به گزارش ایمنا، وانت پادرا یک پیکاپ سایز متوسط شهری است که در قالب خودروی تجاری ویژه حمل بار درون و بین شهری میتواند مورد استفاده واقع شود.
معرفی وانت پادرا
وانت پادرا حاصل همکاری سایپا و یک شرکت چینی است. در واقع این دو شرکت ایرانی و چینی یک محصول قدیمی ژاپنی به نام نیسان جونیور را با وانت چینی فودی لئون ترکیب کرده و نتیجه حاصل را تحت عنوان وانت پادرا به لیست تولیدات شرکت سایپا اضافه کردهاند.
خودرو پادرا سایپا
وانت پادرا یک از خودروهای «تجاری سبک» شرکت سایپا محسوب میشود که بر اساس دستهبندیهای جهانی در سگمنت وانتهای متوسط (Mid-Size Truck) قرار میگیرد که پس از گذشت ۴ سال از رونمایی اولیه، در سال ۱۳۹۶ به عنوان یک پیکاپ کاملاً جدید به بازار داخلی عرضه شد. پادرا در واقع فیس لیفت همان نیسان آبی یا زامیاد Z24 است که شرکت سایپا توانسته با همکاری یک شرکت چینی تغییرات فراوانی را در ظاهر این خودرو ایجاد کند؛ هم اکنون این خودرو تنها با یک پیشرانه انژکتوری و بنزینسوز در خط تولید شرکت سایپا قرار داشته و با کاربریهای متفاوتی به بازار عرضه میشود.
مشخصات وانت پادرا
نام لاتین خودرو | PICKUP PADRA |
کلاس بدنه | وانت / پیکاپ |
سگمنت جهانی | P - وانت متوسط |
کشور سازنده | ایران |
سال طراحی | ۱۳۹۲ |
تعداد سرنشین | ۲ |
شرکت عرضه کننده | سایپا |
رقبای وانت پادرا
در حال حاضر با توجه به رنج قیمتی و سطح امکانات پادرا، وانتهایی همچون وانت کارا (وانت مزدا)، زامیاد Z24، زامیاد Z28 و وانت شوکا اصلیترین رقبای این خودرو محسوب میشوند. در بخش فنی شاید تمامی خودروهای نامبرده از تواناییهای نسبتاً یکسانی برخوردار باشند اما مطمئناً در نمای ظاهری و داخلی، وانت پادرا از طراحی مدرنتری برخوردار بوده و در مقایسه با سایر رقبا راحتی بیشتری را برای سرنشینان خود به همراه دارد.
طراحی ظاهری وانت پادرا
هنگامی که از روبرو به وانت پادرا نگاه میکنید، یک جفت چراغ بزرگ را در دو سمت جلوپنجرهای با نوارهای کرومی و سپر با طراحی ساده به همراه دریچههای متعدد هواکش باریک روی آن را مشاهده خواهید کرد که نمایی مطابق با طراحیها جدیدتر نسبت به هم ردههای خود داراست، با این حال باید گفت که نمای روبرو وانت پادرا هرچه که باشد، نسبت به جونیور از نیسان بسیار بهروزتر و قابل قبولتر به نظر میرسد. طرح نمای بیرونی اتاق نیز در قسمت پنجرهها، درها و قاب آینههای جانبی با تغییرات مثبتی روبرو بوده و شمایلی متفاوت از نیسان آبی را به نمایش میگذارد.
این تغییرات موجب بهروزتر به نظر رسیدن نمای ظاهری پادرا نسبت به نیسان آبی شده است اما در قسمت بار و بخش عقب خودرو همان نمای قدیمی مرتبط با نیسان جونیور موجود است؛ نمای ظاهری وانت پادرا نسبت به نیسان زامیاد ۲۴ کاملاً بهروزتر و زیباتر به نظر میرسد.
داخل کابین پادرا پلاس
طراحی کابین وانت پادرا نسبت به نیسان جونیور کاملاً متحول شده و به طور کامل از فودی لئون به عاریت گرفته شده که در مجموع تغییرات بسیار مثبت و مشتریپسندی را برای آن به دنبال داشته است. طراحی داشبورد و سایر المانها بسیار قدیمی و نه چندان مهیج به نظر میرسد اما این تغیرات، نسبت به نیسان آبی موجب رضایت بیشتر مشتریان است؛ به ویژه طراحی مناسب صندلیها و فضای جادارتر کابین راحتی بیشتری را برای سرنشینان به دنبال خواهند داشت.
