ردای ریاست بر تن رئیسی

میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - یکشنبه ۳۰ خردادماه- است.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ردای ریاست بر تن رئیسی‌» به بررسی میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: وزیر کشور اعلام کرد: از مجموع ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ رأی ماخوذه در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی به عنوان رئیس جمهوری منتخب برگزیده شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، در نشستی خبری به ارائه گزارش نهایی انتخابات پرداخت و گفت: بر اساس تجمیع نتایج صندوق‌های رأی انتخابات ریاست جمهوری از مجموع واجدین شرایط ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ رأی اخذ شده با مشارکت ۴۸.۸ درصد در انتخابات شرکت کردند که آقایان:

* سید ابراهیم رئیسی ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی

* محسن رضایی ۳ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رأی

* عبدالناصر همتی ۲ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ رأی

* سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ۹۹۹ هزار و ۷۱۸ رأی کسب کرده‌اند

۳ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ رأی باطله نیز اخذ شده است. بر این اساس سید ابراهیم رئیسی به عنوان منتخب این دوره از انتخابات و امانت‌دار دستگاه اجرایی برگزیده شد.

ردای ریاست بر تن رئیسی

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از امروز برای آن٧٠ درصد اعتمادسازی کنید» به بررسی پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: روند انتخابات ریاست‌جمهوری با پیروزی سیدابراهیم رئیسی بسته شد و حالا نوبت عمل به وعده‌ها و پاسخ به مطالبات مردم از سوی رئیس‌جمهوری است که با کمترین میزان مشارکت در طول ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری پس از انقلاب، به پیروزی رسیده است بنابراین رئیس دولت سیزدهم باید سعی در اعتمادسازی مردم کند.

رئیسی با کلیدواژه شفافیت و مبارزه با فساد وارد صحنه انتخابات شده است، حال باید صبر پیشه کرد و دید ایشان چقدر در عمل به وعده‌هایش موفق خواهد بود. مطالبه از رئیسی آنچه امروزه دغدغه مردم ایران است تامین رفاه و بهبودی وضعیت معیشتی است که رئیسی در طول انتخابات وعده ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال، ایجاد سالانه یک میلیون شغل و کاهش میزان بیکاری، تک‌رقمی شدن تورم، جلوگیری از فرار مالیاتی و اجرای عدالت مالیاتی، افزایش تولید و هدایت نقدینگی به سمت تولید، حل مشکل حاشیه‌نشینان و ارائه خدمات به آنان، ایجاد صندوق بیمه‌ای و جبران خسارت مردم در بورس، رایگان شدن اینترنت برای هک‌های پایین جامعه، رونق اقتصاد فضای جامعه و وعده‌های اقتصادی از این قبیل را داده است.

رئیسی همچنین درباره برنامه خود برای تقویت گسترش دیپلماسی اقتصادی گفته بود: «نسبت به بحث رفع تحریم‌ها باید بگویم هر دولتی که کار را به دست گیرد، یکی از وظایفش رفع تحریم‌های ظالمانه است و باید با همه‌ وجود آن را دنبال کرد. در کنار این قضیه خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها باید در دستور کار قرار گیرد و اقتصاد را هم شرطی نکنیم؛ نه کرونا و نه سیل و نه تحریم نباید تأثیر داشته باشد.» هر چه بود انتخابات به پایان رسید و حال باید منتظر بمانیم و ببینیم رئیسی در عمل چند مرد حلاج است.

از همین رو هم بسیاری از چهره‌ها و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، توصیه‌ها و مطالبات خود و مردم را هر یک به طریقی به ابراهیم رئیسی که کمتر از دو ماه دیگر رسماً قوه مجریه را در اختیار می‌گیرد، گفته‌اند. اجازه ندهید حذف شده باشیم محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس بنیاد امید ایرانیان در نامه‌ای به آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی ضمن تبریک انتخاب وی به عنوان منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: «اکنون که مردم شریف، نجیب و صبور ایران با تمامی مصائب و مشکلاتی که تحمل کرده‌اند و گلایه‌های به‌حقی که نسبت به وضعیت حاکم، که اغلب نهادهای حاکمیت در به‌وجود آوردن آن سهیم هستند، دارند با حضور پای صندوق‌های رأی وظیفه ملی خود را به خوبی انجام داده‌اند.

