریم شکی نیست، اظهار کرد: مجلس روز گذشته به این رأی داد که اصل قانونگذاری در امر فضای مجازی صورت گیرد، چرا که پارلمان محل قانونگذاری است و مجلس باید به وظیفه خود عمل کند؛ فضای مجازی جدا از فضای واقعی نیست از سوی دیگر حضور مردم در این فضا روز به روز افزایش پیدا میکند و نیازمند صیانت از سوی حاکمیت است.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نکته دوم مصوبه روز گذشته تاکید کرد: با توجه به اینکه تجربه قانونگذاری در حوزه فضای مجازی نداریم مجلس نمیتوانست ریسک کرده و در این زمینه قانون دائمی تصویب کند، در عین اینکه تصویب قانون با اعمال اصل ۸۵ قانون اساسی باعث تخصصیتر شدن موضوع میشود و از آنجایی که باید اثرات اجتماعی قانون را مدنظر قرار دهیم، بنابراین با اعمال اصل ۸۵ قانون اساسی، قانون موقتی میشود در حالی که اگر در صحن علنی تصویب میشد قانون دائمی است. در واقع مجلس معتقد به این نیست حتی در نهایت حرف تخصصیتری که از کمیسیون ویژه بیرون میآید، میتواند حرف نهایی قانونگذاری باشد از این رو آن را موقتی تصویب میکند.
وی تصریح کرد: تصویب اعمال اصل ۸۵ برای ساماندهی فضای مجازی به این معنا است که مجلس قائل به این است محتوایی که کمیسیون فرهنگی در یک سال گذشته با مشارکت مرکز پژوهشهای مجلس تهیه و متعدد تغییر کرده که آخرین نسخه آن ۲۶ تیرماه آماده شده، باید همچنان چکشکاری شده و روی آن از منظر دیگر کمیسیونها کار تخصصی انجام شود.
وی افزود: اعمال اصل ۸۵ به این معنا است که ابعاد گستردهتری از فضای مجازی به غیر از ابعاد فرهنگی و اجتماعی از جمله ابعاد اقتصادی، حقوقی و امنیتی را میتوان در نظر گرفت لذا با اعمال اصل ۸۵ کمیسیونهای بیشتری درگیر موضوع میشوند؛ و مصوبه گرفتن از کمیسیون ویژه با توجه به الزام به رأی دو سوم اعضا، بسیار سختتر از مصوبه گرفتن از کمیسیون عادی است. ضمن اینکه اگر متن فعلی کمیسیون فرهنگی در صحن علنی مورد بررسی قرار میگرفت پیشنهادها با درصد احتمال پایینتری به تصویب میرسید و ابعاد دیگر در این موضوع دیده نمیشد. در واقع با اعمال ۸۵، قانونگذاری در زمینه فضای مجازی را تخصصیتر کردیم؛ در ضمن نشان دادیم طرح کمیسیون فرهنگی، طرح نهایی نیست.
خضریان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشور در شرایط نامناسب اقتصادی و معیشتی قرار دارد، ضمن اینکه قانون فضای مجازی مهم است، اما در شرایطی نیستیم که مجلس برای تصویب حدود ۴۰ ماده واحده زمان بگذارد؛ چرا که پیشبینی میشد بالغ بر دو ماه از صحن علنی زمان برای تصویب گرفته شود. نمایندگان با تصویب اعمال اصل ۸۵ کار فوقالعادهای برای خود تراشیدهاند، هم صحن برای بررسی موضوعات اساسیتر از جمله مسائل اقتصادی و معیشتی جامعه تشکیل میشود و هم نمایندگان در کمیسیون ویژه به صورت تخصصیتر به موضوع قانونگذاری در فضای مجازی رسیدگی میکنند، مجلس زمان شناسی کرده که الان صحن را نمیتوان معطل تصویب قانونی کند که مستقیم مرتبط با زندگی و معیشت مردم نیست؛ اما از سوی دیگر اصل قانونگذاری آن را هم نمیتوان نادیده گرفت، در واقع نمایندگان کار ویژه و افزونی را قرار است به سرانجام برسانند.
وی گفت: بسیاری تصور میکنند که روز گذشته محتوا در صحن تصویب و برای شورای نگهبان ارسال شده است؛ اما در واقع محتوا برای کمیسیون ویژه که با حضور نمایندگان کمیسیونهای مختلف تشکیل خواهد شد، ارسال میشود تا با رأی دو سومی مواد آن تصویب شود، ضمن اینکه احتمال رایآوری پیشنهادها در صحن زیر ۱۰ درصد است این در حالی است وقتی به کمیسیون ویژه میسپاریم تک تک پیشنهادها باید بررسی و رأی دو سومی اعضا را کسب کند.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عموم انتقادات و نگرانی که در حوزه طرح صیانت از کاربران فضای مجازی و ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی صورت میگیرد حاکی از آن است که طرح محتوای مسدودسازی یا فیلترینگ دارد؛ اما وقتی به متن و محتوا رجوع میشود کسی مصداقی از مسدودسازی را نمیتواند نشان دهد، قاعدهمند کردن فضای مجازی به معنای محدودسازی نیست اتفاقاً به دنبال آن هستیم حقوق مردم رعایت شود. در فضای مجازی آمار بالایی از کلاهبرداریها و سو استفادههای مالی وجود دارد اما به دلیل اینکه اعمال قانون در اختیار ارکان کشور نیست و شرکتهای موجود در فضای مجازی پاسخگو نیستند، امکان پیگرد کلاهبرداری نیست با قانونگذاری میتوان پیگردها را به نفع مردم به نتیجه رساند.
خضریان ادامه داد: یکی دیگر از دغدغههایی که بیان میشود این است که با بررسی طرح در کمیسیون ویژه، جامعه از جزئیات مصوبات مطلع نمیشود، این در اختیار هیأت رئیسه مجلس است و پیشنهاد میکنم برای رفع این دغدغه، اظهارات و جلسات کمیسیون ویژه مانند کمیسیون ویژه برجام، طرح مذکور پوشش خبری شود و اصحاب رسانه جلسات کمیسیون را مانند صحن علنی به صورت زنده مخابره کنند.
نظر شما