طرح غربیلک فرمان، صفحه کیلومتر شمار و تودریها نیز به نوبه خود تحولات مثبتی را نسبت به نیسان آبی تجربه کرده و نمای جذابتری را مقابل دیدگان راننده به معرض دید قرار دادهاند. جنس متریال استفاده شده در ساخت ادوات کابین طبق انتظار چندان مرغوب نبوده اما برای این سبک وانتهای تجاری اقتصادی قابل قبول ارزیابی میشود. ظرفیت کابین نیز فضای مناسبی برای راننده و سرنشین پدید آورده و نسبت به نیسان جونیور تا حدودی جادارتر طراحی شده است. به طور کل باید گفت که تحولات کابین وانت پادرا نسبت بهروزرسانیهای نمای بیرونی بیشتر مورد توجه وانت سواران قرار گرفته و رضایت بیشتری نسبت به نیسان جونیور را برای کاربران این خودرو به دنبال داشته است.
مشخصات فنی پادرا سایپا
وانت پادرا پلاس سایپا از موتور پیشرانه Z24 بهره میبرد. این پیشرانه که حجمی برابر با ۲۳۸۹ سیسی دارد، از چهار سیلندر خطی بهره میبرد که از نوع انژکتوری بنزینی هستند. این موتور میتواند در ۴۵۰۰ دور در دقیقه، قدرتی معادل ۹۵ اسب بخار تولید کند و حداکثر گشتاور آن به ۱۷۵ نیوتون متر میرسد. با وجود چنین مشخصاتی، مشتریها نباید از بابت ضعیف بودن موتور پادرا پلاس نگرانی داشته باشند. قدرت این موتور از طریق یک گیربکس ۶ سرعته دستی، به چرخهای عقب وانت منتقل میشود.
وزن وانت پادرا پلاس سایپا معادل ۱۷۱۱ کیلوگرم است. همچنین این وانت میتواند باری به سنگینی ۲۰۸۹ کیلوگرم را حمل کند. ترمز عقب از نوع کاسهای و ترمز جلو از نوع دیسکی است. این وانت به سیستم ABS+ EBD هم مجهز شده تا ایمنی بیشتری داشته باشد.
مشخصات فنی
حجم موتور | ۲۳۸۹ سی سی |
محور محرک | دیفرانسیل عقب |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
تعداد سیلندر | ۴ |
نوع سیلندر | خطی |
قدرت | ۹۵ اسب بخار در ۴۵۰۰ دور بر دقیقه |
گشتاور | ۱۷۵ نیوتن متر در ۲۵۰۰ دور بر دقیقه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
نوع سوخت | بنزین |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور (تزریق سوخت به روش نقطهای) |
سیستم تعلیق جلو | مستقل، جناقی دوبل |
سیستم تعلیق عقب | کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی، فنر شمش |
نوع فرمان | هیدرولیکی |
مزایا وانت پادرا
در بحث نقاط قوت وانت پادرا میتوان به طراحی داخلی زیباتر، کابین جادارتر، توانایی بالای حمل بار، طراحی ظاهری بهروزتر خدمات پس از فروش گسترده و لوازم یدکی نسبتاً ارزان با توجه به یکسان بودن بخشهای فنی آن با نیسان زامیاد اشاره کرد.
معایب وانت پادرا
از سوی دیگر مصرف سوخت بالا و بازار خرید و فروش ضعیفتر از نیسان جونیور را میتوان به عنوان نقاط ضعف این محصول در نظر گرفت.
ابعاد، وزن و ظرفیت پادرا
طول | ۵۱۸۵ میلیمتر |
عرض | ۱۶۹۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۷۲۵ میلیمتر |
فاصله محوری | ۳۰۳۰ میلیمتر |
وزن | ۱۶۸۵ کیلوگرم |
رینگ و لاستیک جلو | ۷.۵۰ R۱۶ |
رینگ و لاستیک عقب | ۷.۰۰ R۱۶ |
امکانات وانت پادرا پلاس
- دستگیرههای آسان بازشو
- شیشهها و آینههای برقی
- صندلیهای جدید با ارگونومی بهتر
- صندلی ۳ حالته راننده
- بهبود سیستم تهویه دستی (با کولر و بخاری)
- سیستم صوتی جدید
- قابلیت نصب مانیتور
- قابلیت نصب ایربگ
- فرمان هیدرولیک
- مه شکن جلو و عقب
- ترمز دیسکی جلو / ترمز کاسهای عقب
- ریموت و قفل مرکزی / ایموبلایزر
- ترمزهای ABS به همراه EBD
مصرف سوخت وانت پادرا
مصرف سوخت این خودرو به صورت ترکیبی برابر با ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که نسبت به نیسان ۲ الی ۳ لیتر کمتر شده است.
تجهیزات ایمنی وانت پادرا
سیستمهای امنیتی و حفاظتی | ایموبلایزر |
ترمزهای جلو | دیسکی |
ترمزهای عقب | کاسهای |
سیستمهای ترمز و پایداری | ABS+EBD بوستر خلأ و مدار هیدرولیک |
سایر موارد | ترمز دستی مکانیکی، عمل کننده روی گاردان |
قیمت پادرا (پادرا پلاس)
در آخرین طرح فروش سایپا (ابتدای تیر ۱۴۰۰) پادرا پلاس سفید با قیمت ۲۶۶ میلیون تومان عرضه شد.
نظر شما