به گزارش ایمنا، مهرداد قریب در سلسله نشستهای رؤیای تأمین اجتماعی فراگیر که با موضوع «متناسب سازی حقوق مستمری بگیران، از رؤیا تا واقعیت» برگزار شد، با بیان اینکه متناسب سازی خواسته به حق چندین ساله مستمری بگیران بود، گفت: هرساله بر اساس ماده ۹۶ افزایشهایی را اعمال و با توجه به ماده ۱۱۱ متناسب سازی را انجام میدهیم.
وی افزود: ۵۵ درصد مستمری بگیران ما حداقلی بگیر هستند که هرسال بر اساس ماده ۱۱۱ یک متناسب سازی صورت میگیرد.
قریب با بیان اینکه باید به این سوال پاسخ دهیم که علت انجام متناسب سازی برای همه مستمری بگیران چیست و چرا قوانین و مقررات طوری تنظیم نمیشوند که نیاز به انجام متناسب سازی نداشته باشیم؟ اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی ایجاد شکاف درصد افزایش مستمری ما بین حداقلی بگیران و سایر سطوح، نحوه اعمال افزایشهای سالانه است که باعث اختلاف ۱۱۴ درصدی بین حداقلی بگیران و سایر سطوح در دوره ۲۰ ساله از سال ۸۰ تاکنون شده است. برای ترمیم این شکاف قرار شد متناسب سازی اجرا شود.
معاون بیمهای سازمان تأمین اجتماعی به تاریخچه متناسب سازی در سازمان اشاره کرد و گفت: پیش از این متناسب سازی حقوقها یک بار در سال ۸۱ و یک بار در سال ۸۸ اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه بر اساس بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه ملزم به انجام متناسب سازی بودیم گفت: این کار از سال ۹۸ کلید خورد و برای اولین بار با مشارکت جدی شرکای اجتماعی صورت گرفت.
قریب با اشاره به اصل ۲۹ قانون اساسی مبنی حق همگانی برخورداری از تأمین اجتماعی، تصریح کرد: یکسری موانعی برای اجرای متناسب سازی وجود داشت که از جمله آنها میتوان به قانون بودجه ۹۹ اشاره کرد. قرار شد برای سال ۹۹، ۵۰ هزار میلیارد تومان بابت رد دیون دولت تخصیص یابد که در یک مرحله ۳۹ هزار میلیارد تومان آن محقق شد.
تصویب اعتبار برای اجرای مرحله دوم متناسب سازی
معاون بیمهای سازمان تأمین اجتماعی ضمن تشریح سازوکار افزایش حقوقها و فرمولهای متناسب سازی گفت: ضریب پوشش بیمهای در سال ۵۴ به ازای هر ۵۴ شاغل یک نفر مستمری بگیر بود که در سال ۹۹ به ۴.۳ رسیده است. ضریب رشد مستمریها از سال ۵۴ تا اکنون نیز روز به روز افزایش یافته است.
وی با اشاره به لزوم اجرای متناسب سازی مرحله دوم گفت: وقتی متناسب سازی مرحله اول در مرداد ۹۹ عملیاتی شد یک رضایتمندی خوبی در جامعه هدف شکل گرفت. اما در ادامه دو عامل تورم و متناسب سازی در صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری و فاصله ایجاد شده، موجب نارضایتی مستمری بگیران تأمین اجتماعی شد. قرار شد که متناسب سازی مرحله دوم را از ابتدای سال ۱۴۰۰ داشته باشیم.
وی ادامه داد: یک تلاش شبانه روزی داشتیم و با کمک دولت و مجلس، اعتبار خوبی در بودجه ۱۴۰۰ تصویب شد تا بتوانیم مرحله دوم متناسب سازی را اجرا کنیم. ۸۹ هزار میلیارد تومان بابت دیون معوقه دولت به تأمین اجتماعی در بودجه پیش بینی شد.
قریب افزود: مهمترین آیتم متناسب سازی مرحله دوم این بود که برای جبران افت ۷۵ درصدی زمان برقراری مستمری به یک فرمول مشترک رسیدیم. آیتم دوم افزایش مزایای جنبی مانند کمک هزینه عائله مندی، هزینه مسکن و کمک هزینه اولاد بود. آیتم سوم تفاوت تطبیق متناسب سازی بود. با اعمال تطبیق به عنوان مثال حقوق افرادی که با ۲۰ سال سابقه بازنشسته شده بودند با حق اولاد و همسر کمتر از سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نشد.
روزبه کردونی، رئیس مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی نیز در این برنامه با اشاره به اینکه اواخر مرداد ۹۸ که دکتر سالاری به تازگی به عنوان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی منصوب شده بود مؤسسه را مکلف به برگزاری نشستهایی با شرکای اجتماعی کرد گفت: در آن زمان شرکای اجتماعی بسیار ناامیدانه درباره مطالبات خود سخن میگفتند. در مرداد ۹۹ بعد از اجرای مرحله اول متناسب سازی نشست دیگری برگزار کردیم که این بار معتقد بودند مطالبه چندین ساله آنها محقق شده است.
وی افزود: این سمینار روایت مسائل و چالشهایی است که در یک بازه زمانی مشخص مورد توجه ارکان سازمان قرار گرفت و در رأس مسائل اولویت دار حل شد. عرصه سیاست گذاری در کشور شاهد کلکسیونی از مسائل حل نشده است و هدف مهم این جلسه یک یادگیری سیاستی است. وقتی ارادهای برای حل مسئله وجود داشته باشد و بخشهای مختلف اجرایی هماهنگ باشند، مسائل قابل حل هستند.
منبع: ایسنا
نظر شما