به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی جمعیت هلال احمر محمدباقر محمدی، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر در حوادث جادهای و ترافیکی یک وظیفه اصلی دارند و آن رهاسازی مصدومین با انجام عملیات فنی است. در صورت عدم حضور در محل حادثه یا درخواست اورژانس، تثبیت وضعیت و انتقال مصدومان نیز در دستور کار قرار میگیرد و شرایطی فراهم میشود تا مصدوم در بهترین حالت ممکن در اختیار اورژانس قرار گیرد.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات خاطرنشان کرد: امروز پایگاههای جادهای هلال احمر مجهز به خودروهای مدرنی شده که میتوان با استفاده از این ابزار به سرعت به محل حادثه رسید. در صورتی که محل وقوع حادثه مناطق صعبالعبور باشد و امکان حضور اورژانس در آن مناطق نباشد، هلال احمر مستقیماً مصدومین را به مراکز درمانی منتقل میکند.
وی ادامه داد: در حال حاضر هلال احمر به این علت که با کمبود امکانات مواجه است نمیتواند پوشش سراسری داشته باشد. حداقل نیاز هلال احمر در راستای اینکه تمامی جادههای کشور را پوشش دهد، وجود هزار پایگاه جادهای است که نیاز به تجهیز دارند. وجود آمبولانس، ست نجات و امکانات اولیه درمانی حداقل نیازهای هر پایگاه امداد جادهای به حساب میآید.
محمدی تصریح کرد: امداد جادهای یک وظیفه حاکمیتی است و انتظار میرود تا دولت با در اختیار گذاشتن اعتبارات مورد نیاز، در راستای ارتقا سطح کیفی هلال احمر کمک رسانی لازم را انجام دهد.
وی در خصوص سامانه تلفنی ۱۱۲ و قابلیتهای آن اظهار کرد: سامانه تلفنی ۱۱۲ در سراسر کشور قابل دسترسی بوده و به این علت راه اندازی شده تا غالب حوادثی که در خارج از شهرها به وقوع میپیوندد از این طریق اطلاع رسانی شود. بلایای طبیعی نظیر سیل، رانش زمین، زلزله و حوادث کوهستان و جادهای از جمله مواردی هستند که شهروندان در صورت وقوع میتوانند از طریق این شماره درخواست کمک کنند.
این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر افزود: در صورتی که تلفن همراه فاقد سیم کارت باشد باز هم میتوان با ۱۱۲ تماس گرفت و از جمله شمارههای اضطراری مشترک در جهان است. شهروندان پس از تماس با این سامانه به اولین مرکز EOC وصل خواهند شد و از طریق این مراکز اطلاعات دریافتی در اختیار نزدیکترین پایگاه امداد قرار میگیرد و تیمهای امدادی به محل حادثه اعزام میشوند.
نظر شما