به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی در دومین نشست کمیته برنامهریزی سازمان که با محوریت برنامههای سال ۱۴۰۰ حوزه سنجش برگزار شد، اظهار کرد: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیشدبستانی جزء معدود پیمایشهایی است که نتیجه آن بهسرعت مورداستفاده قرار میگیرد.
وی افزود: خروجی حاصل از برنامه سنجش، سرمایهای برای کشور و دستگاههای مرتبط با نظام تعلیم و تربیت است ولیکن از دادههای پژوهشی بهدستآمده استفاده مدیریتی مطلوب نمیشود.
معاون وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه غربالگری مشکلات ویژه یادگیری و سنجش صلاحیت شایستگیهای حرکتی در برنامه سنجش سال جاری انجام خواهد شد، گفت: آزمونهای غربالگری اختلال پردازش شنیداری، نارساخوانی و آزمون مشکلات رفتاری با هدف هنجاریابی در برنامه سنجش سال جاری اجرا خواهد شد.
وی افزود: ایجاد اتاقهای سنجش آکوستیک در استانها و طراحی سامانه جدید سنجش از دیگر برنامهها در حوزه سنجش برای سال جاری است.
حسینی در ادامه به هنجاریابی آزمونهای جدید برنامه سنجش اشاره کرد و گفت: آزمون غربالگری رشدی، آزمون مربوط به کودکان دارای مشکلات جسمی حرکتی، آزمون آمادگی تحصیلی، آزمون تواناییهای لمسی، آزمون تواناییهای شناختی و پیشرفت تحصیلی، آزمون ادراک کلامی و حافظه فعال در سال جاری انطباق و هنجاریابی خواهند شد و هم چنین آزمون کسلر ۴ اعتباریابی خواهد شد.
معاون وزیر آموزشوپرورش گفت: هم چنین آزمونهای مربوط به حوزه اوتیسم بازنگری و آزمون جدید ترجمه خواهد شد.
حسینی با بیان اینکه بسیاری از خدمات آموزشوپرورش استثنایی متکی بر نیروی انسانی ماهر است، اظهار کرد: تربیت نیروهای تستر تخصصی (آزماینده)، ارتقای سطح کیفی مهارت آزمایندگان تحصیلی و کاهش میزان خطا در غربالگری نوآموزان بدو ورود به دبستان از دیگر برنامههای حوزه سنجش در سال جاری خواهد بود.
معاون وزیر آموزشوپرورش افزود: تشکیل شورای آزمونها و راهاندازی پایگاه جامع آزمونها با ۷۰ آزمون تخصصی کمک بزرگی به ارتقای برنامه سنجش است.
حسینی خواستار گسترش مراکز جامع تشخیصی، مشاورهای و توانبخشی شد و افزود: پیگیری ایجاد این مراکز و ارتقای کیفی آنها باید در دستور کار معاونتهای آموزشی و پیشگیری و تشخیص قرار گیرد.
نظر شما