طراحی نسخههای اولیه هیوندای i۲۰ شباهت بسیاری به هیوندای i۳۰ داشت، اما با گذشت زمان و اعمال فیسلیفت سال ۲۰۱۳، به زبان طراحی جدید هیوندای شباهتهای بیشتری پیدا کرد. هیوندای i۲۰ در داخل کابین نیز از طراحی و کیفیت متریال خوبی برخوردار است. ابعاد کابین بهدلیل ماهیت این خودرو چندان بزرگ نیست، ولی برای خودرویی در این کلاس مناسب به نظر میرسد.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی
خودروهای هیوندای در ایرانهمواره به برخورداری از امکانات و تجهیزات متعدد معروف هستند. ازجمله امکانات این خودرو میتوان به ۶ عدد کیسه هوا، سیستمهای ترمز و پایداری ABS ،EBD BAS ،ESC ،TCS، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و دکمههای کنترلی روی فرمان، سیستم ورود بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک، پشتسریهای فعالشونده، صندلی برقی راننده، اتولایت، کروزکنترل، سنسور باران سیستم قفل خودکار درها، آینههای جانبی برقی و سنسور پارک جلو و عقب اشاره کرد. البته ممکن است در نسخه قبل از فیسلیفت نیز شاهد امکانات کمتری باشید. در ضمن هیوندای i۲۰ موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از مؤسسه یوروانکپ شده است.
مشخصات فنی هیوندای i
۲۰ نسخههای اولیه هیوندای i۲۰ با پیشرانه ۱٫۶ لیتری عرضه شد که قادر به تولید ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتنمتر گشتاور است. شتاب صفر تا صد هیوندای i۲۰ با این موتور، ۹٫۵ ثانیه و حداکثر سرعتش ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی i۲۰ با این پیشرانه که استاندارد آلایندگی یورو ۳ دارد، در حدود ۶٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
این خودرو در نسخه فیسلیفت به موتوری ۱٫۴ لیتری با بیشینه قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتنمتر مجهز شد. در نسخه جدید گیربکس ۵ سرعته دستی قبلی نیز جای خود را به یک جعبهدنده ۴ سرعته اتوماتیک داد. شتاب صفر تا ۱۰۰ هیوندای i۲۰ جدید ۱۱٫۶ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه با استاندارد آلایندگی یورو ۵ در حدود ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. برای بررسی کاملتر و جزئیتر به دیدن مشخصات هیوندای i۲۰ مراجعه کنید.
مزایا و معایب هیوندای i
۲۰ فضای کافی، پایداری خوب، ترمز مناسب، استهلاک کم و ظاهری زیبا ازجمله مواردی است که میتوانیم بهعنوان نقاط قوت این خودرو به آنها اشاره کنیم. اگر کندی شتاب و عدم وجود برخی از آپشنها برایتان مشکلی ایجاد نمیکند، میتوانید با خیال راحت از رانندگی با چنین خودروی با کیفیتی لذت ببرید و به خرید هیوندای i۲۰ جدیتر فکر کنید.
هیوندای i۲۰ برخلاف اینکه یک هاچبک شهری محسوب میشود، درون کابین خود فضای بسیار خوبی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. هیوندای i۲۰ مناسب ۴ سرنشین است؛ بااینحال اگر مجبور به حضور یک مسافر پنجم باشید نیز در صورت متناسببودن وزن سرنشینان، با مشکل جدی مواجه نخواهید شد. البته شاید فضای سرنشینان صندلیهای ردیف عقب برای افراد بلند چندان راحت نباشد، اما بدون شک در مقایسه با رقبا وضعیت مناسبی دارد.
هنگام نشستن پشت فرمان هیوندای i۲۰ دید خوبی به اطراف دارید. کیفیت ساخت هیوندای i۲۰ مناسب است و عایقبندی کابین نیز شرایط خوبی دارد؛ ضمن اینکه موتور هیوندای i۲۰ بسیار کم سروصدا است و آرامش داخل کابین را مختل نمیکند. عملکرد گیربکس اتوماتیک این خودرو رضایتبخش است و هماهنگی خوبی با پیشرانه دارد و در تعویض دندهها نرم و روان عمل میکند.
هیوندای i۲۰ از نظر میزان مصرف سوخت خودروی بهنسبت کممصرفی است و مصرف ۶ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر این موضوع را ثابت میکند. با وجود پیشرانه نهچندان قدرتمند، شتاب هیوندای i۲۰ خوب به نظر میرسد و درمجموع میتوان i۲۰ را هاچبکی چابک دانست. البته باید اضافه کرد که این خودرو برای استفادههای شهری تولید شده است بر کاهش مصرف سوخت و آلایندگی تمرکز دارد؛ بههمیندلیل گاهیاوقات میتوان حس کرد که وزن ۱٫۲ تنی این خودروبر روی دوش موتور آن کمی سنگین است و میتوانیم در سربالاییها شاهد این موضوع باشیم.
ظرفیت صندوق بار هیوندای i۲۰ باتوجه به هاچبک بودن این خودرو قابلقبول است و با خواباندن صندلیهای ردیف عقب شرایط بهتر نیز خواهد شد. سیستم ترمز عملکرد مناسبی دارد و بهخوبی از پس این خودرو برمیآید. سیستم تعلیق هیوندای i۲۰ اندکی خشک است و نمیتوان انتظار یک سواری کاملاً نرم و راحت را از آن داشت. بهدلیل وزن کم، چسبندگی خودرو چندان تعریفی ندارد و در برخی موارد انتهای آن تمایل به چرخیدن دارد.
نظر شما