ردای ریاست بر تن رئیسی

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برچیده شدن چتر دفاع هوایی آمریکا از آسمان سعودی» به بررسی خروج تجهیزات نظامی آمریکا از منطقه پرداخت و نوشت: پنتاگون اعلام کرده است که بخش زیادی از تجهیزات، پرسنل و سامانه‌های مدرن دفاع هوایی خود را از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خارج می‌کند. روزنامه وال‌استریت ژورنال در شماره روز جمعه خود نخستین رسانه‌ای بود که این گزارش را به نقل از منابع آگاه در وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد. به نوشته سی‌ان‌ان برخی مقام‌های دفاعی امریکایی اعلام کرده‌اند که این تغییر آرایش با هدف بازآرایی نیروهای نظامی آمریکا برای مقابله با چین و روسیه انجام می‌شود، هر چند دولت آمریکا از اظهارنظر در خصوص محل استقرار بعدی تجهیزات و نیروهای نظامی مستقر در خاورمیانه در مقصد بعدی، اظهارنظری نکرده است.

بر اساس اظهارات جسیکا مک‌نالتی، سخنگوی پنتاگون قرار است که بخشی از تجهیزات مذکور به دلیل فرسودگی یا نیاز به تعمیر از منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه به خاک آمریکا بازگردانده شوند، اما گروهی دیگر از این تجهیزات و نیروها به مناطق دیگری خارج از خاورمیانه منتقل می‌شوند که پنتاگون حاضر به اشاره به نام آنها نشده است. به نوشته سی‌ان‌ان دستور فراخوانی نیروها و تجهیزات نظامی امریکایی از منطقه خاورمیانه توسط لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، سه هفته پیش دوم ماه ژوئن به فرماندهی مرکزی آمریکا ابلاغ شده است. به نوشته وال‌استریت ژورنال، لوید آستین، وزیر خارجه آمریکا مستقیماً این خبر را در اختیار همتای سعودی‌اش محمد بن سلمان هم گذاشته است، چراکه عمده تجهیزات و نیروهایی که قرار است از منطقه خارج شوند در عربستان مستقر شده‌اند.

این نهاد نظامی امریکایی مشهور به سنتکام که در منطقه خاورمیانه مسؤولیت فرماندهی عملیات ارتش و نیروهای مسلح امریکایی در منطقه را بر عهده دارد از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران یک گروه تروریستی تلقی می‌شود. ابلاغ شده و قرار است تا پایان تابستان سال جاری تعداد زیادی از نیروها و تجهیزات نظامی امریکایی از منطقه خارج شوند.

ردای ریاست بر تن رئیسی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیسی می‌تواند کابینه فراجناحی تشکیل دهد؟» نوشت: رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی برنده انتخابات شد رئیسی می‌تواند کابینه فراجناحی تشکیل دهد؟ دولت سیزدهم چگونه دولتی خواهد بود؟ نکته‌ای که ابراهیم رئیسی در کمپین‌های انتخاباتی‌اش مدام روی آن تأکید کرده، فراجناحی‌بودن دولتش است. او سال ۹۶ هم این را گفته بود، امسال هم چنین ادعایی کرده است اما آیا او واقعاً می‌تواند یک دولت فراجناحی تشکیل دهد؟ آیا در دولت آتی ابراهیم رئیسی می‌توان چهره‌هایی از جریان اصلاح‌طلبی و اعتدالی را مشاهده کرد؟ آن‌هم در حالی‌که نامزد جریان اصولگرایی بوده و در ستادهای انتخاباتی‌اش هیچ از چهره‌های جناح مقابل دیده نمی‌شود.

او گرچه اعلام کرده که قرار نیست از چهره‌های ستادی در دولتش استفاده کند اما آیا واقعاً چنین خواهد کرد؟ درباره کابینه احتمالی دولت رئیسی گمانه‌زنی‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها شد که بعدتر سخنگوی ستاد انتخاباتی رئیسی در این مورد گفت: «ستادهای انتخاباتی درواقع آئینه دولت آینده نیستند و دولت بر اساس بررسی عملکرد و سوابق و برنامه‌های افراد مختلف طراحی می‌شود و شکل می‌گیرد و کسی که وارد دولت و به نماد دولت تبدیل می‌شود، باید متخصص، کارآمد و انقلابی باشد».

