فرزاد مؤمنی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مبحث توده و فضا در شهر، اظهار کرد: در این مبحث ساختمانها و مکانهای شهری توده هستند و خیابانها و میادین شهری نیز به عنوان فضاهای باز مطرح میشوند.
وی با اشاره به دسته بندی خیابانها در شهر، افزود: یکی از مهمترین نقشها و کارکردهایی که برای خیابان در نظر گرفته میشود، تسهیل دسترسی است در حالی که میتواند نقش اجتماعی و ترافیکی نیز داشته باشد.
این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه شهرهای ما در حال تبدیل شدن به متروپل است، ادامه داد: در این راستا نیاز است چنانچه به یک خیابان نقش دسترسی داده میشود، عرض و ابعاد طراحی خیابان در طرحهای تفصیلی و بازنگری نیز مورد توجه و بررسی مجدد قرار بگیرد.
مؤمنی خاطرنشان کرد: در فرآیند تعریف نقشها برای خیابانها در برنامه ریزیهای مدیریتی، معمولاً نقشی که در طرحهای شهری به خیابان داده میشود، چندان مورد توجه قرار نمیگیرد و در فرآیند اجرای طرحها و به منظور تأمین اعتبارات تغییر میکند. انجام چنین اقداماتی در کوتاه مدت شاید راهگشا باشد اما در بلند مدت موجب ایجاد گرههای ترافیکی سنگین در محور مورد نظر و محورهای منتهی به آن میشود.
این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته به منظور حفظ نقش دسترسی خیابان، هابهای شهری ایجاد شده و از اختصاص دادن زمین به کاربریهای تجاری و اداری در کنار خیابانهایی که نقش دسترسی دارند، جلوگیری میکنند.
مؤمنی اضافه کرد: خیابانهایی که نقش دسترسی دارند باید متناسب با حجم ورودی خودروها و بسته به مکان قرارگیری در شهر (حومه یا مرکز شهر) طراحی مطلوبی داشته باشند تا بتوانند عملکرد خود را به عنوان یک محور دسترسی حفظ کنند.
نظر شما