قدرت افتخاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ایجاد پارکینگهای عمومی جدید مستلزم صرف هزینههای زیاد است از این رو تعیین مکان بهینه آنها به شیوهای که همه شهروندان به نحو مؤثر از آن بهرهمند شوند، ضروری به نظر میرسد.
وی تصریح کرد: از بزرگترین مشکلات کلانشهرها معضل ازدحام ترافیکی است که دلایل مختلفی در شکلگیری آن تأثیرگذار است.
این دانشجوی دکترای برنامهریزی حمل و نقل ادامه داد: از یک سو رشد شهرنشینی و تمرکز فعالیتهای شهری در مراکز شهرها، پویایی بیش از پیش زندگی در شهرهای بزرگ، نیاز شهروندان به جا به جایی سریع و تعدد مبادی و مقاصد در جا به جاییهای روزمره و جوابگو نبودن و کارایی نداشتن سیستم حمل و نقل عمومی و از سوی دیگر کاهش ظرفیت معابر به علت پارک حاشیهای، حرکت نامنظم و کند خودروهایی که به دنبال فضای مناسب برای پارک هستند و توقفهای حاصل از ورود یا خروج یک خودرو به پارک حاشیه خیابان در تشدید کندی ترافیک معابر شهرها مؤثر است.
وی با بیان این که از جمله راهکارهای کاهش ازدحام ترافیکی، استفاده از پارکینگهای غیر حاشیهای است، افزود: این پارکینگها نیز مانند هر تسهیلگر دیگری نیاز به مکانی برای استقرار دارد که با مکانیابی درست و منطقی علاوه بر کاهش ترافیک، بهرهوری و سودآوری آنها نیز تضمین خواهد شد.
افتخاری گفت: پارکینگهای غیر حاشیهای دارای انواع مختلفی نظیر پارکینگ همسطح طبقاتی، زیرزمینی، بامی و مکانیکی است که هزینه و ظرفیت هر یک از آنها متفاوت بوده و به همین جهت باید در مکانیابی پارکینگ به نوع پارکینگ انتخابی نیز توجه شود.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه مکانیابی تسهیلات پارکینگ غیر حاشیهای مطالعات فراوانی انجام شده که این به علت اهمیت این مسئله در شهرها است به طوری که پژوهشگرانی از رشتههای مختلف و با رویکردهای متفاوت به بررسی این موضوع پرداختهاند.
این دانشجوی دکترای برنامهریزی حمل و نقل با تاکید بر این که شهر تاریخی اصفهان نظیر دیگر کلانشهرهای کشور دارای مشکلات عدیده ترافیکی است، اظهار کرد: یکی از این مشکلات کمبود فضای پارک در محدوده مرکزی شهر است که به منظور برآورد میزان تقاضای پارکینگ، مطالعات جامع حمل و نقل کلانشهر اصفهان تهیه شده و در آن هشت گونه حمل و نقل شامل خودروی شخصی، تاکسی، اتوبوس واحد، اتوبوس غیر واحد، مینیبوس، دوچرخه، موتورسیکلت و وانت در نظر گرفته شد.
نظر شما