گفته‌های رئیسی از تشکیل دولت فراجناحی تا چه حد واقعی است و تا چه حد به شعار نزدیک است؟ مشخص است اصولگرایانی که هشت سال از قوه مجریه دور بوده‌اند، حالا هرکدام طلب سهمی دارند. دو جریان شورای وحدت و شورای ائتلاف اصولگرایان که حامی رئیسی شدند، قطعاً حالا انتظار دارند که در دولت آینده سهمی از مناصب به آنها داده شود. جریان متقدم اصولگرایی شامل جامعه روحانیت، جبهه پیروان خط امام و حزب مؤتلفه که احساس می‌کنند روزگار پایانی عمر سیاسی خود را طی می‌کنند، در رقابت با جریان‌های متأخری مانند جبهه پایداری با حمایت از رئیسی درصدد احیای سیاسی خود برآمدند. اتفاقی که در عمل افتاد اما این بود که سهم جریان متأخر در ستادهای رئیسی بیشتر شد. چهره‌هایی مانند باهنر بارها تأکید کردند که در ستادها به روی همه جریان‌های اصولگرایی باز نیست.

ردای ریاست بر تن رئیسی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حضور غیرتمندانه ایرانیان خارج از کشور در انتخابات و افتادن تشت رسوایی براندازان» نوشت: انتخابات در سراسر کشور در فضایی آرام برگزار شد و در حالی که برخی رسانه‌های بین‌المللی معاند با جمهوری اسلامی ایران و رسانه‌های ضد ایرانی فارسی‌زبان سعی داشتند، انتخاباتی کم‌فروغ و بی‌رونق را القا کنند، حضور مردم تا ساعت‌های نخستین بامداد شنبه، نشان داد که این محافل همچنان از واقعیت‌های ایران دور هستند. این بار اما شگفتانه در خارج ایران رخ داد و آن اتفاقاتی بود که در مقابل حوزه‌های رأی‌گیری در برخی کشورها رخ داد.

همزمان با برگزاری انتخابات در سراسر کشور، نمایندگی‌های ایران در جهان آرای شهروندان ایرانی مقیم کشورهای مختلف را اخذ کردند. شهروندان ایرانی خارج از کشور به‌ویژه در کشورهایی که محل استقرار معاندین و عناصر ضد کشور و ضدانقلاب است به‌غم وجود مشکلات فراوان اعم از مسافت طولانی تا محل اخذ رأی، سنگ‌اندازی و کارشکنی دولت‌های میزبان برای برگزاری و عصبانت و فحاشی معاندین به‌طور گسترده در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و با دیگر هموطنان خود در داخل کشور در این جشن ملی سهیم شدند.

حضور گسترده و پرشور ایرانیان خارج و داخل کشور، نقشه‌های معاندین و منافقین را که از چندین ماه قبل در جلسات و اتاق فکرهای خود کشیده بودند را نقش بر آب کرد و آنها که دیدند پروژه تحریم انتخابات و دلسرد کردن مردم از نظام و منصرف کردنشان برای حضور در انتخابات نتیجه‌ای نداده، نقشه دیگری را چیدند و عوامل فریب‌خورده‌شان را به شعب اخذ رأی فرستادند تا تجمع کرده و مردمی که برای حضور به سفارت یا کنسولگری‌ها می‌رفتند را مسخره یا مورد ضرب و شتم قرار دهند.

در برخی کشورهای اروپایی براندازان چندنفره با پرچم و نشانه‌های خود در مقابل عمدتاً کنسولگری‌های ایران تجمع کردند و شعار دادند و تا شامگاهان تلاش‌کردند شهروندان ایرانی را از شرکت در انتخابات، با انواع توهین و ایجاد رعب و تهدید به ضرب و شتم بازدارند و سرانجام هم کار به رفتارهای وحشیانه‌ای کشیده شد که چهره واقعی آنان را با وضوح بالا به رخ کشید.

ردای ریاست بر تن رئیسی

کد خبر 501852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.